Skup się na jednym. Multitasking jest przereklamowany

opublikowano: 26-01-2020, 22:00
aktualizacja: 14-10-2021, 09:43

Wielozadaniowość zmniejsza wydajność o 40 proc., a na dodatek… kurczy ludzki mózg i obniża IQ. Czy w dalszym ciągu chcesz być mistrzem multitaskingu?

Poznaj nowy sekret produktywności. Multitasking sprawi, że w godzinę zrobisz tyle, ile inni przez cały dzień. A teraz serio…

Święty Tomasz z Akwinu w tym samym czasie dyktował trzy traktaty filozoficzne. Dlatego tyle w życiu napisał i dokonał. Bądź jak św. Tomasz — mówią nauczyciele rozwoju osobistego. Podzielność uwagi możesz wyćwiczyć. Wówczas czytając ten tekst, będziesz mógł odpowiadać na mejle, flirtować z koleżanką przez telefon i oglądać koreański serial „Squid game” na Netfliksie. Kto chce, niech wierzy.

Za dużo:
Za dużo:
SMS od kolegi, mejle od klienta, wyświetlająca się reklama — przekonanie, że wszystko ogarniesz w tej samej jednostce czasu, jest złudzeniem. Człowiek wielozadaniowy nie istnieje.
Adobe Stock

To, co wygląda na wielozadaniowość (ang. multitasking), jest superszybkim przeskakiwaniem z jednego zadania na drugie, przy minimalnej koncentracji na którymkolwiek z nich. W rezultacie zmniejszasz wydajność i popełniasz więcej błędów — w obu przypadkach aż o połowę, a stres fundujesz sobie taki, że nie daj Boże. Jakbyś palił marychę.

W „Psychology Today” Matthew Williams, psychiatra z Uniwersytetu w Waszyngtonie, porównał mechanizmy uwagi mózgu do reflektora w ciemnościach nocy — ale punktowego. „Ten neurologiczny reflektor ma ograniczoną moc — jakikolwiek punkt wypadający za jego promień pozostanie w cieniu. Kiedy chcemy zająć się innym elementem, ten pierwotny zniknie z naszego zasięgu” — napisał profesor.

Do myślenia dają również badania Brytyjskiego Instytutu Psychiatrii, według których konieczność podziału uwagi skutkuje stopniowym spadkiem mocy kognitywnych człowieka. Naukowcy wykazali, że sprawdzanie poczty elektronicznej podczas innej twórczej czynności zmniejsza chwilowo iloraz inteligencji o 10 punktów. To o dwa razy więcej oczek niż u osób palących marihuanę!

Iluzja uwagi

Myślisz, że zwracasz uwagę na wszystko wokół siebie w tym samym czasie, ale tak naprawdę wcale tak nie jest.

Earla Miller
profesor neurologii w Instytucie Technologii w Massachusetts

Zdaniem Ivara Reinvanga, neurologa z Uniwersytetu w Oslo, ludzki umysł nie jest przystosowany do multitaskingu, a zdolność koncentracji to zasób ograniczony, który trudno odnowić. Fizycznie nie potrafimy ogarnąć jednocześnie dwóch czynności wymagających skupienia. Dotyczyło to nawet św. Tomasza, który tak naprawdę przeskakiwał między zadaniami. Wychodziło mu to płynnie — w przeciwieństwie do zwykłych ludzi. Profesor Reinvang podkreśla, że przejście od jednej sprawy do drugiej prowadzi do powstawania „dziur czasowych”, które pogarszają jakość wykonywanej pracy.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Reguła 20 minut

Wyjaśnijmy to na przykładzie: telefon od klienta, który odbieramy w trakcie przygotowywania raportu lub biznesplanu, trwa trzy minuty. Aby potem wrócić do pełnego zaangażowania, potrzeba nawet 20 minut. Krótka rozmowa zabrała więc nam 23 minuty. Według szacunków codziennie marnujemy do 30 proc. czasu na przełączanie się między różnymi aktywnościami.

Związany z wielozadaniowością spadek produktywności bierze się też z czegoś innego. Podczas tak gorączkowej i wyczerpującej intelektualnie pracy zwiększa się we krwi poziom hormonów stresu — kortyzonu i adrenaliny. Właśnie dlatego nie jesteśmy w staniesię skoncentrować, co może skutkować przemęczeniem i wypaleniem.

40proc.

O tyle spada wydajność naszej pracy wskutek multitaskingu — wynika z badań przedstawionych w książce przez Devorę Zack w książce „Singletasking: Get More Done-One Thing at a Time”.

Niektórzy badacze twierdzą, że jednak można przymusić mózg do przetwarzania różnych bodźców w tym samym momencie, lecz… coś za coś. Gdybyż ceną były wrzody żołądka. Niestety, próba przekroczenia ograniczenia ludzkiej uwagi często prowadzi do katastrof i tragedii.

Koncentracja, głupcze!

„Dwóm samolotom pasażerskim udziela się zezwolenia na lądowanie na tym samym pasie. Pacjentowi ordynuje się niewłaściwe leki. Niemowlę pozostawia się w wanience bez opieki. Wszystkie te potencjalne nieszczęścia mają jedno wspólne źródło: próbę wykonania zbyt wielu zadań w jednym czasie, utrudniającą skupienie się na tym, co w danej chwili jest najważniejsze” — uświadamiają Gary Keller i Jay Papasan w książce „Jedna rzecz”.

Skoro wielozadaniowość się nie sprawdza, gdzie szukać recepty na wyższą wydajność i oszczędność czasu? Kluczem do sukcesu jest ustalenie priorytetów i znalezienie w sobie odwagi, by w danym momencie nie zajmować się żadną poboczna sprawą.

Zbyt ogólna wskazówka? Spróbuj więc metody prof. Nassa, którą nazwał regułą 20 minut. Zamiast co chwila przełączać się z czynności na czynność, lepiej na jedno zadanie poświęcić co najmniej 20 minut, a następnie przejść do następnego. Na początku takie działanie uznasz może za opieszałe, ale widząc efekty, niechybnie zmienisz zdanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane