Fundusz SpeedUp zainwestował w elektroniczne rowery GetHenry. Chce ściągnąć niemiecki start-up do Polski

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-07-10 20:00

Fundusz dołączył do wielomilionowej rundy niemieckiego start-upu, pomagającego kurierom dowozić przesyłki na ostatnim odcinku. Chce go ściągnąć do Polski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile pieniędzy od inwestorów zebrał dotychczas startup GetHenry i jaką skalę działalności zbudował
  • jak wykorzysta kapitał zebrany w ostatniej rundzie
  • ile i dlaczego zainwestował w niego fundusz SpeedUp Energy Innovation
  • jaki ma plan na dalsze zaangażowanie w spółkę
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polski start-up Urvis Bike — wspierany przez Janusza Żebrowskiego, współtwórcy K2 — ruszył w tym roku ze sprzedażą i serwisem własnego elektrycznego roweru cargo, oferowanego dostawcom i małym firmom do przewozów w obrębie miasta. Podobną działalność prowadzi od września 2018 r. niemiecka spółka GetHenry. Właśnie dostała zastrzyk gotówki na ekspansję.

SpeedUp otwarty na europejskie rundy

Start-up założony przez Luisa Orsini-Rosenberga oraz Nikodemusa Seilerna zebrał przez kilka lat 3,5 mln EUR, główne od prywatnych inwestorów. Teraz zamknął rundę na 16,5 mln EUR (około 79 mln zł), której przewodził fundusz LocalGlobe. Udział w niej wzięli ponadto aniołowie biznesu i osiem funduszy, w tym polski SpeedUp Energy Innovation, który w Niemczech wsparł ostatnio Solytic i Resonanz Energy. W GetHenry zainwestował blisko 1 mln EUR.

— Jako fundusz VC standardowo zajmujemy w spółkach pozycje mniejszościowe. W przypadku dużych rund europejskich spółek, które mają potencjał zostania jednorożcami [wycena powyżej 1 mld USD — red.], nasz udział nie może być kluczowy, bo jesteśmy zbyt mali. Możemy jednak i chcemy być częścią takich projektów — mówi Bartek Gola, partner generalny SpeedUp Energy Innovation.

Deklaruje chęć uczestnictwa w kolejnych rundach inwestycyjnych niemieckiej spółki aż do 3 mln EUR, czyli maksymalnego poziomu określonego w swojej polityce ryzyka. Zamierza zostać w spółce do czasu osiągnięcia przez nią pewnego stopnia dojrzałości i rentowności, a następnie sprzedać udziały w ofercie publicznej lub inwestorowi branżowemu.

— Unikamy inwestowania w bezpośrednich konkurentów m.in. z powodu możliwych konfliktów w ramach portfela, jednak ciągle mimo kryzysu jesteśmy jesteśmy gotowi inwestować w polskie spółki z szeroko rozumianego obszaru transformacji energetycznej. Inwestycje w naszym kraju są dla nas priorytetem — zapewnia Bartek Gola.

Otoczenie sprzyja:
Otoczenie sprzyja:
Bartek Gola, partner generalny SpeedUp Energy Innovation, uważa, że sytuacja na rynku jest idealna do rozwijania takiego biznesu jak GetHenry. Rośnie popularność dostaw produktów spożywczych, a firmy logistyczne coraz częściej wykorzystują elektryczne środki transportu w celu ograniczenia kosztów i emisji CO2.
materiały prasowe

Ekspansja w Europie Zachodniej

GetHenry oferuje w abonamencie rowery elektryczne, obsługując takich klientów jak Flink, Gorillas czy Just Eat Takeaway (właściciel Pyszne.pl) kompleksowo: od produkcji jednośladów po ich serwisowanie wraz z zapewnieniem części naprawczych. Wsparcie techniczne zapewnia, wykorzystując oprogramowanie do bieżącego monitorowania, przewidywania i optymalizacji użyteczności swojej floty.

W ubiegłym roku spółka umożliwiła klientom zrealizowanie trzech milionów dostaw i rozpoczęła działalność w 29 miastach. Obecnie działa w 50 miejscowościach w Niemczech, Austrii, Włoszech oraz Francji. Zatrudnia 80 pracowników i szuka kolejnych. Dzięki pieniądzom od inwestorów powiększy w tym roku flotę rowerów z 4 do 10 tys., co pozwoli jej wjechać na kolejne rynki.

— Spółka będzie koncentrowała się na tych, gdzie jest w stanie stosunkowo szybko osiągnąć rentowność — ma to związek m.in. z ograniczoną przychylnością inwestorów do finansowania nierentownego wzrostu. Najbardziej prawdopodobne jest więc wejście do Holandii i Wielkiej Brytanii. Firma zaczęła zatrudniać polskich programistów i ma w Polsce podwykonawców. Będziemy ją inspirować i wspierać, by w 2023 r. zaoferowała swój produkt także w naszym kraju, zależy to jednak od rozmów z potencjalnymi klientami — informuje Bartek Gola.

Podkreśla, że kluczowym wskaźnikiem dla GetHenry są miesięczne powtarzalne przychody (MRR), które obecnie wynoszą około 0,7 mln USD. Plan zakłada dojście w 2025 r. do 10 mln USD, niemniej trwający kryzys może zrewidować te założenia.

Gotowi do działania:
Gotowi do działania:
Jedną z jego kluczowych zalet start-upu GetHenry, założonego przez Luisa Orsini-Rosenberga (z lewej) oraz Nikodemusa Seilerna, jest sprawność pojazdów. Cały czas do użytku nadaje się średnio ponad 90 proc. jego floty.
materiały prasowe