Choice QR scyfryzuje europejską gastronomię

opublikowano: 21-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Czesko-polski start-up oferujący oprogramowanie dla restauracji zapowiada błyskawiczną ekspansję. Nowy inwestor jest przekonany, że hoduje jednorożca.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym zajmuje się Choice QR
  • kto i ile dotychczas w niego zainwestował
  • w jakim tempie startup chce zwiększać skalę działalności oraz zatrudnienie i jak istotnym rynkiem jest dla niego Polska
  • co uznaje za swoje przewagi konkurencyjne
  • kiedy i jak duża będzie jego kolejna runda inwestycyjna
  • z jakimi barierami trzeba się liczyć w cyfryzacji gastronomii

Większość polskich przedsiębiorstw wydaje na transformację cyfrową mniej niż 5 proc. rocznych przychodów – wynika z badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” autorstwa KPMG i Microsoftu. Szczególna sytuacja panuje wśród hotelarzy i restauratorów: według majowego Barometru Europejskiego Funduszu Leasingowego 99 proc. proc. firm z sektora HoReCa nie chce zwiększać ogólnych nakładów na inwestycje.

Inwestorzy wierzą jednak, że gastronomia będzie się cyfryzować. Wirtualna Polska wyłożyła w tym roku 19,8 mln zł na udziały w Restaumatiku, polskim dostawcy oprogramowania do zarządzania restauracją, działającym w modelu subskrypcyjnym (SaaS). Natomiast czesko-polski start-up Choice QR zebrał właśnie w rundzie seed ok. 7 mln zł (1,5 mln USD).

Grupa funduszy na pokładzie

Spółka, którą założyli Alex Ilyash, Robert Novosad, Vladimir Olyanitsky i Tomasz Woźniak, zamknęła w październiku 2021 r. rundę pre-seed o wartości 1 mln EUR. Udział w niej wzięły fundusze Seedcamp, Reflex Capital i J&T Ventures. Uczestniczyły też – wraz z Purple Ventures – w obecnej rundzie, której przewodził Presto Ventures.

– Nie mamy wątpliwości, że Choice QR szybko zwielokrotni skalę i stanie się narzędziem pierwszego wyboru dla restauratorów. Jest na dobrej drodze, by za kilka lat stać się spółką wartą znacznie więcej niż miliard dolarów – mówi Premysl Rubes, partner zarządzający Presto Ventures.

– Wartość europejskiego rynku zamawiania jedzenia online to już ponad 35 mld EUR i rośnie co roku o 10 proc. Chcemy być jego znaczącą częścią. Przy zachowaniu dotychczasowego tempa rozwoju osiągnięcie statusu jednorożca to kwestia kilku lat, co wynika z ogromnej przestrzeni do zagospodarowania. Pierwszych klientów pozyskaliśmy na przełomie sierpnia i września 2020 r. Na koniec tego roku chcemy osiągnąć ponad 100 tys. USD MRR [miesięczne powtarzalne przychody – red.], co oznaczałoby pięciokrotny wzrost rok do roku – dodaje Tomasz Woźniak, współzałożyciel Choice QR i dyrektor generalny w Polsce.

Inwestycja w ludzi
Inwestycja w ludzi
Współzałożony przez Tomasza Woźniaka Choice QR zamierza zwiększyć do końca roku zatrudnienie z ponad 40 do 100 osób. W Polsce ma ok. 25 proc. pracowników i ich udział będzie rósł – na koniec roku wyniesie 30-40 proc.
materiały prasowe

Cyfryzacja w gastronomii trwa

Start-up oferuje oprogramowanie do zarządzania restauracją, które pozwala m.in. zbudować własną stronę internetową z funkcjami cyfrowego menu, zamówień online, rezerwacji stolików, płatności oraz marketingu. Integruje się z systemami POS oraz firm kurierskich jak Stava czy Stuart.

– Mamy cztery modele abonamentowe, najtańszy za 84 zł netto miesięcznie. Niektórym klientom opłata zwraca się nawet w jeden dzień. Zarabiamy też na dodatkowych usługach, np. wyręczeniu klienta we wdrożeniu systemu – informuje Tomasz Woźniak.

Pomysł na biznes zrodził się po wybuchu pandemii koronawirusa, gdy restauratorzy potrzebowali tego typu rozwiązań, ale firma widzi dla siebie miejsce na rynku także po jej zakończeniu. Cyfryzacja polskiej gastronomii rozpoczęła się 12 lat temu, gdy powstało Pyszne.pl.

– Najpierw dotyczyła zmiany nawyku zamawiania przez telefon na rzecz internetu, a następnie alternatywy dla wyjścia do restauracji albo nawet gotowania w domu. Pandemia przyspieszyła ten proces, a zmiany zachowania konsumentów i restauratorów są nieodwracalne. Ci ostatni wiedzą, że muszą być obecni i widoczni w internecie, a także budować bazę klientów w długoterminowej perspektywie, w czym pomaga nasz system. Pomaga też uniezależnić się od argegatorów oraz zwiększyć rentowność biznesu, a to szczególnie istotne w obliczu dynamicznego wzrostu kosztów zatrudnienia, energii czy produktów spożywczych – twierdzi menedżer.

Korzyści z cyfryzacji
20proc.

Możliwością takiego zwiększenia sprzedaży kusi restauratorów Choice QR…

30proc.

…przy takiej redukcji kosztów.

Europejska ekspansja

Pierwotnie Tomasz Woźniak i Alex Ilyash pracowali nad konkurencyjnymi rozwiązaniami, ale postanowili połączyć siły, by od początku budować globalny biznes. Obecnie Choice QR obsługuje płatności o miesięcznej wartości ponad 1 mln EUR, a menu w jego restauracjach otwiera się w tym czasie ponad 4 mln razy. Z technologii firmy korzysta ponad 7,5 tys. lokali, z czego przeszło 200 w Polsce. W ciągu roku ta liczba ma się zwiększyć o tysiąc.

– Działamy w modelu SaaS, więc nasze oprogramowanie nie ma geograficznych barier. Sprawdzamy, gdzie dobrze sobie radzi i zwiększamy tam zaangażowanie. Działamy w ponad 20 krajach, ale koncentrujemy się na Czechach, Polsce i Ukrainie. W rok chcemy podwoić liczbę restauracji i otworzyć biura w krajach bałtyckich, a może także w Niemczech, gdzie zaczynamy budować pozycję – mówi Tomasz Woźniak.

Większość inwestorskiego kapitału spółka przeznaczy na ekspansję, bo technologię ma już sprawdzoną, choć stale ją rozwija.

– W ostatnim czasie wprowadziliśmy m.in. nowe szablony stron internetowych, automatyczne rekomendowanie dań w cyfrowym menu czy pobieranie depozytu przy rezerwacji stolika, by lokale z dużym obłożeniem ograniczyły puste miejsca – wyjaśnia dyrektor generalny Choice QR w Polsce.

Możliwe przejęcia

Po zrealizowaniu planu rozwoju przyjętego na 12 miesięcy i uzyskaniu rentowności operacyjnej Choice QR planuje przeprowadzić dziesięciokrotnie większą rundę niż poprzednia na dalszą ekspansję i ewentualne przejęcia.

– Widzimy już potencjalne cele w postaci mniejszych od nas graczy na interesujących nas rynkach – ujawnia Tomasz Woźniak.

Start-up przekonuje, że na jego korzyść działa kilka czynników.

– Mamy najnowocześniejsze i najlepsze cenowo rozwiązanie na rynku, od początku działamy międzynarodowo, koncentrując się na kilku krajach, i w prawie dwa lata zbudowaliśmy bazę ponad 7,5 tys. klientów. Amerykański start-up Sunday – skupiający się na obsłudze płatności w restauracjach – zebrał od inwestorów ponad 100 mln USD, a ma ok. 4 tys. klientów, natomiast działający od ośmiu lat polski Restaumatic ma ich ok. 5 tys. – mówi menedżer.

Okiem przedsiębiorcy
Trudno cyfryzować gastronomię
Marek Cynowski
prezes i współzałożyciel Rebel Tanga
Trudno cyfryzować gastronomię

Pandemia zmusiła część restauratorów do rozpoczęcia cyfryzacji i już się nie cofną, ale też niekoniecznie posuną dalej – wykonali plan minimum i działają dalej. Wynika to po prostu ze złożoności biznesu gastronomicznego i braku czasu, bo często albo myśli się głównie o utrzymaniu lokalu, albo jest tak wielu gości, że trudno zajmować się czymś innym. W innej sytuacji są duże sieci restauracyjne, które mają całe zespoły stworzone do szeroko rozumianych działań innowacyjnych. W efekcie widać innowacyjną przepaść między nimi oraz pojedynczymi gastronomami.

W tej branży dobrze widać korelację między życiem prywatnym i zawodowym. Jeśli restauratorzy są jako konsumenci otwarci na nowe technologie, to będą je wdrażać we własnym biznesie, a jeśli są raczej konserwatywni, to tacy pozostaną w prowadzeniu firmy. Dlatego trafiamy przede wszystkim do tej pierwszej grupy, sprzyja nam to, że wprowadzamy nasze wirtualne marki gastronomiczne sami, a restauratorzy mogą dalej koncentrować się na dotychczasowej działalności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane