W obliczu narastających wyzwań klimatycznych i środowiskowych branża FMCG stoi przed koniecznością fundamentalnej transformacji w obszarze opakowań. Henkel, który w tym roku świętuje 35-lecie działalności w Polsce, konsekwentnie wprowadza zmiany wymagające kompleksowego podejścia poprzez szereg innowacyjnych programów i inicjatyw. Firma wyznaczyła sobie ambitne cele: w 2025 r. 90 proc. opakowań ma być zdatnych do recyklingu lub ponownego użycia, a udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu ma wzrosnąć do ponad 30 proc. Jednocześnie firma dąży w tym roku do zmniejszenia wykorzystania pierwotnych tworzyw sztucznych pochodzących ze źródeł kopalnych o 42 proc.
Innowacje w praktyce
Przykładem skutecznego wdrażania tych założeń jest zmiana opakowań żelu do prania marki Persil. W 2023 r. wprowadzono butelki żelu do prania wykonane w 25 proc. z przetworzonego polietylenu (HDPE), a już rok później udział materiału z recyklingu (PCR – Post Consumer Recycled Material) zwiększono do 50 proc. Co więcej, wszystkie butelki są w pełni zdatne do recyklingu. Tylko w Polsce w 2023 r. dzięki wykorzystaniu materiałów z recyklingu udało się zaoszczędzić 270 ton pierwotnego plastiku, co jest imponującym wynikiem.
– W Henklu poszukujemy rozwiązań, które pozwalają z jednej strony sprostać coraz silniej wyrażanym potrzebom klientów chcących korzystać ze zrównoważonych produktów, a z drugiej przyczyniają się do zmniejszenia naszego wpływu na środowisko jako firmy. Już dziś wiele naszych produktów jest pakowanych w butelki wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu – dotyczy to m.in. detergentów do prania Persil, szamponów i odżywek Syoss, a także przezroczystych butelek produktów Gliss.
Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój zostało docenione także w przypadku marki Fa. Wspólnie z Ball Corporation stworzyliśmy najlżejszą na rynku europejskim puszkę aerozolową o pojemności 150 ml, wykonaną w technologii impact-extrusion. To przełomowe rozwiązanie, które znacząco redukuje ślad węglowy związany z produkcją opakowań. Na tym jednak nie poprzestajemy, ponieważ opakowanie to nie wszystko – liczy się także to, jak używamy danego produktu, dlatego zwiększamy wydajność detergentów czy wprowadzamy np. odżywki bez spłukiwania, co w znacznym stopniu redukuje zużycie wody – podkreśla Kiril Marinov, dyrektor zarządzający Henkel Consumer Brands.
Zrównoważone produkty i opakowania
Henkel wprowadził 30 proc. recyklatu (PCR) do folii, w którą pakowany jest proszek Persil i E, co dało oszczędność w wymiarze 87 ton pierwotnego plastiku. Innowacje w obszarze opakowań idą w parze z opracowywaniem nowych formuł produktów, czego przykładem jest żel do prania Persil. Dzięki udoskonalonej formule konsumenci używają mniej detergentu na pranie (redukcja z 50 do 45 ml), przez co produkt nie tylko jest bardziej wydajny, ale także – dzięki mniejszym opakowaniom – optymalizowany jest transport. Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie innowacyjnej technologii EcoFloat® do produkcji sleeve- -ów, czyli nadrukowanych rękawów termokurczliwych, stosowanych m.in. w opakowaniach płynów do płukania tkanin Silan oraz E (900 ml i 1015 ml). Ta technologia umożliwia łatwiejsze oddzielanie etykiet od butelek PET w procesie recyklingu. Henkel wprowadził to rozwiązanie na skalę przemysłową, obejmującą prawie 5 mln sztuk rękawów, co przekłada się na ok. 20 ton surowca. Dzięki temu materiałowi recyklerzy mogą skuteczniej wyselekcjonować frakcje plastiku, co nie tylko poprawia czystość odzyskanego materiału, ale także optymalizuje koszty procesu recyklingu, a w konsekwencji – cenę końcową surowca wtórnego. Henkel aktywnie inwestuje również w transformację procesów produkcyjnych. Przykładem jest zakład produkcyjny detergentów w Raciborzu, który wykorzystuje 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i nie generuje odpadów produkcyjnych trafiających na składowiska.
Zaangażowanie konsumentów jest niezbędne
Badania rynkowe wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną polskich konsumentów. Zgodnie z raportem „Who Cares, Who Does” (edycja 2024) odsetek osób na świecie aktywnie wdrażających rozwiązania ekologiczne wzrósł z 22 proc. w 2022 r. do 24 proc. w 2024 r. Jednocześnie udział osób jedynie rozważających takie działania spadł z 41 do 37 proc., co oznacza przesunięcie w kierunku bardziej aktywnych postaw proekologicznych. To pokazuje, że konsumenci są coraz bardziej otwarci na zrównoważone rozwiązania. Badania Kantar wskazują ponadto, że zrównoważony rozwój może być motorem wzrostu biznesu – sprawia, że firmy są bardziej efektywne, innowacyjne, pomaga pozyskiwać i zatrzymywać talenty oraz sprawia, że marki firmy Henkel są bardziej atrakcyjne dla konsumentów.
Do wzrostu wiedzy klientów na ten temat w znacznym stopniu przyczyniają się projekty edukacyjne, w tym te realizowane przez firmę Henkel, takie jak akcja „Czystszy, piękniejszy świat zaczyna się od nas”. Jej głównym celem jest uświadomienie konsumentom, jak codzienne nawyki i odpowiedzialne wybory w zakresie środków do sprzątania i pielęgnacji mogą wpływać na środowisko. Ambasadorami akcji zostali Małgorzata RozenekMajdan, Mateusz Gessler i Ewa Pajor. Henkel na przykładzie produktów z własnego portfolio (Syoss, Silan, Gliss, Bref, Palette, Perwoll, Persil, Schauma, Clin, Somat, Fa, E, Pur i Taft) pokazuje konsumentom, jak minimalizować ślad węglowy w trosce o siebie i planetę.