Kultura w Amazon: Jak wspieramy równość i różnorodność

PARTNEREM PUBLIKACJI JEST AMAZON
opublikowano: 2024-07-26 20:00

Różnorodność, równość i inkluzywność (DEI) są podstawowymi wartościami etycznymi, ale także fundamentami innowacyjności i rozwoju biznesowego. Bez nich efektywność organizacji, zrozumienie klientów i budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy zwyczajnie nie jest możliwe.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W Amazon kierujemy się tymi zasadami, chcąc tworzyć najlepsze możliwe środowisko pracy dla wszystkich – zarówno w biurach, Centrach

Rozwoju Technologii, jak i centrach logistycznych. Chociaż wdrożenie odpowiednich w tym aspekcie programów może być czasami operacyjnym wyzwaniem, poczucie spełnienia, które się z tym wiąże, jest bezcenne.

Logistyka bez barier

Dbamy o kulturę równości i wspieramy wszystkie grupy, które mogą czuć się jakkolwiek wykluczone. Przykładowo szacuje się, że w Polsce mamy ponad 100 tys. osób niewidomych. Większość z nich niestety nie jest aktywna zawodowo – wskaźnik zatrudnienia w tej grupie nie przekracza ok. 20 proc. Nie zmienia to faktu, że osoby niedowidzące i słabowidzące mogą z sukcesami realizować się w różnych obszarach, a obowiązkiem organizacji, które nie chcą poprzestać na ideach, jest zapewnienie im takich możliwości.

Na początku tego roku Amazon uruchomił w centrum logistycznym w Bielanach Wrocławskich program HOMER – inicjatywę wspierającą zatrudnienie osób z niepełnosprawnością wzrokową. To pionierskie działanie – pierwsze tego typu w Unii Europejskiej i zaledwie trzecie na świecie. By stworzyć odpowiednie środowisko w tak złożonym operacyjnie miejscu, podjęliśmy współpracę z urzędem marszałkowskim woj. dolnośląskiego i inżynierem z Politechniki Wrocławskiej. Pomogli nam m.in. w testowaniu rozwiązań umożliwiających właściwe dostosowanie stanowisk pracy. Obecnie w ramach programu zatrudniamy czterech pracowników, a będzie on rozszerzany na kolejne centra logistyczne w Polsce.

Od 2020 r. prowadzimy także program MigaMY oferujący miejsca pracy w centrach logistycznych osobom niesłyszącym i niedosłyszącym. Także w tym przypadku musieliśmy się odpowiednio przygotować. Po pierwsze, konieczne było stworzenie bezpiecznych warunków pracy, czyli np. dostosowanie systemu ostrzegania o ewakuacji. Po drugie, musieliśmy przystosować całą kulturę organizacyjną, aby zarówno głusi, jak i słyszący pracownicy czuli się komfortowo we wspólnej pracy. Było to możliwe dzięki wsparciu tłumacza języka migowego. Jego asysta zapewniona jest już od momentu rekrutacji czy badań medycyny pracy. Realizując program MigaMY, wysyłamy jasny przekaz: jesteśmy pracodawcą otwartym na wszystkich.

Każdy ma prawo do rozwoju

Amazon nieustannie pielęgnuje kulturę równości i wspiera wszystkie grupy narażone na wykluczenie społeczne. Należy pamiętać, że dotyczy to nie tylko osób z pewną niepełnosprawnością fizyczną, ale także kwestii parytetu płci w miejscu pracy – na każdym poziomie organizacji. Dlatego też w postrzeganym jako „męski” segmencie logistycznym bardzo ważny jest np. dostęp do programów skierowanych do kobiet.

Zgodnie z raportem „Reskilling oczami Polaków”, który Amazon opracował we współpracy z Future Collars, kobiety ogółem stanowią jedynie 15-17 proc. zatrudnionych w branży technologicznej. Tak niski odsetek wynika głównie z utrwalonych tradycji, wychowania oraz specyfiki segmentu. Fakt, że 60 proc. kobiet rozważa zmianę branży, podkreśla potrzebę tworzenia bardziej inkluzywnych środowisk pracy i oferowania im większego wsparcia w pokonywaniu barier.

Kobiety posiadają nie tylko kompetencje techniczne, ale również cenne umiejętności miękkie, które mogą wzbogacić i przekształcić segment IT. Dlatego programy mentoringowe, które stworzył dla nich Amazon, mają na celu uwolnienie potencjału, rozwijanie miejętności

i wspieranie ich rozwoju zawodowego. Tutaj docenia się zdolności i osiągnięcia kobiet, które chcą realizować się zawodowo. Zapewniamy im także dostęp do edukacji, programów rozwojowych oraz oferujemy możliwości awansu i obejmowania najwyższych stanowisk.

Móc być sobą w pracy

Różnorodność i inkluzywność są w samym sercu działań podejmowanych przez Amazon. Miejsce pracy powinno być środowiskiem, w którym każdy jest doceniany i szanowany. Obejmuje to także aktywne wspieranie równości i troskę o prawa społeczności LGBTQIA+. Od 2015 r. kluczową częścią naszej korporacyjnej kultury we wszystkich centrach logistycznych jest Glamazon. Grupa wspiera nas poprzez angażowanie członków i sojuszników społeczności w akcje promujące równość oraz włączające środowisko pracy, które charakteryzuje się wolnością od uprzedzeń. Glamazon otwarty jest dla wszystkich pracowników Amazon niezależnie od stanowiska, płci oraz orientacji seksualnej i organizuje inicjatywy dla wszystkich zainteresowanych kwestiami dotyczącymi LGBTQIA+, w tym specjalne wydarzenia i spotkania.

To jedynie kilka wybranych przykładów pokazujących, w jaki sposób organizacje mogą kreować lepszą przyszłość dla swoich pracowników i klientów. Amazon nie tylko promuje wartości DEI, ale również aktywnie je realizuje. Integracja tych zasad z politykami wewnętrznymi i kulturą korporacyjną jest przejawem autentycznego zaangażowania firmy. Liczymy, że nasze działania staną się inspiracją dla innych organizacji.