Jakie najważniejsze inicjatywy oprócz Odpowiedzialnej Gry podejmuje Totalizator Sportowy w ramach strategii ESG?
Od dziesięcioleci w Totalizatorze Sportowym budujemy relacje oparte na zaufaniu do naszych marek i usług, a nasze punkty sprzedaży na stałe wpisały się w polski krajobraz. Kapitał społeczny to jednak dużo więcej niż nasza relacja z klientami. ESG w naszej spółce postrzegamy przede wszystkim jako realizację misji społecznej, która polega m.in. na wspieraniu polskiego sportu, świata kultury, profilaktyki uzależnień oraz inicjatyw społecznych. Wyłączając zaś kwestię Odpowiedzialnej Gry, która jest dla naszego biznesu unikatowa, zajmuje w naszej pracy szczególne miejsce i nad której rozwojem nieustannie pracujemy, mamy wiele inicjatyw, które pomagają Totalizatorowi Sportowemu partycypować w gospodarce zrównoważonego rozwoju.
Mam tu na myśli chociażby działania środowiskowe, choć przecież nie jesteśmy typową firmą produkcyjną. Kładziemy jednak na ten aspekt coraz większy nacisk, bo wyraźnie rozpoznajemy tę potrzebę jako istotne wyzwanie ESG. Działamy zarówno wewnętrznie, poprzez cyfryzację procesów, jak i w szerszym zakresie – projektując nasze produkty czy rozwijając model biznesowy firmy z myślą o środowisku naturalnym. To m.in. dlatego w punktach sprzedaży rozszerzamy płatności bezgotówkowe, co pozwala zmniejszać emisję CO2, a także stale rozbudowujemy kanał interaktywny, który sam w sobie także pozwala ograniczyć zużycie surowców.
Pamiętamy też o G w ESG – jesteśmy transparentni, od lat raportujemy w trybie rocznym na temat niefinansowej działalności naszej firmy, a wkrótce będziemy to robić zgodnie z nową dyrektywą europejską – CSRD. Ciągle też podnosimy wewnętrzne standardy etyczne: poprzez szkolenia, webinary, cykliczne wydarzenia, kampanie edukacyjne. Do tego aspektu przykładamy ogromną wagę, bo wiemy, że etyka jest fundamentem ładu zarządczego każdej organizacji.
Działacie na skalę ogólnopolską, a jednocześnie docieracie do każdego powiatu i gminy. Jakie korzyści przynoszą wasze inicjatywy ESG lokalnym społecznościom?
Lokalną działalność najlepiej widać na przykładzie naszych fundacji. Na tym polu szczególnie prężnie od 15 lat działa Fundacja LOTTO im. Haliny Konopackiej. Zgodnie ze swoją misją prowadzi akcje m.in. na rzecz upowszechniania sportu i kultury, zwiększenia szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, a także współdziała z organizacjami lokalnymi na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. Odzwierciedlają to realizowane przez nią projekty, np. „Kumulacja aktywności”, który umożliwia dzieciom i młodzieży treningi pod okiem utytułowanych mistrzów w swoich dziedzinach. Zajęcia są bezpłatne i odbywają się na terenie całego kraju.
W tym roku Fundacja LOTTO już po raz piąty została wybrana przez Ministerstwo Sportu i Turystyki na ogólnokrajowego operatora zadania „Wspieranie organizacji obozów sportowych na poziomie ogólnopolskim” i realizuje je poprzez swój projekt „Sportowe wakacje z Fundacją LOTTO”. Środki finansowe ministerstwa oraz Fundacji LOTTO w łącznej kwocie aż 25,5 mln zł są przeznaczone na wsparcie wyjazdowych obozów sportowych dla dzieci i młodzieży.
Jeszcze innym przykładem działalności lokalnej był program „Sportowo, kulturalnie, lokalnie”. Za jego sprawą udało się wesprzeć rozwój lokalnej infrastruktury sportowej lub kulturalnej. Łącznie pierwsza i druga edycja akcji pozwoliła wesprzeć 75 obiektów na łączną kwotę 8 mln zł. Mówimy tutaj o inicjatywach różnorodnych i rozproszonych po całym kraju: od modernizacji boiska przy OSP i świetlicy wiejskiej w Grąblewie, po naprawę dachu w budynku Domu Kultury w Pyrzycach.
Czy może pan opowiedzieć o konkretnych projektach, które Totalizator Sportowy realizuje w celu promowania ekologicznych rozwiązań w swojej organizacji?
Zaczęliśmy od podstaw, czyli edukacji pracowników. Wewnętrznie robimy na tym polu naprawdę dużo – entuzjaści ekologii, których nie brakuje w Totalizatorze Sportowym, sami publikują artykuły i porady na temat dbania o środowisko. Organizujemy też konkursy i quizy z nagrodami, aby przybliżyć tę tematykę wszystkim pracownikom Totalizatora Sportowego. Edukacja ekologiczna jest obecna już na etapie onboardingu nowych pracowników.
Coraz więcej też działamy w terenie. Cyklicznie odbywają się akcje sadzenia drzewek czy sprzątania lasu, a Fundacja LOTTO dofinansowuje tego typu oddolne inicjatywy pracownicze.
Wspominałem też już o digitalizacji, która pozwala nam zmniejszyć zużycie papieru. Pracujemy nad sformalizowaniem tych wszystkich działań, by móc przedstawiać twarde dane na temat naszego wpływu na środowisko. Dokonaliśmy kalkulacji śladu węglowego za rok 2022, obecnie liczymy już 2023 r. Jest to rok bazowy, do którego będziemy się odnosić podczas ustalania celów dekarbonizacyjnych. Wreszcie – tworzymy strategię dekarbonizacyjną, która obejmie wszystkie obszary w firmie i w dalszych latach będziemy ją realizowali oraz mierzyli skuteczność podjętych działań.
Jakie działania podejmujecie, aby promować sport w Polsce, zwłaszcza w kontekście wsparcia młodzieży i amatorskich klubów sportowych?
Wspominałem już o Fundacji LOTTO im. Haliny Konopackiej i przykładach jej działań. Jeśli jednak chodzi o promocję sportu przez Totalizator Sportowy, to chciałbym przypomnieć pewien istotny aspekt naszej działalności, a mianowicie przekazywanie dopłat na fundusze celowe. Proszę pamiętać, że z każdej złotówki wydanej na gry liczbowe LOTTO 19 groszy trafia właśnie na konto funduszy wspierających sport i kulturę. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej tylko w 2023 r. zasililiśmy kwotą blisko 1,1 mld zł, a od 1994 r. ta kwota przekroczyła 16,7 mld zł.
Na co trafiają te środki? Zgodnie z prawem są przeznaczone na przebudowę, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych, rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych, rozwój turystyki społecznej oraz inne zadania. Zawiera się więc w tym i sport tych najmłodszych, i działalność amatorów. Jesteśmy dumni z tego, że to nam przypada możliwość kierowania tego ogromnego strumienia gotówki do ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, skąd następnie środki trafiają na projekty w całej Polsce.
Jak Totalizator Sportowy przygotowuje się do wyzwań związanych z raportowaniem w kontekście nowej dyrektywy?
Mamy w tym zakresie spore doświadczenie. Totalizator Sportowy przygotowuje raporty niefinansowe od 2009 r. i już wtedy były opracowywane zgodnie z obowiązującymi standardami GRI, mimo że dla spółki korzystanie z tych wskaźników nie było obligatoryjne. Zgodnie z CSRD już w tym przypadku obowiązkowo musimy dostosować się do nowych regulacji i mimo że nowe standardy raportowania obowiązywać nas będą od 2026 r., to i tak jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie przygotowań w tym zakresie. Procentuje tu nasze wieloletnie doświadczenie.
Jakie cele stawiacie sobie na przyszłość w kontekście ESG i jak zamierzacie je realizować?
Podchodzimy do przyszłości ambitnie. Niezmiennie trzonem naszej działalności w dziedzinie ESG pozostanie Odpowiedzialna Gra – będziemy dalej rozwijać i udoskonalać kolejne narzędzia z nią związane, bo w Totalizatorze Sportowym jest to aspekt szczególny. Nie ma drugiej firmy w Polsce, która w tak dużym stopniu zajmowałaby się tą tematyką i przykładała do niej tak wiele wagi. Jednak nie możemy zapominać o ważnym elemencie, jakim jest środowisko naturalne. Pewne kroki zostały już podjęte, jak wspomniane obliczenie naszego śladu węglowego w trzech zakresach, a w tym momencie kończymy opracowywać naszą strategię dekarbonizacji, która określi dalsze cele w tym zakresie. To wyzwania na najbliższą przyszłość, ale widzimy, że podejmowanie ich generuje wartość dodaną dla całej naszej organizacji i społeczeństwa.