3 największe wyzwania rekrutera w home office – proces rekrutacyjny online

Praca zdalna daje duże możliwości, a wiele firm zdążyło w trakcie pandemii przekonać się do jej zalet. Bez wątpienia wiąże się jednak również z określonymi problemami. Te są widoczne zwłaszcza w procesie rekrutacji nowych pracowników.

Pozyskiwanie nowych talentów wyłącznie za pośrednictwem technologii teleinformatycznych jeszcze do niedawana wzbudziłoby konsternacje wśród wielu rekruterów i osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi. Wprawdzie taki sposób prowadzenia procesów ma sporo zalet – przede wszystkim jest znacznie bardziej przyjazny z perspektywy kandydata, zwłaszcza zatrudnionego w innej firmie – jednak z drugiej strony można doszukać się również wielu wad. Jedną z najistotniejszych z perspektywy rekruterów jest brak możliwości spotkania się z potencjalnym przyszłym współpracownikiem twarzą w twarz, a co za tym idzie utrudniona weryfikacja wielu jego kompetencji niezbędnych w świecie współczesnego biznesu. Nowe wyzwania nie zawsze muszą jednak przekładać się na fiasko procesów.  Warto zmierzyć się z nimi i docierać do najlepszych kandydatów.

Freepik.com / katemangostar
Freepik.com / katemangostar

Rekruter w dobie pandemii

Tuż przed pandemią zakres obowiązków większości rekruterów prezentował się zupełnie inaczej. Spotkania z kandydatami i prowadzenie tradycyjnych rozmów kwalifikacyjnych były – przynajmniej w zdecydowanej większości firm – standardem, bez którego trudno było wyobrazić sobie skuteczną rekrutację i zatrudnienie najlepszych talentów. Pandemia i powiązane z nią bezpośrednio środki ostrożności wpłynęły w zdecydowanej mierze na przebieg procesów. Przede wszystkim większość firm zdecydowała się na przejście w pełny lub niemal pełny tryb home office. W związku z tym również rekruterzy najczęściej zamienili biura na własne domy, co wiąże się z koniecznością reorganizacji prac. Z drugiej strony także spotkania z kandydatami w większości przypadków zostały przeniesione z siedziby firmy do rzeczywistości wirtualnej, co z perspektywy wielu osób odpowiedzialnych za rekrutację jest dużym utrudnieniem we właściwej ocenie i selekcji talentów.

Rekrutacja może być skuteczna dzięki wiedzy

Konieczność pracy z domu wcale nie musi jednak przekładać się negatywnie na jakość procesów rekrutacyjnych. Dobry rekruter powinien perfekcyjnie wykorzystywać zasoby i możliwości, jakimi dysponuje w konkretnym momencie. Rekrutacja zdalna może dawać zupełnie nowe szanse. Przede wszystkim gwarantuje większą elastyczność i zwykle ułatwia kontakt z kandydatami. Wiąże się jednak równocześnie z wieloma utrudnieniami natury prawnej i formalnej. Wyjście poza biuro przekłada się na konieczność innego spojrzenia na kwestie bezpieczeństwa danych, wymaga przy tym dobrego przygotowania technologicznego i wykorzystania kompetencji miękkich, pozwalających na efektywną ocenę również w takich warunkach. Kompleksowym wsparciem w tym zakresie stanie się konferencja Recruitment Day, podczas której praktycy podzielą się sprawdzonymi sposobami na skuteczne prowadzenie procesów rekrutacyjnych w dobie pandemii.

Wyzwanie 1: bezpieczeństwo danych

Rekruterzy i inni pracownicy działów HR każdego dnia mają kontakt z olbrzymimi ilościami danych. Znaczną część z nich stanowią dane osobowe, a często także informacje o charakterze wrażliwym. W toku procesów rekrutacyjnych, zwłaszcza tych, w których liczy się przede wszystkim czas, łatwo o nieostrożność, która może narazić dane na kontakt z niepowołanymi osobami. Dzieje się tak nawet w standardowej, biurowej rzeczywistości, w której rządzą ściśle określone procedury, a pracownik – w idealnym scenariuszu –  w każdym momencie może liczyć na wsparcie osób zajmujących się np. polityką compliance. Praca zdalna może wiązać się ze znacznie większymi problemami. Zwłaszcza w przypadku organizacji, które do tej pory nie praktykowały rozwiązań tego typu, co przekłada się na brak odpowiednich procedur i przeszkolenia pracowników.

Rekruterzy w nowej rzeczywistości muszą położyć zdecydowany nacisk na odpowiednie przetwarzanie danych i zapewnienie im najwyższego bezpieczeństwa. Dotyczy to z jednej strony kwestii technologicznych, takich jak łączenie się z odpowiednio zabezpieczoną siecią, wykorzystywanie wyłącznie ściśle określonego oprogramowania i sprzętu komputerowego dostarczonych przez pracodawcę. Z drugiej strony wymaga to także wprowadzenia zespołu dobrych praktyk do nowej przestrzeni biurowej, jaką staje się mieszkanie rekrutera. Miejsce pracy powinno być wydzielone, a ekran niedostępny dla niepowołanych osób. Z podobnymi problemami wiąże się także chociażby przeprowadzanie rozmów, podczas których szczególnie łatwo o udostępnienie postronnym danych, które powinny podlegać ochronie.

Wyzwanie 2: oczekiwania talentów

Pandemia w wyraźny sposób wpłynęła na cała gospodarkę, w tym również rynek pracy. Przede wszystkim zmieniły się oczekiwania wielu pracowników. Część z nich – także pod wpływem szczególnych warunków związanych z częściowym lockdownem – doceniła zalety pracy zdalnej i oczekuje, że nowa firma zagwarantuje im możliwość albo pełnego świadczenia obowiązków w trybie home office, albo korzystania z tej możliwości w znacznym zakresie już po zakończeniu pandemii. Często spotyka się to z ograniczonym entuzjazmem ze strony pracodawców, którzy nadal w wielu przypadkach preferuję standardowy model wykonywania obowiązków.

Jak wynika z raportu dotyczącego pracy zdalnej w czasie pandemii COVID-19 przygotowanego przez dr Annę Dolot, przed pandemią największa część respondentów (43,4%) pracowała w trybie home office sporadycznie (przez pojedyncze dni w miesiącu), ponad jedna trzecia w ogóle nie korzystała z takiej możliwości. Jednocześnie zaledwie 1,9% uczestników robiło to przez cały czas. W okresie pandemii te dane uległy rewolucyjnej zmianie: aż 85,6% uczestników zadeklarowało, że pracuje wyłącznie zdalnie, a jedynie 0,6% wykonywało swoje obowiązki przez cały czas w formie stacjonarnej. Widać także, że ten okres wpłynął na oczekiwania pracowników. Jedynie 5,5% z nich nie chce pracować zdalnie po zakończeniu pandemii w jakimkolwiek zakresie. 40,4% oczekuje natomiast możliwości wzięcia home office przez minimalnie jeden lub dwa dni w tygodniu, 36,4% chce mieć taką opcję sporadycznie, 12,5% przez większość czasu (3-4 dni w tygodniu), a 5,2% preferowałoby pełną pracę zdalną. Już teraz kandydaci coraz częściej zgłaszają takie oczekiwania. Warto więc przemyśleć realne możliwości i szanse, jakie daje praca zdalna, zwłaszcza w kontekście najbardziej innowacyjnych rynków.

Wyzwanie 3: Utrudniona ocena i rozmowa kwalifikacyjna

Oczywiście przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych za pośrednictwem rozwiązań cyfrowych stawało się coraz bardziej popularne już w okresie poprzedzającym pandemię. Jak pokazują rynkowe doświadczenia, był to szczególnie oczekiwany schemat zwłaszcza w branży IT, ale cieszył się rosnącą popularnością również w innych segmentach. Takie rozwiązanie ma niezaprzeczalne zalety: przede wszystkim nie wymaga od kandydata (a także od rekrutera!) osobistego stawienia się w biurze. Łatwiej wobec tego o zorganizowanie rozmowy także w typowych godzinach biznesowych, co jest sporym problemem w standardowych okolicznościach. Poza tym w przypadku rozmów angażujących większą liczbę osób zarówno z firmy, jak i spoza niej, ustalenie szczegółów będzie zdecydowanie prostsze. 

Z możliwości należy jednak zrobić odpowiedni użytek. Rekruterzy powinni nauczyć się wykorzystywać możliwości, jakie oferuje wykorzystywane przez nich oprogramowanie. Scenariusze rozmów powinny być przy tym dostosowane do aktualnych realiów, aby umożliwić przeprowadzanie kompleksowej oceny kandydata. Wbrew pozorom nie musi być to trudne zadanie. Opanowanie warsztatu rekrutera pozwoli na efektywne działanie w każdych okolicznościach.

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.