Czy sztuczna inteligencja (AI) faktycznie poprawia pracę prawników?

Sztuczna inteligencja (AI) jest postrzegana jako największe odkrycie napędzające rewolucję technologiczną ostatnich lat. Coraz śmielej wkracza do świata prawników. Automatyzacja, analiza danych i generatywne modele językowe obiecują rewolucję w pracy prawników. Warto jednak zastanowić się jak dokładnie korzystanie z AI przekłada się na codzienną pracę prawnika.

Oszczędność czasu

Jednym z najczęściej wskazywanych atutów AI jest zdolność do błyskawicznego analizowania bardzo dużych ilości danych. Dlatego nie dziwi, że przegląd dokumentów, analiza umów, due diligence czy research prawny to obszary, w których AI sprawdza się najlepiej.

Według raportu pt. „First Global Report on the State of Artificial Intelligence in Legal Practice” przygotowanego Liquid Legal Institute, aż 65% prawników deklaruje, że dzięki AI oszczędza od 1 do 5 godzin tygodniowo, a 7% nawet ponad 11 godzin. W niektórych zadaniach AI działa nawet 80 razy szybciej niż człowiek.

Przykład? W przypadku due diligence gdzie wymagane jest analizowanie dużych ilości dokumentów, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi AI, dedykowanych dla prawników, pozwala na stworzenie listy kryteriów pod kątem których możliwe jest analizowanie setek, a nawet tysięcy dokumentów jednocześnie i tworzenie z takiego badania raportów, co pozwala na zaoszczędzenie olbrzymich ilości czasu.

Warto zwrócić uwagę, że to właśnie oszczędność czasu jest tym parametrem, który najczęściej wskazywany jest jako zaleta korzystania z narzędzi AI.

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie w Minnesocie, którego wyniki opublikowano w artykule pt. „Lawyering in the Age of Artificial Intelligence” stwierdzono, że prawnicy korzystający z AI wykonywali swoje zadania o średnio 22% szybciej. Co istotne, skrócenie czasu było równomierne niezależnie od poziomu umiejętności.

Przyspieszamy z pomocą AI. A co z poprawą jakości?

Odpowiedź na to pytanie nie jest już tak jednoznaczna. AI nie tylko przyspiesza pracę, ale też poprawia jej jakość w przypadku niektórych zadań. Przy czynnościach takich jak streszczanie dokumentów czy odpowiadanie na pytania z dokumentacji, AI osiąga wyższą dokładność niż prawnicy. Przykładowo, w jednym z testów AI uzyskała 94,8% trafności w zadaniu Q&A, podczas gdy prawnicy – 70,1%. W przypadku streszczeń dokumentów wynik AI to 77,2%, a ludzi – 50,3%. Te wyniki nie dziwią, szczególnie, że dotyczą tych czynności, w których AI sprawdza się najlepiej - czyli szybka analiza dużych tekstów. W przypadku innych zadań, rezultaty nie są już tak oczywiste.

Poznaj program konferencji XVIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych 23 ‑ 24 września 2025

Kto korzysta najbardziej? Wiedza ma znaczenie

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W przywołanym już badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie w Minnesocie, stwierdzono, że AI najbardziej poprawia jakość pracy u osób z niższym poziomem wiedzy prawniczej. U uczestników o niższych umiejętnościach odnotowano wzrost jakości pracy nawet o 45 punktów percentylowych, podczas gdy osoby bardziej doświadczone odnotowały spadek jakości o około 20 punktów percentylowych.

Wnioski jakie płyną z tych badań są następujące. Narzędzia te są najbardziej pomocne dla osób wykonujących zadania o niższym stopniu złożoności. W przypadku bardziej zaawansowanych zadań, takich jak pisanie skomplikowanych opinii prawnych czy negocjacje, AI nie przynosi, aż tak spektakularnych korzyści w zakresie jakości. Warto w tym miejscu przypomnieć, że AI to takie samo narzędzie, jak inne, z których korzystają prawnicy. Co za tym idzie, poprawę jakości będzie także warunkować poziom umiejętności użytkownika. Prawnik, który sprawnie i precyzyjnie promptuje, zna ograniczenia tych systemów oraz będzie miał świadomość gdzie warto z nich korzystać, a gdzie nie ma to sensu, uzyska zapewne lepsze wyniki jakościowe swojej pracy.

Uśmiechnij się! AI daje radość z pracy!

O ile poprawa jakości pracy nie jest oczywista w przypadku korzystania z AI, o tyle poprawa jakości życia prawników już tak. Jak pokazują badania oraz przykłady wdrożenia (jak chociażby to, którym chwaliła się firma Microsoft w ramach pilotażowego wdrożenia systemu AI w pracy ich globalnego działu prawnego – CELA), prawnicy korzystający z AI przy realizacji swoich zadań, w przeważającej większości, deklarują większą satysfakcję i radość z wykonywanych zadań.

Podsumowanie

Prawnicy, korzystający z AI nie dają gwarancji, że wykonają swoją pracę lepiej od tych, którzy nie dysponują wsparciem sztucznej inteligencji, ale zapewne zrobią to szybciej i z uśmiechem na twarzy. A tak na poważnie, warto pamiętać, że narzędzia te są nowością. Musimy nauczyć się z nich korzystać, poznać ich ograniczenia oraz mocne strony. To czego na pewno nie warto robić, to ich ignorować, bo zawodu prawnika nie sposób już sobie wyobrazić bez nich.

Autor: Michał Wolny, radca prawny, head of Legal&Compliance ZRE Katowice S.A.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.