Targi pracy i przyszłość rekrutacji
Całkiem niedawno wszyscy doświadczyliśmy przerwy w organizacji targów pracy. Dlaczego? Nie było ich, ponieważ trwała pandemia. Wtedy działy rekrutacji i employer brandingu weszły w całkiem nową rzeczywistość. Codziennością stało się wykorzystanie narzędzi online a praca hybrydowa stała się w wielu organizacjach standardem.
Czy w obecnych czasach, opłaca się pracodawcom i kandydatom brać udział w stacjonarnych targach pracy, skoro technologia i online rozwiązują nasze potrzeby w obszarze rekrutacji?
Targi pracy to wydarzenia, podczas których firmy prezentują się potencjalnym kandydatom, którzy mają okazję dowiedzieć się więcej na temat przyszłych pracodawców. Zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów istnieją plusy i minusy uczestnictwa w tego rodzaju imprezach.
Weź udział w konferencji 6. Employer branding w praktyce, 22-23 listopada, Warszawa >>
Dla Pracodawcy
Zdecydowanie, uczestnictwo w targach pracy może być korzystne, ale wymaga starannego planowania i oceny. Warto zastanowić się nad:
1. Celami rekrutacyjnymi: Czy firma poszukuje wielu nowych pracowników w krótkim czasie, czy może bardziej zależy jej na wyselekcjonowaniu kandydatów?
Targi pracy pozwalają pracodawcom na bezpośrednią interakcję z potencjalnymi pracownikami. To świetna okazja, aby ocenić ich umiejętności interpersonalne i dopasowanie do kultury firmy. Pracodawcy mogą nawiązać kontakt z wieloma kandydatami w jednym miejscu i czasie, co pozwala na szybkie pozyskanie potencjalnych pracowników.
2. Kosztami: Udział w targach pracy może być drogi, od wynajmu stoiska po wydatki związane z transportem i zakwaterowaniem, wyposażeniem stoiska i gadżetami. Firmy muszą zbadać, czy ten koszt jest uzasadniony przez oczekiwane korzyści.
3. Ekonomią czasu: Przygotowanie i udział w targach pracy to zawsze duży nakład czasu, który mógłby być poświęcony na inne działania rekrutacyjne. Firmy muszą oszacować, czy to zaangażowanie jest warte potencjalnych zysków, bo nie zawsze na targach pracy pojawia się wystarczająca liczba kandydatów o pożądanych umiejętnościach.
Kluczowe przy podejmowaniu decyzji od strony pracodawcy jest dokładne przemyślenie, czy dane wydarzenie jest zgodne z celami i możliwościami firmy.
Budując wizerunek firmy jako pracodawcy, poza całym światem online, zaczynając od dobrze zbudowanej karierowej strony internetowej, warto wziąć pod uwagę wydarzenia dedykowane do określonej grupy celowej. Przykładowo, dni kariery na uczelni o kierunku, z którego chcemy pozyskać kandydatów będą dobrym wyborem. Jeśli zaś chodzi o stanowiska specjalistyczne warto prezentować się podczas wydarzeń branżowych np. targów pracy dla IT.
W ING Banku Śląskim precyzyjne profilowanie to jedna z naszych głównych zasad, jaką się kierujemy, planując wydarzenia stacjonarne.
Równocześnie zależy nam, aby uwaga kandydatów koncentrowała się wyłącznie na naszej marce i dlatego wybieramy częściej bezpośrednie formy kontaktu z kandydatami, takie jak indywidualne spotkania na uczelniach, tzw. spotkania z Lwem, organizujemy seminaria i webinary.
Po takim wydarzeniu wiemy, że kandydat wyniesie konkretne doświadczenie i emocje wynikające z bezpośredniego kontaktu z ING. Spotkając się też z pracownikami, będącymi ambasadorami firmy, zapewne dostanie odpowiedź na każde swoje pytanie i pozyska realne kontakty do ludzi pracujących w firmie, w której sam może być zainteresowany pracą.
Dla kandydata
Kandydaci również muszą dokładnie rozważyć, czy warto wziąć udział w stacjonarnych targach pracy. To zależy od ich sytuacji zawodowej i osobistych preferencji, więc warto aby rozważyli:
1. Cel kariery: Jeśli szukają konkretnej pozycji lub chcą poznać firmy w swojej branży, targi pracy mogą być doskonałą okazją.
Kandydaci mają okazję porozmawiać z potencjalnymi pracodawcami i dowiedzieć się więcej na temat oferowanych stanowisk. Jednocześnie na targach czas przeznaczony na rozmowę z każdym pracodawcą jest ograniczony, co może utrudnić zrozumienie, czy dana firma jest odpowiednim miejscem do pracy.
2. Zdolności interpersonalne: Targi pracy umożliwiają nawiązanie bezpośredniego kontaktu z pracodawcami, co jest doskonałą okazją do zaprezentowania swojego potencjału. Z drugiej strony kandydaci rywalizują między sobą o uwagę pracodawców, co może sprawić, że trudniej się wyróżnić.
3. Czas i koszty: Udział w targach pracy wymaga czasu i ewentualnie kosztów związanych z dojazdem. Kandydaci muszą oszacować, czy taki wysiłek jest zgodny z ich obecną sytuacją i czy tego samego nie znajdą online. Mogą, więc rozważać udział w targach pracy koncentrując się na określonych branżach, aby móc znaleźć oferty pracy związane ze swoją specjalizacją.
Przyszłość targów pracy będzie prawdopodobnie ewoluować wraz z technologią i potrzebami kandydatów i pracodawców. Niektóre prognozy sugerują, że wirtualne targi pracy staną się popularniejsze, umożliwiając uczestnictwo bez konieczności fizycznego przyjazdu na miejsce. Zapewni to większą elastyczność i możliwość dotarcia do większej liczby kandydatów.
Należy mieć jednak na uwadze, że bezpośredni kontakt z ludźmi pracującymi w danej firmie jest nieoceniony. Można zadać im szczegółowe pytania, na które odpowiedzi nie znajdziemy w internecie.
W miarę jak technologia rozwija się, przyszłość rekrutacji może przynieść innowacje, które zmienią to doświadczenie, ale na razie spotkania twarzą w twarz i możliwość bezpośredniej interakcji pozostają wciąż ważnym narzędziem w budowaniu relacji, poszerzaniu sieci kontaktów i samej rekrutacji.
Autorka: Anna Parzyszek, Employer Branding Centre of Expertise ING Bank Śląski