Zysk szybki, czy długoterminowa przewaga? Startup na radarze korporacji

Plan Morawieckiego i strategie największych korporacji brzmią jak zgodny akord muzycznego szlagieru - sięgnięcie po wysokotechnologiczne rozwiązania opracowywane przez startupy stanowi przyszłość przemysłu, klucz do konkurencyjności produktowej i sposób na pozyskiwanie topowych talentów.

Plan Morawieckiego i strategie największych korporacji brzmią jak zgodny akord muzycznego szlagieru - sięgnięcie po wysokotechnologiczne rozwiązania opracowywane przez startupy stanowi przyszłość przemysłu, klucz do konkurencyjności produktowej i sposób na pozyskiwanie topowych talentów. Czy poszukiwanie przełomowych innowacji ma szansę w zderzeniu z logiką szybkiego zysku?

Gdyby zebrać dostawców popularnych, niezbędnych dziś dla większości świata codziennych usług, wielu z nas zaskoczyłoby to, ilu z nich nawet nie istniało, kiedy kończyliśmy podstawówkę. Nie ma też chętnych, żeby przewidzieć, kto uczyni naszą codzienność bezpieczniejszą i ułatwi nam życie za 10 lat? Zrobią to prawdopodobnie dwie grupy podmiotów: startupy o prawdziwie technologicznej tożsamości oraz rynkowi giganci, którzy dzięki dobrym strategiom utrzymają się w skokowo zmieniającej się rzeczywistości. Startupom oferującym powtarzalne, łatwe do skopiowania usługi oraz korporacjom szukającym głównie prostych usprawnień starych schematów, będzie trudniej odgrywać znaczną rolę na rynku.

W podręcznikach wszystko wydaje się proste: działy open innovation pobudzają inne departamenty w swoich korporacjach, żeby wspólnie nazwać potrzeby technologiczne. Ich zaspokojenie zleca się własnym centrom badawczo-rozwojowym. Powstająca w ten sposób korporacyjna innowacja spełnia na ogół najwyższe standardy jakości, gdyż przed pojawieniem się w koszykach klientów jako produkt, poddawana jest drobiazgowym testom. Proces ten jest długotrwały i niezwykle kosztowny. To dlatego coraz więcej korporacji wybiera drugą ścieżkę - pozyskanie innowacji od startupu, który dzięki elastycznemu zarządzaniu, "garażowemu" prototypowaniu i zdolności do wprowadzania szybkich poprawek jest w stanie tworzyć i wprowadzać innowacje przy wielokrotnie niższych nakładach, niż ma to miejsce w korporacji. Duży gracz, jeśli napotka pasujący do swoich celów startup, może go ukierunkować na realizowanie najlepszych dla siebie rozwiązań: przez pilotaże, zakładowe akceleratory, celowe spółki typu joint-venture, inwestycje kapitałowe korporacyjnych funduszy venture (Corporate Venture Capital, tj. CVC), lub przejęcia.

Fundusze Corporate Venture Capital zyskują coraz większą popularność na naszym rodzimym rynku. Jak wskazuje radca prawny Rafał Kozłowski z kancelarii ALTO: wejście kapitałowe dużej organizacji w startup wiąże się najczęściej z koniecznością przejścia długiej drogi, wielu szczebli drabinki korporacyjnej, zgód gremiów. Nie mówię, że powołanie Corporate Venture Capital jest łatwym zadaniem, wymaga utworzenia odrębnego bytu prawnego i jego wewnętrznych procedur, ale gdy proces zostanie przeprowadzony w sposób właściwy, każda kolejna inwestycja będzie sprawniej przeprowadzona.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W rzeczywistości rodzime korporacje (i nie tylko one) stają przed praktycznym dylematem: czy kupować technologie z katalogów zagranicznych dostawców i wyposażyć w nie polskiego, tańszego pracownika, czy też zaryzykować inwestycję w postaci testowania przełomowych rozwiązań? Awersja do ryzyka jest w Polsce wciąż wysoka - nawet wśród profesjonalistów od ryzykownych inwestycji z branży venture capital. Czegóż spodziewać się zatem po korporacjach, w których menadżerów zachęca się do walki o krótkookresowe premie, a nie namawia się ich do realizacji celów przełomowych?

Startupy, jako twory mobilne i zdolne do tego, żeby w ciągu roku prześcignąć inżynierów korporacyjnych (a zarazem żeby w 30 dni spakować się i przenieść działalność do Stanów Zjednoczonych) garną się do skromnych choćby pilotażowych wdrożeń. Pozwalają im one bowiem dostrzec niewidoczne wcześniej mankamenty prototypu, wywołać zainteresowanie inwestorów, zaplanować skalowanie sprzedaży. Zachętą dla obu stron są programy akceleracyjne PARPu oraz granty NCBiRu, lecz samo ich istnienie nie gwarantuje, że w korporacjach obudzi się gotowość do poszukiwania długoterminowych przewag. Publiczne pieniądze stymulują także działania CVC. To właśnie osoby zarządzające tymi funduszami stają przed niezwykłą szansą dowartościowania podejścia długofalowego w ramach działań korporacji. Zupełne pominięcie przez wspomniane osoby decyzyjne projektów o potencjale przemysłowego przełomu i skoncentrowanie się wyłącznie na startupach, których cała wartość polega na trochę wydajniejszej produkcji, będzie petryfikacją myślenia w kategoriach "profit mały byle szybki". Wizjonerzy dalekosiężnego podejścia w polskich korporacjach wchodząc w rok 2020 muszą mieć świadomość, że kolejna równie dobra dekada, z tak hojnym wsparciem dla transferu wiedzy ze startupów do korporacji, może nie powtórzyć się szybko.

Autor: Maciej Sadowski; Prezes Fundacji Startup Hub Poland; Przewodniczący Komitetu Nowych Technologii, Innowacji i Diversity Krajowej Izby Gospodarczej

Współautor: Rafał Kozłowski, Counsel, Radca Prawny, ALTO

Spotkaj się z autorami artykułu podczas Venture Capital Forum >>

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.