Kontrakty budowlane
NieruchomościOnlineWarsztaty
 ‑ 
 ‑ 
Kontrakty budowlane
Relacje między inwestorem a wykonawcą w procesie realizacji inwestycji budowlanej

Wstęp bezpłatny

Zapraszamy Państwa na kolejną edycję warsztatów „Kontrakty budowlane – relacje między inwestorem a wykonawcą w procesie realizacji inwestycji budowlanej”, które odbędą się 19-20 października 2021 r.




Umowy o roboty budowlane stanowią jedną z bardziej skomplikowanych umów określonych w Kodeksie cywilnym. W szczególności, jeśli dotyczą sporych inwestycji. Każda ze stron musi być należycie zabezpieczona, a to wymaga zastosowania właściwych postanowień umownych, m.in. prawidłowo sformułowanych kar umownych. 

Podczas konferencji powiemy o czym pamiętać przy zawieraniu umowy i jakich błędów nie popełniać.


Dzięki udziałowi w warsztatach dowiesz się:

  • Jak pandemia Covid-19 wpływa na odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o roboty budowlane
  • Jakie prawa i obowiązki dotyczące usuwania wad wynikają z ustawy i co można zmienić w umowie
  • Jaka jest istota robót dodatkowych i zamiennych
  • Na kim spoczywa odpowiedzialność w procesie budowlanym
  • Jakie są sposoby nabywania praw autorskich do projektów architektonicznych i uprawnienia do dokonywania zmian w projektach
  • Jakie są zasady waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy na skutek wzrostu kosztów i cen materiałów
  • Jak w praktyce wygląda prowadzenie sporów budowlanych
  • Jak skutecznie zastrzec Tajemnicę Przedsiębiorstwa
  • Jakie są kary umowne i odszkodowania na gruncie podatku CIT oraz VAT
  • Jakie są konsekwencje odstąpienia od umowy o roboty budowlane


Zaproszeni prelegenci pomogą rozwiać wątpliwości dotyczące najczęściej spotykanych błędów inwestorów oraz wykonawców przy zawieraniu i realizacji umów, przestrzegania terminów, kar umownych, sposobów określenia wynagrodzenia czy też rozwiązania umowy.

Przedstawione będą najbardziej istotne kwestie związane z realizacją projektów budowlanych, które wywołują problemy w praktyce.


Do kogo skierowane są warsztaty:

Warsztaty kierujemy do pracowników firm występujących w procesie budowlanym zarówno po stronie wykonawcy jak i inwestora, firm finansujących roboty budowlane m. in. pracowników i kierowników działów: nieruchomości, prawnych, inwestycji, umów i planowania oraz podmiotów prowadzących działalność w obszarze kontraktów budowlanych.


Biorąc udział w warsztacie otrzymają Państwo zaświadczenie o punktach szkoleniowych do przedstawienia w Okręgowej Izbie Radców Prawnych.

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 09:00Rozpoczęcie konferencji

  • 09:10Negocjacje kontraktu budowlanego

    • Dr Dominik Sypniewski,  Head of Real Estate&Construction, Góralski & Goss Legal
  • 10:00Realizacja umów budowlanych i wpływ covid-19 na realizację inwestycji, w tym w szczególności roszczenia związane z covid-19 w toku robót

    • Paulina Sawicka,  Adwokat, Associate, DWF Poland
    • Michał Szumbarski,  Adwokat, Senior Associate, DWF Poland
    • Wpływ pandemii Covid-19 na odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o roboty budowlane
    • Pandemia Covid-19 jako podstawa do formułowania roszczeń w umowach o roboty budowlane – perspektywa wykonawcy i zamawiającego
    • Wpływ regulacji dotyczących Covid-19 na realizację umów zawieranych w reżimie PZP – przesłanki zmiany umowy, rozwiązanie umowy, zasady naliczania kar umownych, zasady korzystania z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
  • 10:50Przerwa

  • 11:10Sposoby zabezpieczenia roszczeń z rękojmi i gwarancji budowlanych

    • Dr Rafał Morek,  Adwokat, Partner, DWF Poland
    • Dr Jan Markiewicz,  Adwokat, Counsel, DWF Poland
    • Pojęcie i rodzaje wad
    • Rękojmia i gwarancja – czy trzeba wybrać? Jak z nich korzystać, a jak się bronić?
    • Jakie prawa i obowiązki dotyczące usuwania wad wynikają z ustawy i co można zmienić w umowie?
    • Odpowiedzialność za wady w Warunkach Kontraktowych FIDIC
    • Case studies
  • 12:00Roboty dodatkowe i zamienne

    • Łukasz Mróz,  Partner Zarządzający, Mróz Radcy Prawni Sp. p.
    • Istota robót dodatkowych i zamiennych
    • Scenariusze działania wykonawcy w przypadku wystąpienia robót dodatkowych
    • Spory o wycenę robót dodatkowych i zamiennych
    • Wykonanie robót dodatkowych bez aneksu


  • 12:50Przerwa

  • 13:20Odpowiedzialność w procesie budowlanym

    • Małgorzata Zamorska,  Radca prawny, Partner, bnt Neupert Zamorska & Partnerzy sp.j
    • Odpowiedzialność wykonawcy: rękojmia za wady, gwarancja jakości, odpowiedzialność na zasadach ogólnych
    • Odpowiedzialność inwestora za zapłatę należnego wynagrodzenia, w tym odpowiedzialność solidarna wobec podwykonawców
    • Odpowiedzialność innych uczestników procesu budowlanego – projektanta, kierownika budowy oraz inspektora nadzoru inwestorskiego


  • 14:10Nabywanie praw autorskich do projektów architektonicznych i uprawnienia do dokonywania zmian w projektach

    • Konrad Staniszewski,  Radca prawny, RESIST Rezanko Sitek
    • Utwory architektoniczne i architektoniczno - urbanistyczne w systemie polskiego prawa autorskiego
    • Sposoby nabycia autorskich praw majątkowych do projektów architektonicznych
    • Prawo do integralności utworu architektonicznego
    • Podsumowanie
  • 15:00Ochrona danych osobowych - dotychczasowe doświadczenia i najważniejsze decyzje Prezesa UODO

    • Ewelina Kęciek,  Aplikantka adwokacka, Kancelaria prawna Kobylańska Lewoszewski Mednis sp. j.
    • Czy można zapytać pracownika o szczepienie na COVID-19?
    • Badanie trzeźwości pracowników przez pracodawcę
    • Monitoring wizyjny na placu budowy
    • Przegląd wybranych decyzji dotyczących ochrony danych – dobór zabezpieczeń, zgłaszanie naruszeń i przedawnienie roszczeń jako okres retencji
  • 15:40Zakończenie konferencji

  • 09:00Rozpoczęcie konferencji

  • 09:10Waloryzacja wynagrodzenia Wykonawcy w umowach o wykonanie zamówienia publicznego

    • Tomasz Romanowski,  Adwokat, RESIST Rezanko Sitek
    • Maciej Lewkowicz,  Adwokat, RESIST Rezanko Sitek
    • Przesłanki i metody zastosowania klauzuli waloryzacyjnej
    • Zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy w umowie na roboty budowlane lub usługi, objęte zamówieniem publicznym
    • Waloryzacja wynagrodzenia z tytułu realizacji zamówienia publicznego w odniesieniu do nowelizacji p.z.p.
    • Dochodzenie roszczeń i rozwiązywanie sporów w związku z klauzulami waloryzacyjnymi
    • Podsumowanie i wnioski de lege ferenda
  • 10:00Praktyczne aspekty prowadzenia sporów budowlanych na tle wybranych doświadczeń

    • Robert Zbytniewski,  Adwokat, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy
    • Przygotowanie Inwestora/Wykonawcy/Podwykonawcy do realizacji projektu budowlanego z punkty widzenia potencjalnego sporu
    • Realizacja kontraktu przez Inwestora/Wykonawcę/Podwykonawcę z punkty widzenia potencjalnego sporu
    • Spór pomiędzy stronami zawartej umowy

    -czego, ile i od kogo żądam/ i kto żąda? Z czego wynika moje/przeciwnika żądanie – co stanowi podstawę mojego/ przeciwnika żądania? Jakie dowody posiadam/posiada mój przeciwnik na potwierdzenie moich/swoich żądań?

    • Praktyczne aspekty prowadzenia sporów budowlanych:

    - cel postępowania dla uczestników sporu

    - uczestnicy postępowania,

    - sąd właściwy do rozpoznania sporu

    - pozew i dalsze pisma procesowe

    - źródła dowodowe

    - rozprawa/posiedzenia przed sądem właściwym

    - wykonanie orzeczenia

  • 10:50Przerwa

  • 11:10Kontrakty budowlane w ramach PZP

    • Jarosław Sroka,  Partner, Radca prawny, BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k.
    • Wpływ ustawy pzp na kształtowanie warunków umowy o roboty budowlane: klauzule abuzywne, waloryzacja, zaliczki, podwykonawstwo
    • Dopuszczalność zmian umowy o roboty budowlane zawartej w reżimie pzp
    • Wpływ nienależytego wykonania umowy na możliwość uzyskania nowego zamówienia w przyszłości (przesłanki wykluczenia wykonawcy / self-cleaning)
    • Środki ochrony prawnej przewidziane w pzp służące do obrony interesu wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
  • 12:00Tajemnica przedsiębiorstwa w kontraktach budowlanych

    • Patrycja Gorgoń-Wróbel,  Radca prawny, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy
    • Ustawowa definicja Tajemnicy Przedsiębiorstwa
    • Tajemnica Przedsiębiorstwa w kontraktach budowlanych z sektora prywatnego
    • Tajemnica Przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych na roboty budowlane
    • Jak skutecznie zastrzec Tajemnicę Przedsiębiorstwa- orzecznictwo oraz praktyczne przykłady
  • 12:50Przerwa

  • 13:20Podatki w robotach budowlanych

    • Tomasz Zieliński,  Doradca podatkowy, Wspólnik, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy
    • Roboty budowlane realizowane etapami
    • Kary umowne i odszkodowania na gruncie podatku CIT oraz VAT
    • Kaucja gwarancyjna i depozyt zabezpieczający umowę
    • Odstąpienie od umowy o roboty budowlane – skutki na gruncie CIT oraz VAT -dokumentowanie
  • 14:10Odstąpienie od umowy o roboty budowlane

    • Joanna Basińska,  Radca prawny, Wspólnik, Kancelaria Głowacki i Wspólnicy
    • Umowne i ustawowe prawo odstąpienia od umowy o roboty budowlane
    • Przyczyny odstąpienia od umowy (opóźnienie, wady w wykonaniu obiektu, inne przyczyny),
    • Skutek ex nunc, ex tunc – co to oznacza? 
    • Odstąpienie od umowy a zapłata wynagrodzenia
    • Inne konsekwencje odstąpienia od umowy o roboty budowlane (gwarancja, rękojmia, kary umowne, ZNWU, prawa do dokumentacji projektowej)


  • 15:00Kodeks dobrych praktyk – inwestor - inżynier

    • Bolesław Szyłkajtis,  Head of infrastructure, Hoogells
    • Rola inżyniera kontraktu w ramach inwestycji budowlanej
    • Problematyczne obszary współpracy zamawiającego i inżyniera kontraktu
    • Jak poprawić i usprawnić współpracę zamawiającego i inżyniera kontraktu?
  • 15:40Zakończenie konferencji

Joanna Basińska

Joanna Basińska

Radca prawny, Wspólnik, Kancelaria Głowacki i Wspólnicy

Mediator, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Ochrony Własności Intelektualnej (AIPPI) oraz Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. Od wielu lat zajmuje się obsługą prawną procesów inwestycyjnych od fazy przygotowawczej i koncepcyjnej, przez proces budowlany do zakończenia i rozliczenia inwestycji. Współpracuje z wykonawcami, projektantami, inwestorami i inwestorami zastępczymi, także z sektora finansów publicznych, jak również z innymi uczestnikami procesów budowlanych. Prowadzi postępowania sądowe związane z prawami autorskimi do dokumentacji projektowej oraz z rozliczeniem inwestycji pomiędzy uczestnikami zadania inwestycyjnego. Doradza w tematyce prawa zamówień publicznych. Reprezentuje klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą, sądami arbitrażowymi, administracyjnymi oraz powszechnymi. Zawodowo łączy zagadnienia związane z obsługą prawną inwestycji infrastrukturalnych jak i z prawem własności intelektualnej, w tym prawem autorskim.

Patrycja Gorgoń-Wróbel

Patrycja Gorgoń-Wróbel

Radca prawny, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy

Ekspertka w zakresie prawa budowlanego, inwestycyjnego i zamówień publicznych, pełnomocnik występujący przed Krajową Izbą Odwoławczą. Specjalizuje się także w prawie autorskim i nowych technologii. Członek Stowarzyszenia Compliance Polska. Ukończyła także szereg szkoleń rządowych w zakresie ochrony informacji niejawnych uzyskując poświadczenie bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych, w tym ONZ oraz UE. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wpisana na listę radców prawnych w OIRP w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Prawo Nowoczesnych Technologii na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autorka licznych publikacji na temat prawa budowlanego na łamach Dziennika Gazety Prawnej i Rzeczpospolitej.

Ewelina Kęciek

Ewelina Kęciek

Aplikantka adwokacka, Kancelaria prawna Kobylańska Lewoszewski Mednis sp. j.

Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, a także studia podyplomowe z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawa nowoczesnych technologii zorganizowane przez Akademię Leona Koźmińskiego. Specjalizuje się w prawie ochrony danych osobowych oraz przepisach regulujących branżę e-commerce, w tym przepisach konsumenckich. Posiada doświadczenie w prowadzeniu audytów oceny zgodności z przepisami ochrony danych osobowych i wdrożeniu wymogów RODO. Uczestniczy w projektach biznesowych Klientów na każdym etapie, analizuje je pod kątem zgodności z przepisami ochrony danych osobowych, przedstawiając optymalne rozwiązania i sporządzając niezbędną dokumentację.

Maciej Lewkowicz

Maciej Lewkowicz

Adwokat, RESIST Rezanko Sitek

Specjalizuje się w prawie cywilnym, handlowym i zamówień publicznych.Od wielu lat świadczy pomoc prawną uczestnikom rynku zamówień publicznych, doradzał w setkach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy, usługi i roboty budowlane. Reprezentuje wykonawców oraz zamawiających przed Krajową Izbą Odwoławczą, w tym w sprawach dotyczących sporów związanych z realizacją umów. Reprezentuje także wykonawców i zamawiających w procesie negocjacyjnym. Doradza jednostkom samorządu terytorialnego, w szczególności opiniuje akty wydawane przez organy stanowiące i wykonawcze ww. jednostek, jak również przygotowuje i opiniuje umowy zawierane przez jednostki samorządu terytorialnego. Posiada bogate doświadczenie w zakresie prowadzenia postępowań administracyjnych, sądowych i sądowo-administracyjnych.

Jan Markiewicz

Dr Jan Markiewicz

Adwokat, Counsel, DWF Poland

Dr Jan Markiewicz jest adwokatem, członkiem Departamentu Rozwiązywania Sporów i Arbitrażu w warszawskim biurze DWF Poland. Absolwent Uniwersytetu Cambridge w Wielkiej Brytanii (LL.M.). W swojej praktyce Jan specjalizuje się w reprezentowaniu przedsiębiorców w postępowaniach sądowych i arbitrażowych w sprawach na gruncie umów handlowych i w sprawach budowlanych (w tym umów zawartych na podstawie wzorców FIDIC), jak również w postępowaniach egzekucyjnych i upadłościowych. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu sporów dotyczących inwestycji infrastrukturalnych, w szczególności elektrociepłowni. Reprezentował największe działające w Polsce sieci handlowe przed sądami powszechnymi i arbitrażowymi w wielu procesach z dostawcami na gruncie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Rafał Morek

Dr Rafał Morek

Adwokat, Partner, DWF Poland

Dr Rafał Morek, adwokat, jest partnerem w DWF Poland. Jego praktyka koncentruje się na doradztwie w zakresie międzynarodowych i krajowych projektów infrastrukturalnych i sporów. Reprezentował wykonawców, zamawiających, projektantów oraz konsultantów w wielu różnych projektach. Ma bogate doświadczenie w negocjowaniu umów oraz doradzaniu w zakresie ich wykonywania lub rozliczania. Jest członkiem Grupy Zadaniowej FIDIC nr 15, która opracowała „Złote Zasady FIDIC” dla potrzeb Warunków Kontraktowych FIDIC. Jako arbiter lub pełnomocnik reprezentujący klientów w postępowaniach arbitrażowych brał udział w ponad 70 postępowaniach prowadzonych zgodnie z regulaminami ICC, SCC, ICSID, UNCITRAL, CAS w Lozannie, SAKiG, Lewiatan i innymi. Rafał Morek jest certyfikowanym mediatorem oraz trenerem mediacji, często występuje w roli negocjatora lub członka DAB. Jest nominowany w rankingach Best Lawyers (Arbitraż i Mediacja), Chambers Global i Chambers Europe (Rozwiązywanie Sporów, Most in Demand Arbitrators oraz w Real Estate & Construction), Legal 500, oraz Who’s Who Legal (Arbitraż: Prawnicy i Przyszli Liderzy). W 2019 r. wybrany „liderem rynku" w rankingu dziennika „Rzeczpospolita" w kategorii spory międzynarodowe. Dr Morek jest również pracownikiem naukowym - starszym wykładowcą na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz autorem wielu publikacji dotyczących rozstrzygania sporów, prawa prywatnego i porównawczego.

Łukasz Mróz

Łukasz Mróz

Partner Zarządzający, Mróz Radcy Prawni Sp. p.

Jestem radcą prawnym i partnerem zarządzającym w kancelarii Mróz Radcy Prawni Sp. p. Pomagam firmom budowlanym sprawnie prowadzić projekty. Zabezpieczam, przewiduję, dbam o płynność finansową. Szukam rozwiązań dla uzyskania najlepszych efektów i eliminacji problemów.

Tomasz Romanowski

Tomasz Romanowski

Adwokat, RESIST Rezanko Sitek

Posiada wieloletnie doświadczenie procesowe wynikające z reprezentowania klientów jako pełnomocnik w ponad tysiącu postępowań sądowych. Specjalizuje się w prawie zobowiązań i prawie rzeczowym, ze szczególnym uwzględnieniem prawnych sposób zabezpieczania wierzytelności. Zajmuje się bieżącą obsługą podmiotów świadczących na rynku usługi finansowe, obejmującą wszystkie aspekty ich funkcjonowania w obrocie prawnym, w tym w szczególności dochodzenie wierzytelności na drodze prawnej. Doradza syndykom i zarządcom we wszelkich kwestiach związanych z prowadzonymi przez nich postępowaniami, w tym wobec spółek prawa handlowego, banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Doradza także członkom zarządów i rad nadzorczych w kwestiach dotyczących odpowiedzialności cywilnej, karnej i karnej skarbowej.

Paulina Sawicka

Paulina Sawicka

Adwokat, Associate, DWF Poland

Paulina jest adwokatem z prawie 10-letnim doświadczeniem w doradztwie prawnym z zakresie zamówień publicznych na rzecz podmiotów publicznych oraz prywatnych realizujących inwestycje infrastrukturalne ze szczególnym uwzględnieniem branży kolejowej oraz drogowej. Paulina przez ostatnie lata doradzała największym polskim zamawiającym takim jak PKP PLK S.A., PKP S.A., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, a także świadczyła pomoc prawną na rzecz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w zakresie realizacji projektu dotyczącego "Budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej". Zakres świadczonych przez Paulinę usług obejmuje doradztwo na rzecz podmiotów publicznych na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności w zakresie przygotowywania projektów dokumentacji przetargowych, udzielenia opinii prawnych, a także wspiera zamawiających podczas prac komisji przetargowych. Paulina doradza wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia m.in. w zakresie prawidłowości przygotowywanych ofert, składanych w toku przetargu wyjaśnień i dokumentów, a także reprezentuje wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą. Zakres świadczonych przez Paulinę usług doradztwa prawnego obejmuje także wsparcie klientów na etapie realizacji umów w sprawie zamówień publicznych, w tym w szczególności opartych na wzorcach kontraktowych FIDIC. Paulina świadczy kompleksową pomoc prawną w zakresie bieżącej obsługi klientów na etapie realizacji inwestycji, w tym m.in. w zakresie roszczeń wykonawców, tworzenia umów podwykonawczych czy negocjacji zmian postanowień kontraktu.

Jarosław Sroka

Jarosław Sroka

Partner, Radca prawny, BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k.

Jarosław Sroka jest Partnerem BSJP specjalizującym się w doradztwie przedsiębiorstwom krajowym i zagranicznym przy realizacji projektów budowlanych oraz obiektów infrastruktury (kontrakty typu FIDIC i non-FIDIC), ze szczególnym uwzględnieniem prawa zamówień publicznych i prawa budowlanego. Posiada bogate doświadczenie przy obsłudze transakcji związanych z nabywaniem, sprzedażą i najmem nieruchomości, w tym także realizacją inwestycji typu „greenfield”. Z kancelarią BSJP związany od 2011 roku, kieruje w niej departamentem zamówień publicznych. Jarosław Sroka jest wiceprezesem Związku Pracodawców Branży Infrastruktury przy PKPP Lewiatan, członkiem-założycielem Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych oraz członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Ukończył studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, a także studiował prawo na EberhardKarls-Universität w Tybindze (Niemcy) w ramach uzyskanego stypendium naukowego. Jest prelegentem na licznych konferencjach i szkoleniach z zakresu prawa zamówień publicznych i problematyki związanej z realizacją inwestycji budowlanych oraz autorem publikacji naukowych w tym obszarze, w prasie krajowej i zagranicznej.

Konrad Staniszewski

Konrad Staniszewski

Radca prawny, RESIST Rezanko Sitek

Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa autorskiego, cywilnego, administracyjnego, prawa pracy oraz rozwiązywaniu problemów w zakresie zarządzania wierzytelnościami. Pełnomocnik w licznych postępowaniach sądowych. Koordynuje i nadzoruje pracę zespołów prawniczych odpowiedzialnych za bieżącą obsługę zadań merytorycznych. Autor szkoleń i wykładów m. in. z postępowania elektronicznego w administracji, podpisu elektronicznego oraz prawa autorskiego prowadzonych w Wyższej Szkole Humanistycznej w Gdańsku, a także stowarzyszeń zrzeszających artystów fotografików.

Dominik Sypniewski

Dr Dominik Sypniewski

Head of Real Estate&Construction, Góralski & Goss Legal

Dominik Sypniewski, specjalizuje się w zagadnieniach prawnoregulacyjnych i transakcyjnych związanych z projektami inwestycyjnymi i sektorem nieruchomości. Doświadczenie zawodowe zdobywał obsługując podmioty prowadzące działalności deweloperską i inwestycyjną. Uczestniczył w zespołach przygotowujących raporty due dilligence poprzedzające nabycie nieruchomości oraz opracowujących umowy związane z finansowaniem inwestycji. Dominik Sypniewski obsługiwał również różne postępowania administracyjne związane z procesem planowania i realizacji inwestycji, uczestniczył w opracowaniu i negocjowaniu umów o prace projektowe, roboty budowlane i nadzór inwestorski. Prowadził procesy komercjalizacji powierzchni biurowej, a także doradzał klientom przez sprzedaży inwestycji w toku lub ukończonych. Jest autorem licznych publikacji dotyczących prawa budowlanego i prawa administracyjnego, monografii oraz rozdziałów w książkach wydawanych w renomowanych wydawnictwach, a także artykułów w czasopismach naukowych i branżowych. Dominik Sypniewski jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, przez dwa lata prowadził badania w Centrum Prawa Uniwersytetu Georgetown, pracuje adiunktem na Politechnice Warszawskiej, gościnnie wykładał również w Korei Południowej, Estonii, Turcji i Portugalii.

Michał Szumbarski

Michał Szumbarski

Adwokat, Senior Associate, DWF Poland

Michał Szumbarski jest adwokatem i członkiem Zespołu Rozwiązywania Sporów w warszawskim biurze DWF. Specjalizuje się w sporach gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem ze szczególnym uwzględnieniem sektora finansowego i infrastrukturalnego. Posiada ponad 9-letnie doświadczenie w szerokim zakresie sporów gospodarczych, w tym w głośnych sprawach dotyczących: roszczeń ubezpieczeniowych, odpowiedzialności odszkodowawczej, sporów korporacyjnych, zamówień publicznych, roszczeń wynikających z umów budowlanych, postępowań nakazowych i egzekucyjnych, postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Michał Szumbarski reprezentuje klientów głównie przed polskimi sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym. Uczestniczył w procesach negocjacyjnych dla klientów, w tym w negocjacjach dotyczących wysokowartościowych umów ugodowych związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi. Michał Szumbarski regularnie doradza klientom w różnych kwestiach prawnych związanych z kontraktami budowlanymi o dużej wartości opartymi na FIDIC, dotyczącymi linii kolejowych i autostrad. Posiada bogate doświadczenie w zakresie prawnych aspektów bieżącego zarządzania kontraktami budowlanymi, procedur kontraktowych FIDIC oraz przygotowywania roszczeń kontraktowych w ramach kontraktów opartych na FIDIC. Michał Szumbarski posiada również doświadczenie w doradztwie prawnym związanym z umowami handlowymi, ładem korporacyjnym, nabyciem aktywów oraz śledzeniem aktywów.

Bolesław Szyłkajtis

Bolesław Szyłkajtis

Head of infrastructure, Hoogells

Specjalizuje się w prowadzeniu postępowań sądowych, arbitrażowych oraz szeroko pojętym doradztwie prawnym w zakresie inwestycji budowlanych, w tym infrastrukturalnych. Na co dzień reprezentuje klientów z branży budowlanej, infrastrukturalnej, przemysłowej oraz energetycznej na każdym etapie inwestycji oraz sporu. Zapewnia kompleksowe doradztwo w zakresie prawa budowlanego, cywilnego oraz prawa umów. Do każdego klienta podchodzi indywidualnie dążąc do wypracowania optymalnej strategii działania przy uwzględnieniu zarówno interesu prawnego, jak i ekonomicznego klienta. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu sporów oraz obsłudze prawnej klientów z branży budowlanej. Swoje doświadczenie zdobył przy realizacji kluczowych projektów budowlanych i infrastrukturalnych, m.in. budowy stadionów, dróg ekspresowych, autostrad, linii kolejowych, dworców kolejowych i nieruchomości deweloperskich. Doradzał i reprezentował polskie i zagraniczne spółki w największych sporach budowlanych w Polsce. Obsługuje klientów w języku polskim, angielskim oraz niemieckim. Przed dołączeniem do zespołu kancelarii Hoogells doświadczenie zdobywał w renomowanych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych.

Małgorzata Zamorska

Małgorzata Zamorska

Radca prawny, Partner, bnt Neupert Zamorska & Partnerzy sp.j

Radca prawny od 2001 r., od 2005 r. wspólnik w kancelarii bnt Neupert Zamorska & Partnerzy w Warszawie, absolwentka UJ w Krakowie. Specjalizuje się w prawie budowlanym i prawie nieruchomości, w tym rozliczaniu kontraktów na roboty budowlane i dostawy towarów. Reprezentuje przedsiębiorców w postępowaniach sądowych i arbitrażowych w sprawach dotyczących dochodzenia należności (płatności, odszkodowań, kar umownych itd.), rozliczenia projektów inwestycyjnych oraz w postępowaniach upadłościowych.

Robert Zbytniewski

Robert Zbytniewski

Adwokat, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy

Specjalizuje się w prawie cywilnym, w tym prowadzeniu spraw sądowych, w szczególności w zakresie umów o roboty budowlane zawartych w oparciu o FIDIC. Pracował jako radca Prokuratorii Generalnej RP, gdzie działał w imieniu Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych przed sądami powszechnymi w sprawach dotyczących m.in. odpowiedzialności członków zarządu, solidarnej odpowiedzialności inwestora z wykonawcą względem podwykonawców, w tym w oparciu o prawo zamówień publicznych oraz roszczeń o zapłatę, w tym o zapłatę kar umownych. Uczestniczy w rozmowach ugodowych w celu polubownego zakończenia sporu. Przygotowuje opinie, których przedmiotem jest ocena ryzyk procesowych związanych z realizacją kontraktów. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Członek Izby Adwokackiej w Warszawie.

Tomasz Zieliński

Tomasz Zieliński

Doradca podatkowy, Wspólnik, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu o specjalizacji Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw. Posiada doświadczenie w bieżącej obsłudze podmiotów gospodarczych, w tym także działających w specjalnych strefach ekonomicznych, m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od nieruchomości czy międzynarodowego prawa podatkowego. Uczestniczy m.in. w projektach obejmujących analizy prawno-podatkowe transakcji handlowych i restrukturyzacyjnych oraz związanych z nimi ryzyk podatkowych, projektach z zakresu optymalizacji podatkowej, postępowaniach przed organami administracji skarbowej i sądami administracyjnymi. Uczestniczył w licznych audytach prawno-podatkowych, w szczególności w projektach typu tax review i due diligence. Jest ekspertem w sporządzaniu i weryfikacji dokumentacji transfer pricing.

Nie mamy jeszcze partnerów przy tym wydarzeniu. Chcesz nim zostać?
Napisz do nas na adres [email protected]

Opiekun merytoryczny:

Aldona Mlonek-Korzonkowska

Aldona Mlonek-Korzonkowska

Project Manager

600 013 323

[email protected]

Współpraca:

Mateusz Stempak

Mateusz Stempak

Marketing Manager

600 013 355

[email protected]