Skuteczna i efektowna prezentacja danych Business Intelligence

Termin Business Inteligence (BI) nie jest nowy. Jego źródła odnoszą się jeszcze do lat 50. zeszłego wieku. Jednak dopiero w ostatnich latach intensywnego rozwoju Big Data zaczął on mieć momentami kluczowe znaczenie.

Termin BI początkowo ograniczał się do opisu narzędzia analizy dostępnych szczątkowych danych. Obecnie sytuacja rynkowa zmieniła się na tyle, że liczba danych, z którymi się mierzymy i które możemy pozyskać przestała być problemem.

Wg Bureau of Labor Statistics zapotrzebowanie na analityków badawczych w latach 2020-2030 wzrośnie o 25 procent. Narracja danych zaczyna być powoli wymaganą umiejętnością w opisach stanowisk pracy analityka. Z drugiej strony umiejętność analizy danych jest wymagana przy stanowiskach, które dotąd tej umiejętności nie wymagały.

Dobrze jest łączyć kompetencje zarówno z umiejętności twardych, jak zdobywanie i analiza danych, jak i miękkich, jak ich prezentacja i dostosowywanie do odbiorców.
Dobrze jest łączyć kompetencje zarówno z umiejętności twardych, jak zdobywanie i analiza danych, jak i miękkich, jak ich prezentacja i dostosowywanie do odbiorców.

Prawdziwe wyzwania są trzy:

1. Ocena, które dane są potrzebne w danej sytuacji.

2. Ich wzajemna korelacja, by analiza była maksymalnie użyteczna.

3. Ostateczna prezentacja w sposób zrozumiały dla czynników decyzyjnych.

Z pomocą przychodzą nam narzędzia ułatwiające analizę i umożliwiają grupowanie, łączenie i filtrowanie danych. A potem ich prezentację ich w formie m in. tabel, grafów, list, czy wykresów.

Poznaj program "XVI Kongresu Business Intelligence“, 28 listopada 2022, Warszawa >>

Przykładowe narzędzia do Business Inteligence a rynku to:

  • Microsoft Power BI
  • Tableau
  • Qlik
  • Looker
  • Domo
  • ThoughSpot
  • Microstrategy
  • ale też rosnąca kategoria narzędzi niszowych.

Funkcjonalności, jakich wymagamy od aplikacji to:

  • Cykliczne raportowanie
  • Interaktywne dashboardy i wyszukiwania
  • Niestandardowe wizualizacje
  • Alerty i zaawansowana analityka

oraz oczywiście

  • mobilne rozwiązania

Przy wyborze właściwego narzędzia warto zwrócić uwagę na liczbę i wartość integracji z oprogramowaniem zewnętrznym, które umożliwią nam efektywniejszą i szybszą ntegrację danych. Poniżej omówimy parę aspektów tego, jak prezentować w efektowny i efektywny dzisiaj dane, które możemy analizować.

Dokąd zmierza Business Inteligence?

Wszyscy specjaliści w branży zgadzają się co do tego, że uczestniczymy obecnie w globalnych zmianach jeśli chodzi o pojęcie agregowania, przetwarzania i prezentacji dostępnych danych. Moc obliczeniowa jednostek, popularyzacja chmur i wzrost znaczenia sztucznej inteligencji doprowadził do momentu, w którym obecna dekada będzie przełomowa dla wielu, obecnie występujących zawodów.

1. Obniżenie progu dostępu do Business Intelligence i Data Science

Podobnie, jak niegdyś tworzeniem stron internetowych zajmowali się jedynie programiści, a grafika była dostępna jedynie z poziomu specjalisty, kilkana ostatnich lat pokazuje, że projektanci narzędzi dążyli do tego, by maksymalnie obniżyć próg dostępu do tych usług dla laików.

Efektywna analityka daje dzisiaj nieporównywalną przewagę konkurencyjną w stosunku do innych narzędzi. I widać gołym okiem dążenie branży do trendu self-service.

Większość z powyżej wymienionych narzędzi i wiele innych, będzie dążyło do upraszczania sfery integracyjnej i analitycznej, by pracownicy biznesowi w firmach nie będący nadwornymi analitykami, mogli uzyskiwać w ten sposób potrzebne do osiągania celów biznesowych dane.

2. Zastosowanie sztucznej inteligencji i modeli porównawczych w analizie danych

Poza upraszczaniem dostępu, jest to drugie wyzwanie jakie stoi przed twórcami narzędzi do analizy danych. Modele automatycznego uczenia się algorytmów już są wykorzystywane na poziomie analitycznym. Tak samo, jak analizy porównawcze z konkurencyjnymi modelami występującymi na bliźniaczych rynkach i wyszukiwaniem innych dysfunkcji, czy rozbieżności danych pomiędzy bliźniaczymi sytuacjami. Możemy oczekiwać dalszych ułatwień ze strony narzędzi przy analizie zależności.

3. Łatwość wizualizacji i multiplaformowość

Dostępność analityki będzie rosnącą potrzebą w najbliższej przyszłości. Następny rok może oscylować w rosnącą łatwość wizualizacji danych przekazywania informacji i insightów.

Jak dotrzeć efektowną wizualizacją?

Wizualizacja danych powinna być przede wszystkim efektywna, ale też dzisiaj musi być efektowna.

To od czego należy zacząć to od właściwego przygotowania dashboardu. To miejsce pracy każdego analityka. Wszystko jedno, czy jest oddelegowanym do tego pracownikiem biznesowym, czy pełnoprawnym analitykiem. Jak do wszystkiego w życiu, do jego przygotowania należy się odpowiednio przygotować. A właściwe przygotowanie założeń bardzo ułatwi późniejszą pracę.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dashboard będzie naszym punktem wyjścia i środowiskiem pracy, więc optymalne jego dopracowanie umożliwi nam późniejsze efektywne i efektowne nim posługiwanie się. Warto więc kierować kilkoma zasadami.

Po pierwsze, określić jaki jest cel

Może brzmieć to jak banał, ale dzisiejsze narzędzia analityczne są silnikami wielorakiego zastosowania. Dostosowane są do wielu branż i posiadają mnogość możliwych zastosowań. Mimo raczkującego trendu do upraszczania, wciąż gros pracy należy do analityka. Należy mieć na względzie po pierwsze, co chcemy pokazać naszemu odbiorcy.

Kto będzie odbiorcą?

I tutaj dochodzimy do kluczowej kwestii, kto nim będzie. Należy pamiętać, że targetem opracowywanych danych jest określona osoba, lub częściej grupa osób. Podobnie, jak dziennikarz, analityk musi mieć na względzie do kogo mówi. I dostosować swój przekaz i poziom wiedzy do poziomu odbiorcy. Z jednej strony nie należy przesadzać z ilością danych, jak i nie ograniczać ich przy bardziej zaawansowanych adresatach naszych przekazów.

Nad czym będziemy pracować?

Następnie należy na wstępie zdefiniować kluczowe dla branży i firmy wskaźniki wskazujące na jej kondycję rynkową. W mnogości możliwych do analizy danych, najważniejsze jest wskazanie tych, których będziemy szukać. Dzisiaj kluczowym dla analizy jest wybór właściwych liczb, gdyż nie problem jest pogubić się w mnogości dostępnych źródeł.

Następnie trzeba wskazać i określić wskaźniki ryzyka, czyli zdarzenia które mogą się wydarzyć, a których jeszcze nie widać w parametrach dotyczących danej organizacji. Oczywiście co ważne, pracować musimy nad wskaźnikami, które są mierzalne, osiągalne dla narzędzi i konkretne.

Prostsze jest lepsze

Słynna zasada, że lepsze jest wrogiem dobrego znajduje zastosowanie i w dziedzinie business intelligence. Tak samo, jak prezentacje power pointa 20 lat temu umożliwiały setki możliwych form prezentacji danych, tak zastosowanie dwóch, trzech optymalnie dobranych, umożliwiało najbardziej przejrzystą formę przekazu. Podobne zasady można i należy zastosować w tym przypadku.

Wykresy powinny zawierać w sobie minimalną w swojej formulę prezentację danych pozwalającą nam zrozumieć istotę rzeczy. Im bardziej ascetyczne w swojej formie one będą, tym łatwiej się w nich odnajdziemy. Zawrzyjmy w nich bullet pointy sygnalizujące na odchyły od normy, które powinny zwrócić naszą uwagę. Pozwala to na łatwą, zarówno dla nas, jak i dla odbiorcy, analizę fragmentów rzeczywistości, które wymagają poświęcenia naszego czasu.

Dobór technik wizualizacji danych

Czytelność zawsze powinna być na pierwszym miejscu. Nasze zadanie polega na tym, by na pierwszy rzut oka można było określić, które elementy na wizualizacji są "lepsze", a które "gorsze". Cokolwiek by to w danym momencie nie znaczyło. Czyli, gdzie idzie nam dobrze, a którym fragmentom analizy należy poświęcić więcej uwagi.

W narzędziach dostępne są wszelkie rodzaju klasyczne wykresy słupkowe, kołowe, punktowe, liniowe... ale też dużo lepiej sprawdzają się w niektórych tematach i wyglądają znacznie efektowniej heatmapy, termometry, czy choćby liczniki.

Nie zaszkodzi wizyta w wybitnym serwisie info graficznym Visual Capitalist, przy poszukiwaniu inspiracji do własnych projektowanych wizualizacji. Przy projektowaniu należy wziąć pod uwagę ograniczenia techniczne wyświetlacza na ekranie odbiorcy. Podobnie, jak w czasie przygotowywaniu prezentacji na konferencje stacjonarne, nie można zawierać za dużo danych w jednym miejscu. Tak samo tutaj trzeba mieć z tyłu głowy, by nie wprowadzać zbytniego chaosu w formę prezentowanych danych.

Poznaj aktualne trendy i wyzwania w Business Intelligence >>

Data Storytelling i Visual Analytics, czyli łączymy kompetencje

Ostatecznie warto pamiętać, że tak naprawdę "opowiadamy dane". Naszym zadaniem jest oszczędzanie czasu osób, dla których pracujemy i zwracamy uwagę na zagrożenia. Im szybciej, dokładniej i w sposób możliwie angażujący, będziemy potrafili to zrobić, tym będziemy skuteczniejsi w swoim zawodzie.

Dobrze jest łączyć kompetencje zarówno z umiejętności twardych, jak zdobywanie i analiza danych, jak i miękkich, jak ich prezentacja i dostosowywanie do odbiorców. Dopiero taka korelacja da na w najbliższym czasie przewagę konkurencyjną na rynku business intelligence.

Autor: Marcin Kosiński, Redaktor

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.