Kobiety w biznesie. Czy trudno jest robić karierę polskim menedżerkom?

Efektywne działanie na rynku to trudne zadanie, które wpływa w znacznym stopniu nie tylko na dobrobyt konkretnego podmiotu, ale również szerszy plan społeczny. Wiele zawdzięczamy po tym względem kobietom w biznesie, które w znakomity sposób wywiązują się ze swoich obowiązków i każdego dnia zmieniają oblicze tego sektora.

fot. canva.com

Korzyści wynikające z równouprawnienia są niezaprzeczalne. Nie ograniczają się przy tym wyłącznie do kwestii społecznych, ale mają bezpośrednie przełożenie na efektywne działanie podmiotów. Kobiety w biznesie od wielu lat odgrywają kluczową rolę i udowadniają, że znakomicie odnajdują się na najważniejszych stanowiskach niezależnie od rozmiaru firmy czy branży, w której działa. Pod tym względem polski rynek ma sporo powodów do zadowolenia. Zarówno konkretne przykłady, jak i raporty pokazują, że pozycja kobiet ciągle się umacnia, a dzięki nim do dyspozycji konsumentów trafiają innowacyjne i zaawansowane produkty. Warto przyjrzeć się szczegółowym danym, aby przekonać się, jak wiele rodzimy biznes straciłby bez kobiet piastujących najważniejsze stanowiska.

Biznes nie zna pojęcia płci

Standardowe, stereotypowe role przypisywane płciom już dawno przestały odgrywać jakiekolwiek znaczenie w świecie biznesu. Kobiety, które jeszcze przed kilkoma dekadami rzadko mogły zajmować najbardziej eksponowane stanowiska, a na najwyższych szczeblach były raczej wyjątkiem potwierdzającym regułę, teraz stanowią o sile wielu podmiotów. Sama obecność kobiet w gronie prezesów czy ciał kierowniczych firm nie tylko dziś nikogo nie dziwi, ale jest właściwie standardem. Kobiety decydują o działaniach zarówno mniejszych, jak i olbrzymich organizacji. Równouprawnienie nie jest – wbrew zastrzeżeniom niektórych osób – jedynie politycznym ruchem, ale staje się bardzo korzystnym rozwiązaniem z ekonomicznego i organizacyjnego punktu widzenia. Kobiety w biznesie działają na korzyść organizacji i to właśnie ten czynnik sprawia, że coraz więcej z nich zajmuje wysokie managerskie pozycje.

Siła kobiet: postaw na rozwój

Kobiety nie tylko zajmują się efektywnym prowadzeniem podmiotów gospodarczych. Same tworzą także nowe rozwiązania, stymulują rozwój i – co niezwykle ważne – stanowią inspirację dla milionów ludzi na całym świecie, pozwalając również im odnieść osobisty i biznesowy sukces. Kobiety w biznesie stają się wobec tego niezaprzeczalną siłą, która z każdym dniem nabiera coraz większego znaczenia. Mogą także korzystać z rozbudowanych propozycji szkoleń, warsztatów i konferencji, dzięki którym odnajdą motywację do jeszcze efektywniejszego działania i otworzą przed sobą zupełnie nowe perspektywy. Znakomitą okazją stanie się konferencja Power to Women, podczas której reprezentujące różne branże kobiety sukcesu podzielą się swoimi doświadczeniami i receptami na jeszcze bardziej satysfakcjonujące życie, także w biznesowej perspektywie.

Kobiety w biznesie: Polska ma powody do zadowolenia

Równouprawnienie to nie tylko pusty slogan, ale istotna potrzeba, która umożliwia efektywne realizowanie swoich planów. Pod tym względem co prawda nadal pozostaje wiele do zrobienia, jednak wyniki odnotowywane w Polsce z pewnością mogą być małym powodem do zadowolenia. Jak wynika z raportu Grant Thornton "Polski biznes otwarty na kobiety", opublikowanego 8 marca 2020 roku, kobiety stanowią 38% wyższej kadry kierowniczej (stanowiska prezesa, miejsca w zarządzie i szefów pionów) w polskich firmach. Jednocześnie zaledwie w 9% firm żadna kobieta nie piastuje wysokich stanowisk.  Pod tym względem należymy więc do ścisłej światowej czołówki: lepszy wynik odnotowuje jedynie RPA (40%) oraz Filipiny (43%). Zdecydowanie wyprzedzamy natomiast chociażby Niemcy, gdzie jedynie 30% kobiet zajmuje wysokie stanowiska, czy Wielką Brytanię i USA (odpowiednio 29 i 28%).

Kobiety u steru

Badanie pokazuje również, że kobiety znakomicie sprawdzają się na najwyższych stanowiskach, a ich znaczenie pod tym względem zauważalnie rośnie (choć zdecydowanie sporo pozostaje jeszcze do zrobienia). Kobiety zajmują 19% najwyższych stanowisk (CEO/Managing director), co wprawdzie nie jest najlepszym rezultatem, jednak z drugiej strony odnotowano spory wzrost w odniesieniu do poprzedniego roku (wówczas było to 16%). Pod tym względem plasujemy się nieco poniżej średniej globalnej (21%) oraz na równi średniej dla krajów UE.  Zdecydowanie więcej kobiet zajmuje pyzy tym na naszym rynku pozycję Human Resources Director (55%) oraz Chief Finance Officer (51%). Znaczny udział kobiet obserwuje się również w gronie dyrektorów marketingu (30%) czy dyrektorów operacyjnych (25%).

Kobiecy głos coraz bardziej słyszalny

Oczywiście kobiety w biznesie zajmują się nie tylko efektywnym prowadzeniem działań i zarządzaniem. Bardzo chętnie dzielą się również swoją wiedzą, organizują różnego typu wydarzenia i inspirują – zarówno kobiety, jak i mężczyzn – do odkrywania nowych możliwości. Znajduje to rzecz jasna przełożenie na liczbę eventów, w których biorą aktywny udział. Jak pokazuje raport GrantThornton, w tym zakresie mamy jednak nieco do nadrobienia. Średnio kobiety stanowiły 21% prelegentów zebranych w ramach poddanych analizie wydarzeń. Pod względem działalności publicystycznej skupionej na kwestiach biznesowych i ekonomicznych kobiety również ustępują mężczyznom: stanowiły jedną czwartą ekspertów, jednak jednocześnie zaobserwowano 5 procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego badania.

Menedżerka w trudnych czasach. Weź udział w konferencji online "Power to Women" >>

Kobiety w biznesie w ujęciu globalnym

Ciekawych informacji na temat tendencji na globalnym rynku dostarcza przygotowany przez GrantThornton analogiczny raport "Women in Business 2020: Putting the Blueprit into action". Globalna średnia firm, w których kobiety zasiadają na najbardziej odpowiedzialnych stanowiskach, wynosi 29%. W ciągu 15 lat tworzenia opracowań zaobserwowano przy tym wzrost o 10 punktów procentowych. W szerokim ujęciu najlepiej pod względem równouprawnienia prezentują się państwa afrykańskie (38% kadr zarządzających stanowią kobiety), następne miejsca zajmuje natomiast Australia i Oceania oraz Europa Wschodnia (po 35%). Zdecydowanie najgorsze wyniki odnotowuje przy tym Japonia, w której zaledwie 12% kadr zarządzających stanowią kobiety, a w aż 52% firm kobiety nie zajmują jakichkolwiek ważnych stanowisk kierowniczych. Podobnie jak na polskim rynku, kobiety najczęściej pełnią w światowej gospodarce rolę dyrektora HR (40%), 30% zajmuje funkcję CFO, a 20% CEO.

Średnio aż w 87% firm przynajmniej jedna kobieta zajmuje wyższe stanowisko zarządzające. W ciągu zaledwie 5 lat obserwuje się pod tym względem niemal 20% wzrost: jeszcze w 2015 roku takich firm było 68%.

Autor: Paweł Łaniewski, Redaktor, Puls Biznesu

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.