Jak oceniać efektywność działań w mediach społecznościowych

Ponadczasowa mądrość Winstona Churchilla: „jakkolwiek wspaniała jest strategia, czasem należy przyjrzeć się efektom” jest bezdyskusyjna dla wielu obszarów, a zwłaszcza dla działań prowadzonych w mediach społecznościowych. Dowiedz się, na które wskaźniki KPI warto patrzeć, aby precyzyjnie analizować efektywność wdrożonej strategii w social mediach.

Magdalena Anna Szmidt, Marketing Automation Specialist, PLAYER.PL, TVN Warner Bros. Discovery
Magdalena Anna Szmidt, Marketing Automation Specialist, PLAYER.PL, TVN Warner Bros. Discovery

Patrz na dane szerzej

Nie oszukujmy się, ale liczba fanów czy polubień nie ma znaczenia dla biznesu. Czy Ci się to podoba, czy nie, większość osób z kadry zarządzającej nie jest zainteresowanych tak szczegółowymi informacjami. Bez wątpienia z Twojego punktu widzenia wskaźniki oferowane przez platformy mediów społecznościowych są ważne i wymagają przyswojenia, ale przede wszystkim przekształcenia na sensowne story dla biznesu. Ostatecznie sukces specjalisty ds. mediów społecznościowych zależy od tego, jak dobrze potrafi przedstawić efektywność swoich działań w kontekście celów realizowanych przez firmę.

Zdefiniuj KPI dla Twojego biznesu

Umiejętnie zdefiniowane kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) odzwierciedlają wydajność i dowodzą zwrotu z inwestycji (ROI) w działania w mediach społecznościowych. Przede wszystkim zastanów się, jakie wskaźniki definiują Twój sukces? Dla przykładu, jeśli Twoja firma koncentruje się na budowie widoczności w mediach społecznościowych, możesz analizować w czasie wskaźniki związane z zasięgiem Twoich profili. Poniżej kilka przykładowych miar, dla których możesz zdefiniować własne wskaźniki sukcesu.

Weź udział w konferencji online “Social Media Best Practices”, 7-8 lutego 2023 r.>>

#1 Zasięg

Zasięg to jedna z miar widoczności określająca wielkość grupy odbiorców przekazu marketingowego. Jest przydatna zwłaszcza w planowaniu działań, ponieważ pozwala ustalić, które kanały w mediach społecznościowych mają największy potencjał na rozpowszechnianie przekazu. Wskaźniki KPI dotyczące zasięgu pozwalają określić, ilu użytkowników miało styczność z Twoim contentem. Obserwowanie zasięgu pozwala na ocenę, czy Twoje działania docierają do systematycznie powiększającego się audytorium. Dzięki danym o zasięgu możesz porównywać tempo wzrostu społeczności w czasie, wzrost świadomości marki oraz estymować potencjalny zasięg dla planowanych kampanii.

#2 Zaangażowanie

Wskaźniki dotyczące zaangażowania pozwalają określić jakość oraz chęć interakcji z firmą. Warto zwrócić uwagę na średni wskaźnik zaangażowania, czyli iloraz całego zaangażowania (w tym polubienia, komentarze, zapisane do ulubionych) przez całkowitą liczbę obserwujących profil. Dzięki temu możesz określić, jak średnio wciągająca jest treść publikowana w Twoich kanałach.

[Wzór na średni wskaźnik zaangażowania]
[Wzór na średni wskaźnik zaangażowania]

#3 Konwersja

CTR, CPM, CPC lub Bounce rate to wybrane współczynniki konwersji, które wskazują, czy użytkownicy robią to, co dla nich zaplanowałeś. To liczba użytkowników, która wykonuje daną czynność opisaną w CTA (np. przejście na stronę www lub landing page, zapisanie do newslettera lub zakup) w porównaniu do całkowitej liczby kliknięć w dany post. Wysoki współczynnik konwersji pokazuje, że Twój przekaz dostarczył odbiorcom czegoś wartościowego, co skłoniło ich do działania.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

#4 Satysfakcja klienta

74% konsumentów twierdzi, że rekomendacje są kluczowym czynnikiem wpływającym na podejmowane decyzje zakupowe - zwłaszcza w przypadku pokolenia Z i milenialsów. 63% twierdzi, że bardziej ufa temu, co inni mówią o markach niż temu, co marki mówią o sobie. Biorąc pod uwagę, jak powszechne jest przeprowadzanie badań online przed wypróbowaniem nowego produktu lub usługi, Twoja firma może być o jeden krok bliżej od pozyskania lub utraty klientów.

Za pomocą ankiet na Twitterze lub Facebooku możesz systematycznie zbierać dane liczbowe dotyczące, np. oceny zadowolenia respondentów. Ponadto recenzje publikowane w kanałach społecznościowych (np. Google Moja Firma lub na Facebooku) dają wartościowy feedback o doświadczeniach klientów. Kiedy poziom satysfakcji spada, dostajesz wyraźny sygnał, że należy zastanowić się nad źródłem problemu i optymalizacją obszarów, w których on występuje.

#5 Lojalność i utrzymanie klienta

Lojalność klientów jest jednym z nadrzędnych celów każdego biznesu. Warto monitorować aktywność obserwujących za pomocą zestawienia powracających i odpływających obserwatorów. Lojalni klienci to prawdziwy skarb. Powszechnie wiadomo, że utrzymanie klienta jest znacznie tańsze niż pozyskanie nowego.

Zachęcam Cię do szerszego spojrzenia na dane. Jeśli jesteś zainteresowany tematem analityki w social mediach, to koniecznie weź udział w konferencji “Social Media Best Practices 2023”. Już 8 lutego będę miała przyjemność przeprowadzenia prelekcji dotyczącej automatyzacji mediów społecznościowych, dzięki umiejętnej analizie danych. Zapraszam!

Magdalena Anna Szmidt

Posiada 13-letnie doświadczenie w marketingu online. Analityczno-marketingowe kompetencje rozwija w zespole Anti-Churn, w Player.pl, TVN Warner Bros Discovery. Absolwentka WDiNP Uniwersytetu Warszawskiego na specjalizacji: marketing polityczny. Posiada certyfikat DIMAQ. Prowadzi bloga: magdalenaszmidt.com/blog, na którym dzieli się wiedzą w obszarze mediów społecznościowych, automatyzacji marketingu i fotografii. Jurorka 11.edycji konkursu DIMAQ Uni. Prelegentka konferencji “Social Media Best Practices” organizowanej przez Puls Biznesu.

Bibliografia:

1.J.Lovett, Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, Helion.

2.Podcast MarTech Well Done, Czy czeka nas REWOLUCJA analityki Social Media?, Spotify.

3.https://www.fool.com/the-ascent/small-business/social-media/articles/social-media-kpis/

[dostęp: 21.01.2023]

4.Podcast Magdaleny Pawłowskiej, Statystyki i analityka social media - gość Janina Bąk, Spotify.

5.https://blog.hootsuite.com/social-media-kpis-key-performance-indicators/

#What_are_social_media_KPIs [dostęp: 21.01.2023]

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.