Metaverse marketing – jak buduje się dziś przewagę konkurencyjną

Hasło „metaverse” jest od jakiegoś czasu jednym z najpopularniejszych buzzwordów w świecie marketingu i biznesu. Mimo że wizja zaawansowanego metaverse kreślona przez niektórych ekspertów jest pieśnią przyszłości, to prowadzenie działań marketingowych w wirtualnych światach już teraz może pozwolić na zyskanie cennej przewagi konkurencyjnej.

Wzrost popularności trendu metaverse

Popularność terminu „metaverse” wystrzeliła na przełomie 2021 i 2022 roku w efekcie zmiany nazwy korporacji Marka Zuckerberga na Meta, ogłoszonej pod koniec października 2021 roku. Szczyt zainteresowania przypadł na styczeń 2022 roku, kiedy hasło to było wyszukiwane w Google 20-krotnie częściej niż w jakimkolwiek miesiącu w 2021 roku i 100 razy częściej niż w jakimkolwiek miesiącu w latach 2007-2020*. Wbrew pozorom nie jest to jednak nowy trend. W 1992 roku pierwszą koncepcję „metaverse” w książce „Zamieć” przedstawił Neal Stephenson. Opisał on wirtualny świat, do którego można było uzyskać dostęp dzięki goglom VR i gdzie można było m.in. kupować i budować swoje strefy. Nieco później powstały Second Life (2003), Roblox (2006), Minecraft (2011) czy Fortnite (2017), czyli gry i wirtualne światy, które dziś można określić mianem „proto-metaversów”.

Z raportu Citi GPS wynika, że do 2030 roku metaverse może przyciągnąć nawet 5 miliardów użytkowników .
Z raportu Citi GPS wynika, że do 2030 roku metaverse może przyciągnąć nawet 5 miliardów użytkowników .

Biznesowy potencjał wirtualnych światów

W ramach szerokiej definicji metaverse to: „wirtualny świat, do którego użytkownicy wchodzą poprzez cyfrowe awatary, żeby wspólnie spędzać czas, rozmawiać, grać, doświadczać, ale także pracować czy kupować produkty”. Oznacza to, że mogą to być zarówno specjalnie stworzone do tego światy (jak Decentraland), ale również niektóre popularne gry online (takie jak Fortnite czy Minecraft), służące dziś części użytkowników bardziej jako platformy społecznościowe niż gry sensu stricto, a jednocześnie dające im coraz większe możliwości kreowania wirtualnej rzeczywistości. Według badania przeprowadzonego przez IQS we współpracy z agencją gaming i metaverse marketingu Gameset** w tak rozumianym metaverse uczestniczyło już ponad 6 milionów Polaków, a spróbować tego chciałoby dodatkowe 10 milionów. Prawie połowa polskich uczestników metaverse w wieku 10-55 lat deklaruje, że dzięki graniu lub uczestniczeniu w wirtualnych światach odkryła nowe marki produktów lub usług ze świata offline. Ponad 40% chciałoby natomiast, aby ich ulubione marki produktów i usług były dostępne do kupienia i wykorzystania w metaverse.

Weź udział w konferencji online “Social Media Best Practices”, 7-8 lutego 2023 r. >>

Sposób na zyskanie przewagi konkurencyjnej

Obecny potencjał wirtualnych światów znajduje odzwierciedlenie w coraz większej liczbie działań różnych marek, także w Polsce. Przykładem może być kampania employer brandingowa zrealizowana przez agencję gaming i metaverse marketingu Gameset dla Grupy Erbud, największej niezależnej firmy budowlanej w Polsce. W ramach aktywacji Hala Koszyki (flagowa realizacja tej firmy) została przeniesiona do gry CS:GO w formie mapy. Następnie rozegrano na niej finał turnieju Walka o Koszyki, a wydarzenie odbyło się w prawdziwej Hali Koszyki w Warszawie. Była to pierwsza w Polsce kampania employer brandingowa oparta o zjawisko metaverse (tj. przenikania się świata wirtualnego i realnego). Przełożyła się ona na 4-krotny wzrost liczby aplikacji na staże na malejącym rynku. Zdobyła też 8 nagród branżowych, w tym m.in. Złoto w MIXX Awards Europe oraz Złote Effie za efektywność.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przyszłość marek w wirtualnych światach

Wirtualne światy, takie jak Roblox, Fortnite czy Minecraft to jednak zaledwie przedsmak tego, co może czekać nas w niedalekiej przyszłości. Kolejne platformy będą coraz bardziej immersyjne, oferując użytkownikom lepszą grafikę oraz bogatsze doświadczenia. Z raportu Citi GPS wynika, że do 2030 roku metaverse może przyciągnąć nawet 5 miliardów użytkowników***. Według firmy Gartner**** już w 2026 roku 25% ludzi będzie spędzało co najmniej godzinę dziennie w metaverse na pracy, zakupach, edukacji, kontaktach towarzyskich i/lub rozrywce. Z tego samego źródła wynika, że do tego czasu 30% organizacji na świecie ma mieć produkty i usługi gotowe na metaverse. Aby nie pozostać w tyle, warto już teraz zainteresować się potencjałem wirtualnych światów i dzięki temu zacząć budować przyszłościową przewagę konkurencyjną swojej firmy.

Wojciech Grzegorzyca – Communications Manager w Gameset

Ekspert w obszarze komunikacji w gamingu i esporcie. Obecnie jest odpowiedzialny za komunikację agencji Gameset specjalizującej się w gaming i metaverse marketingu. Prelegent konferencji branżowych (m.in. Infoshare, Golden Marketing Conference czy Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ), autor artykułów eksperckich dla czasopism branżowych (m.in. PR Manager, Online Marketing, Social Media Manager czy Media Marketing Polska), a także aktywny członek Grupy Roboczej Gry i Esport IAB Polska.

Przypisy:

* Metaverse, Google Trends, cały świat, 1.01.2007 - 12.09.2022.

** Badanie zostało przeprowadzone przez firmę IQS w maju 2022 roku metodą wywiadów CAWI na internetowym panelu IQS - Opinie.pl na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 10-55 lat, N=700.

*** Citi GPS: Global Perspectives & Solution. METAVERSE AND MONEY. Decrypting the Future. Marzec 2022.

**** Gartner, Predicts 2022: 4 Technology Bets for Building the Digital Future. Luty 2022.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.