Digital marketing po RODO

Przedświąteczna gonitwa po galeriach zastąpiona porównywaniem cen w Internecie, umawianie wizyty lekarskiej za pomocą aplikacji mobilnej, promowanie ubezpieczeń komunikacyjnych na podstawie danych o stylu jazdy, czy proponowanie zakupów na podstawie informacji gromadzonych przez lodówkę, to już nie wizje rodem z powieści Stanisława Lema, a teraźniejszość.

Przedświąteczna gonitwa po galeriach zastąpiona porównywaniem cen w Internecie, umawianie wizyty lekarskiej za pomocą aplikacji mobilnej, promowanie ubezpieczeń komunikacyjnych na podstawie danych o stylu jazdy, czy proponowanie zakupów na podstawie informacji gromadzonych przez lodówkę, to już nie wizje rodem z powieści Stanisława Lema, a teraźniejszość. Rozwój technologii przynosi nowe możliwości dla marketingu cyfrowego. Jednocześnie jednak pojawia się coraz więcej ograniczeń które w założeniu mają chronić konsumenta przed niechcianymi treściami. Jak więc budować kampanie marketingowe skutecznie i zgodnie z prawem?

Rozpoczęcie stosowania nowych zasad ochrony danych osobowych uświadomiło Polakom, że podawane przez nich w różnych miejscach informacje stanowią cenne aktywo. Co więcej - nie muszą ich podawać – a wszelkie próby wymuszenia zgody na marketing powodują, że jest ona nieważna. Z drugiej strony firmy, przestraszone dotkliwością kar sięgających 20 mln EUR oraz pojawiającymi się sygnałami o wyłudzeniach, zaczęły wdrażać dokumentację ochrony danych osobowych. Digital marketing to jednak nie tylko RODO1 , ale także szereg innych regulacji, których nie wystarczy jedynie zadeklarować w polityce prywatności umieszczonej na stronie internetowej, lecz należy wdrożyć i przestrzegać na każdym etapie działalności marketingowej.

Ostatnimi czasy, kupując produkty spożywcze na ulubionym internetowym targu naturalnego jedzenia, zauważyłem nowe zgody na wykorzystanie podawanych danych. Co ciekawe, nie dotyczyły one marketingu produktów i usług, lecz dodatkowych kanałów komunikacji. Jest to dobre podejście, jak najbardziej zgodne z prawem, gdyż mieści się w tzw. prawnie uzasadnionym interesie administratora. Oznacza to, że posiadając podstawę prawną do przetwarzania danych (jest nią tutaj realizacja umowy, tj. dostarczenie zamówionych produktów), nie jest konieczne pobieranie dodatkowej zgody. Administrator – w tym przypadku „Pora na Pola” - powołując się na swój prawnie uzasadniony cel może np. dochodzić roszczeń z tytułu prowadzonej działalności oraz stosować marketing bezpośredni własnych produktów lub usług. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest usunięcie jednej ze zgód, co powoduje, że proces budowy bazy marketingowej jest bardziej przyjazny dla klienta. Wiele osób zapomina jednak, że chcąc promować produkty za pomocą wiadomości e-mail lub telefonu, konieczne jest wzięcie pod uwagę regulacji ustawy świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawy prawo telekomunikacyjne. W szczególności marketing telefoniczny stanowi przedmiot coraz większych problemów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od niedawna konsekwentnie kwestionuje praktykę polegającą na uzyskiwaniu zgody na rozmowę telefoniczną na początku pierwszego połączenia. Do tej pory ma to formę najczęściej pytania: Czy wyraża Pan/Pani zgodę na kontynuowanie rozmowy? Tymczasem uzyskanie przez przedsiębiorcę zgody na kontakt telefoniczny, zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, wymagane jest przed nawiązaniem jakiegokolwiek kontaktu telefonicznego z klientem.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie mniej problemów sprawia temat plików cookies (tzw. ciasteczek), które w pewnych okolicznościach mogą stanowić dane osobowe. Wówczas konieczne jest udowodnienie posiadania podstawy prawnej do ich wykorzystania oraz spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osoby fizycznej, której dane przetwarzamy. Korzystanie z Facebooka również obarczone jest pewnym ryzykiem. Przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) toczy się obecnie postępowanie, którego skutkiem może być uznanie umieszczenia na stronie www wtyczki osoby trzeciej (takiej jak facebookowy przycisk „Lubię to”), jako elementu skutkującego współodpowiedzialnością operatora strony internetowej oraz Facebooka za przetwarzanie danych osobowych. Co więcej, w sprawie C-210/16 przeciwko Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein GmbH, TSUE orzekł, że administrator fanpage’a jest również administratorem danych osobowych, co generuje szereg obowiązków, w tym przekazanie klauzuli informacyjnej za pośrednictwem fanpage’a. Jak więc widać, zarządzanie danymi osobowymi w działalności marketingowej, jest zagadnieniem wielowątkowym wymagającym kompleksowego podejścia.

Autor: Tomasz Klemt, Prawnik w Kancelarii Radców Prawnych CZUBLUN TRĘBICKI,
Aplikant Radcowski w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

1Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.