Public affairs: jak tłumaczyć postulaty biznesu na język regulatora

Biznes praktycznie zawsze jest szybszy niż regulacje. Często proponuje rozwiązania, które - gdyby nie dotychczasowe przepisy - mogłyby oferować nową wartość dodaną. By dotrzeć z perspektywą biznesu do polityków i urzędników, potrzebny jest ktoś, kto zna zarówno język istniejących ram regulacyjnych, jak i nowych potrzeb. I to jest właśnie rola specjalistów public affairs.

Firmy działające na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej coraz częściej postrzegają public affairs nie tylko jako działania komunikacyjne, ale też jako jedną ze strategicznych funkcji, pozwalających na długofalowe planowanie i mitygację ryzyk. Choć nie w każdej organizacji jest już manager ds. public affairs odpowiedzialny za polski rynek, coraz więcej firm chce uczestniczyć w debatach sektorowych i tych z decydentami. Firmy dostrzegają, że śledzenie trendów regulacyjnych, budowanie relacji i branie udziału w debacie publicznej są niezwykle ważne w ich strategii. Te, które już mają ekspertów PA na pokładzie – widząc pewne podobieństwa w regionie – często lokują tę funkcję na region CEE w Warszawie, doceniając z jednej strony skalę polskiego rynku, a z drugiej strony relatywnie łatwy dostęp do pozostałych rynków w regionie. Co więcej, klienci coraz częściej komunikują nam również potrzeby działań public affairs wykraczających poza jeden rynek.

Ambitna agenda zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój to dziś temat, który przenika granice sektorów i rynków. Kiedy pytam kolegów z CEE, jak postrzegają wagę tego tematu, odpowiedzi są różne. Choć do wdrażania wymogów obligują wytyczne unijne, sceptycyzm rośnie w całym regionie, stawiając wielu międzynarodowych graczy przed dylematem: czy dopasować ambitne cele do lokalnych zapatrywań, czy jednak promować te ambitne cele, które sceptykom, również po stronie regulatora, mogą wydawać się działaniami na wyrost? Duże firmy planują z wieloletnim wyprzedzeniem, śledzą również prace regulacyjne w międzynarodowych instytucjach. Znając kierunek regulacyjny, trzymają się swojej aspiracyjnej agendy, jednak stają przed wyzwaniem, jak to komunikować – nie tylko do konsumentów i opinii publicznej, ale i w debatach nad konkretnymi regulacjami, z konkretnymi instytucjami czy decydentami odpowiedzialnymi za konkretne polityki i sektory. Zwłaszcza gdy po drugiej stronie stołu mają eurosceptyczną administrację, co w regionie CEE nie jest teraz rzadkością.

Rewolucja technologiczna nie omija CEE

Żyjemy w czasach przełomów technologicznych, w dużej mierze rodzących się z wyścigu USA i Chin. Choć europejskie jednorożce wg danych StartupBlink pochodzą głównie z zachodu kontynentu, Europa Środkowo-Wschodnia bez wątpienia może być żyznym gruntem dla rozwoju wszelkich przedsięwzięć gospodarki cyfrowej - według raportu PwC i CEE Digital Coalition, liczba firm z sektora ICT na 1000 mieszkańców w CEE (4,35) przewyższa średnią dla Europy Zachodniej (2,13). Jest więc potencjał inwestycji zagranicznych, jak i rodzimych przedsięwzięć technologicznych – jeśli tylko regulacje nie będą stały im na przeszkodzie. Co więcej cyfryzacja przenika dziś każdy inny sektor, od transportu po rolnictwo i edukację. Firmy stawiają tu na zróżnicowane działania – od budowania thought leadership w kwestii cyfrowych rozwiązań biznesowych po postulaty konkretnych rozwiązań cyfrowych w ich sektorach, aby regulacje nadążały za rozwojem produktów i usług. Nie bez przyczyny o zastosowaniu dronów do analizy danych z upraw rolnych, czy zastosowaniu AI w analizie strumienia odpadów komunalnych, usłyszałam od biznesu na długo zanim w ministerstwach zajął się nim departament innowacji. Zwłaszcza gdy traktujemy cyfryzację jako horyzontalną wytyczną dla innych polityk, potrzebne są umiejętności dotarcia do urzędników z pomysłami zupełnie „poza pudełkiem”, ale posługując się językiem istniejących reguł.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Geopolityka spędza sen z oczu managerom w całej Europie

Wzrost nowych potęg gospodarczych, polityka celna Stanów Zjednoczonych i Chin, ekspansywne podbijanie kolejnych rynków przez chińskie firmy, niejednokrotnie kontrolowane przez państwo – te wszystkie czynniki mają dziś ogromny wpływ na zmiany w łańcuchach dostaw. Dodatkowo w wielu krajach regionu rządy realizują równolegle dwie strategie - promowania rodzimych przedsiębiorców, ale i wsparcia dla inwestycji zagranicznych. Zyskujący na popularności postulat suwerenności technologicznej Europy jest równoważony postulatem dalszego wzmacniania sojuszu opartego o kraje NATO czy WTO. Widać to już w konkretnych zapisach ustawowych, tak jak w niedawnych zmianach w polskim prawie zamówień publicznych pozwalających na wykluczanie z przetargów firm azjatyckich. Choć dbałość o stosunki transatlantyckie, również w stosunkach gospodarczych, cieszy się konsensusem w regionie, biznes ma tu rolę do odegrania w jej wzmacnianiu i bez wątpienia powinien brać udział w tej dyskusji.

Weź udział w II Kongresie Public Affairs Od regulacji do reputacji: praktyczne nawigowanie w krajobrazie Public Affairs – 11 grudnia 2025, Warszawa >>

Europa Środkowo-Wschodnia: źródło synergii czy różnic

To tylko kilka wspólnych tematów dla rynków CEE – każdy z nich jest ogromnym stołem, z licznymi rozmówcami, zarówno po stronie sektora publicznego, jak i ekspertów, firm i – przede wszystkim – klientów. Rolą ekspertów public affairs przy tym stole jest właśnie rola tłumacza – starego na nowe, biznesowego na regulacyjne. Niemniej ważną rolą jest też rola przewodnika, zarówno po narracjach, jak i instytucjach i sformalizowanych procesach – a te są specyficzne dla każdego kraju. Tu jednak też możemy wyciągać wnioski w planowaniu polityk programowanych równolegle, tak jak przy wdrażaniu unijnych przepisów – zwłaszcza z uwagi na fakt, że Polska często wdraża je, gdy inne państwa członkowskie przetarły już ścieżkę (wg danych Komisji Europejskiej Polska ma drugi największy deficyt wdrożenia dyrektyw po Hiszpanii).

Jako Grayling, pracując z klientami poprzez sieć biur w krajach całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej i budując z nimi długofalowe strategie zaangażowania i działań public affairs, czerpiemy z tych różnic i podobieństw wiele dobrych praktyk i wniosków. Dlatego będąc partnerem 2. Kongresu Public Affairs, naszą sesję poświęcimy właśnie regionowi CEE. Serdecznie zapraszamy do dołączenia do tej dyskusji.

Autorka:

Klara Banaszewska, General Manager, Grayling Poland

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.