Stres finansowy: cichy zabójca produktywności w Twojej firmie.

Podczas gdy firmy inwestują w standardowe benefity, cicha epidemia podkopuje produktywność ich zespołów. Mowa o stresie finansowym.

Dziś karty sportowe, czy opieka medyczna są standardem. Aktualnie jednak coraz bardziej konieczne staje się holistyczne podejście do dobrostanu pracownika. Stres finansowy to już nie prywatny problem, lecz krytyczne ryzyko biznesowe. Największe firmy, takie jak Amazon czy Google już to wiedzą, wdrażając programy “financial wellness”

Co to w ogóle jest?

Stres finansowy to ciągły, uporczywy lęk związany z finansami osobistymi. Pojawia się on codziennie, trudno przestać o nim myśleć i przenika wszystkie dziedziny życia. Czasem jest tak silny, że może wpływać na zdrowie psychiczne, jakość relacji w domu, a nawet zdrowie fizyczne, takie jak wspomniane problemy ze snem, ale też zwiększać ryzyko chorób sercowo - naczyniowych.

Powszechnie sądzi się, że problem dotyczy przede wszystkim osób zarabiających najmniej. Okazuje się jednak, że poziom zarobków tak naprawdę nie odgrywa tu kluczowej roli. Dzieje się tak dlatego, że wraz ze wzrostem wynagrodzenia, zwykle wzrasta standard życia, a co za tym idzie poziom miesięcznych wydatków.

Prawdziwym problemem nie jest więc wysokość wynagrodzenia, ale umiejętność zarządzania pieniędzmi i kontrolowania wydatków. Może więc on dotyczyć w równym stopniu pracowników zarabiających mniej, jak i dobrze opłacanych specjalistów, czy kadry zarządzającej wyższego szczebla, którzy wpadli w spiralę kredytów i niekontrolowanych wydatków.

Niewidzialny koszt - realne straty

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2023 roku przez PwC, aż 57% pracowników twierdzi, że finanse są ich główną przyczyną stresu. Ale jakie to ma znaczenie dla firmy?

Ten sam raport mówi o tym, że 56% pracowników spędza 3 godziny tygodniowo lub więcej na rozmyślaniu o swoich problemach finansowych zamiast skupieniu się na pracy. 3 godziny tygodniowo może nie brzmieć groźnie.

Badania jednak pokazują, że osoby, które martwią się swoimi finansami są mniej produktywne, czują mniejszą przynależność do organizacji oraz mają mniej energii do pracy. Dodatkowo znacząco zmniejsza się ich lojalność, bo każda propozycja pracy od konkurencji, w której wynagrodzenie będzie nawet nieznacznie wyższe, powoduje chęć zmiany pracodawcy.

Stabilność finansowa wygrywa z przywiązaniem do firmy. A do tego zwiększa się również absencja chorobowa - bezsenność, depresja, problemy z sercem mogą powodować zwiększoną ilość zwolnień lekarskich.

Poznaj program konferencji Wynagrodzenia i benefity 2026 - 12 ‑ 13 stycznia 2026

Financial Wellness

Rozwiązaniem tego problemu nie są podwyżki, czy korzystne pożyczki. Czasem nawet mogą one pogłębiać problem. Tu powinien zadziałać kompleksowy plan wsparcia oparty na trzech filarach:

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

  1. Edukacja

Dedykowane szkolenia dla zespołów, webinary, warsztaty z zarządzania finansami osobistymi, oszczędzania, podstaw inwestowania i radzenia sobie z długiem.

  1. Narzędzia

Dostęp do konkretnych rozwiązań wspomagających oszczędzanie, indywidualne plany zabezpieczenia finansowego i emerytalnego. Dodatkową wartością będzie na pewno również zapewnienie dostępu do indywidualnych konsultacji z ekspertem finansowym.

  1. Wsparcie

Stworzenie kultury, w której rozmowa o pieniądzach nie jest tematem tabu, a problemy finansowe nie są powodem do wstydu.

Według Amazon ROI - zwrot z inwestycji w finansowy dobrostan pracowników jest bardzo korzystny i wynosi 3:1. Na każdego zainwestowanego w tej kwestii dolara firma zyskuje 3 dolary dzięki zmniejszeniu absencji, rotacji i zwiększeniu zaangażowania pracowników.

Jak zacząć?

  1. Zdiagnozuj problem

Zamiast zgadywać czy w firmie problem istnieje warto przeprowadzić anonimową ankietę, w której zespół będzie mógł określić poziom stresu finansowego i co w największym stopniu na niego wpływa. Niezwykle ważne jest, aby ankieta była anonimowa i żeby pracownicy nie mieli co do tego żadnych wątpliwości. W innym wypadku odpowiedzi nie będą szczere i badanie nie przekaże niczego wartościowego.

  1. Zacznij od pilotażu

Nie ma potrzeby wdrażać od razu całego systemu. Zorganizuj jedno szkolenie na próbę. Zaproś eksperta i zmierz zainteresowanie. Warsztat powinien być w pełni dobrowolny, ale jednocześnie korzyści i cel powinny być jasno przedstawione.

  1. Komunikacja

W przekazie do zespołu należy podkreślić, że celem jest wsparcie i pomoc w lepszym zarządzaniu finansami, a poufność jest najwyższym priorytetem. Temat jest bardzo osobisty, wiele osób wstydzi się mówić o tym otwarcie, więc zbudowanie zaufania jest niezbędne.

74% osób, które zmagają się z problemami finansowymi szuka zewnętrznej pomocy na własną rękę. Przy odpowiednim komunikowaniu czym jest ten program i w jakich kwestiach może pomóc, pracownicy z chęcią skorzystają ze wsparcia. Stres finansowy to problem, który na pierwszy rzut oka nie ma wiele wspólnego z jakością pracy. Jednak inwestycja w rozwiązanie tej kwestii daje konkretny zwrot.

Już teraz wiele firm wprowadza benefity z tym związane, a w ciągu najbliższych lat stanie się to podobnym standardem jak obecnie opieka medyczna, czy karty sportowe.

Autor: Michał Chodzyński, Ekspert Zabezpieczenia Finansowego

https://www.linkedin.com/in/michalchodzynski/

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.