6 wyzwań dla dyrektora operacyjnego w 2024 roku

Dyrektor operacyjny w 2024 roku, podobnie jak w roku obecnym ma przed sobą szereg wyzwań. Spodziewać można się kontynuacji paru istotnych trendów. Ponadto dyrektorzy ds. operacyjnych będą dostosowywać swoje działania do kilku znacznych zmian. Oto więc wyzwania natury biznesowej, ekonomicznej, technologicznej i prawnej na kolejny rok.

1. Dostosowanie się do sytuacji ekonomicznej

Całe przedsiębiorstwa w ostatnich kilkunastu miesiącach mierzyły się z problemem dwucyfrowej inflacji. Obecnie tempo wzrostu cen zwolniło i trend ten zapewne będzie kontynuowany w 2024 roku. Aktualne projekcje NBP zakładają, że inflacja CPI w przyszłym roku będzie wynosić około 4,6%.

Weź udział w konferencji “Controlling finansowy” >>

Rok 2024 zapowiada się też nieco korzystniej pod względem tempa wzrostu PKB. Polski Instytut Ekonomiczny [PIE] przewiduje wzrost gospodarczy wynoszący około 2%. Dyrektorzy operacyjni powinni też zwracać uwagę na stopę bezrobocia. PIE przewiduje, że bezrobocie utrzyma się na niskim poziomie. To zaś oznacza, że znalezienie pracowników na liczne stanowiska dalej będzie stanowić wyzwanie.

Poznaj program konferencji “Dyrektor Administracyjny 2024” >>

Należy pamiętać, że przewidywania wysokości wskaźników ekonomicznych jest obarczone ryzykiem błędu. Nie można też wykluczyć kolejnych czarnych łabędzi, które diametralnie odmienią sytuację. Poza inflacją, tempem wzrostu PKB i stopą bezrobocia należy zwracać uwagę na inne czynniki. W 2024 roku duże znaczenie może mieć polityka fiskalna i monetarna.

2. Dopasowanie do dyrektywy work-life balance

W kwietniu 2023 roku dyrektywa work-life balance została zaimplementowana do porządku prawnego w Polsce. Zmiany wprowadzone do kodeksu pracy mają parę istotnych konsekwencji. Dotyczą one zwłaszcza urlopów i modeli pracy.

Z perspektywy COO dyrektywa work-life balance może oznaczać zmianę poziomu kosztów. Wynika to zwłaszcza z praw pracowników do dodatkowego urlopu. Często konieczna będzie również zmiana sposobu organizacji pracy. Z drugiej strony implementacja dyrektywy może mieć korzystny wpływ na dobrostan pracowników i ich wydajność.

3. Raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju

Wpływ organizacji na środowisko, społeczeństwo i interesariuszy ma coraz większe znaczenie. Rośnie też świadomość i wymagania konsumentów. Samo raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju bywa przy tym żmudne. Jednym z wyzwań jest tu usprawnienie procesu zbierania niezbędnych danych. Wszakże informacje trzeba zebrać z wielu działów przedsiębiorstwa.

Koniecznie trzeba zwracać uwagę na aktualne przepisy. Tylko wtedy można sporządzić raport zgodny z obowiązującymi standardami. Istotny jest zwłaszcza ESRS oraz dyrektywa CSRD. Należy pamiętać, że rozwój zrównoważony jest ściśle związany z inwestycjami strategicznymi.

4. Umiejętne wykorzystanie nowych technologii

By zachować efektywność operacyjną, konieczne jest nadążanie za zmianami technologicznymi. Sztuczna inteligencja, robotyzacja, Cloud Computing, Internet rzeczy, uczenie maszynowe, big data, automatyzacja i robotyzacja mają coraz większy wpływ na całe przedsiębiorstwa, w tym pracę dyrektorów operacyjnych.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Istotne jest określenie, w jakich obszarach technologia przyniesie największe korzyści. Przykładowo automatyzacja może obniżyć koszty i zwiększyć efektywność w dziale obsługi klienta. Z kolei przykładowo AI może wspomóc analizę danych i podejmowanie szybkich oraz trafnych decyzji.

Niezbędne jest analizowanie efektów i optymalizacja procesów związanych z wykorzystaniem nowości technologicznych. COO w tym zakresie powinni w tym zakresie współpracować jeszcze ściślej między innymi ze specjalistami IT oraz ekspertami od cyberbezpieczeństwa.

5. Tworzenie właściwych wskaźników

Dynamika zmian staję się coraz szybsza. Z kolei modele biznesowe są coraz bardziej złożone. Od dyrektorów operacyjnych wymaga się zaś podejmowania trafnych i szybkich decyzji. Tak ważne jest zatem zbieranie i analizowanie odpowiednich danych oraz tworzenie właściwych wskaźników KPI.

By tworzyć pomocne mierniki, trzeba pamiętać zwłaszcza o następujących kwestiach:

  • Istotność — każdy wskaźnik powinien być zgodny z celami organizacji.
  • Prostota — interpretacja KPI powinna być jednoznaczna.
  • Mierzalność — KPI wyraża się w liczbach i odnosi do ustalonego celu.
  • Wiarygodność — należy uwzględnić wyłącznie w pełni wiarygodne dane i informacje.

Mierniki warto porównywać w czasie. To najlepszy sposób na sprawdzenie efektywności działań bieżących. Dyrektorzy operacyjni mogą też porównywać wskaźniki z innymi przedsiębiorstwami z branży, o ile tylko możliwe jest zebranie niezbędnych danych. W ten sposób bada się konkurencyjność przedsiębiorstwa.

6. Sprawne rozwiązywanie problemów w zespole

Konieczność dostosowania się do ciągłych zmian bywa źródłem stresu, nieporozumień, nawet konfliktów. Jednym z priorytetów dyrektorów ds. operacyjnych jest zaś rozwój kompetencji miękkich.

Dla COO szczególnie istotne znaczenie ma:

  • Transparentna komunikacja z zachowaniem spójnego przekazu. To podstawa zachowania wiarygodności.
  • Sprawna komunikacja zdalna. Rosnąca liczba ważnych decyzji biznesowych jest przecież podejmowana podczas spotkań online.
  • Umiejętność motywowania i przekazywania feedbacku. To konieczne do zbudowania zgranego zespołu zaangażowanych pracowników.
  • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami. Dyrektor operacyjny ma styczność z licznymi działami przedsiębiorstwa, których partykularne interesy często są odmienne.

Ciągłe rozwijanie kompetencji miękkich jest zatem niezbędne, aby utrzymać pozytywne relacje z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

Autor: Mikołaj Pasecki, Redaktor, Bankier.pl

Bibliografia:

https://nbp.pl/projekcja-inflacji-i-pkb-listopad-2023/

https://pie.net.pl/prognozy/

https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84460:prawo-pracy-po-nowemu-implementacja-tzw-dyrektywy-rodzicielskiej-i-dyrektywy-work-life-balance-czesc-i

https://www.pb.pl/esg-zrownowazony-rozwoj-musi-byc-zrownowazony-1200496

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.