ASI i po co to było?

Seria skandali finansowych obnażonych przez ostatni kryzys finansowy spowodował zwrócenie uwagi regulatorów i nadzorców na rynek produktów inwestycyjnych. Znaczna część z nich była oferowana poza jakimikolwiek regulacjami. Nowe przepisy pojawiły się na całym świecie. W Unii przyjęto dyrektywę AIFMD, w ślad za czym w Polsce zmieniono ustawę o funduszach inwestycyjnych. Regulacje obejmują wszystkich, którym inwestorzy powierzają kapitał w celu pomnażania go. Celem nowych przepisów jest przede wszystkim ochrona inwestorów. Środkami dla osiągnięcia celu jest profesjonalizacja rynku, zwiększenie jego transparentności i wzmocnienie nadzoru.

Lawinowo przybyło przepisów prawa, wymagań, obowiązków i kosztów. Regulacje rozciągnięto w zasadzie na cały rynek. Ktokolwiek prowadzi działalność inwestycyjną jest w ten lub inny sposób nadzorowany. Obok klasycznych funduszy inwestycyjnych, regulacje nałożono również na podmioty do tej pory korzystające z wolności od kłopotliwych regulacji. Na większą lub mniejsza skalę zbierały kapitał od różnych osób i inwestowały go. Na ich działalność narzucono ograniczenia, wymogi i obowiązki. Same podmioty uznano zaś za alternatywne spółki inwestycyjne (ASI).

Wojciech Chabasiewicz
Wojciech Chabasiewicz
radca prawny Partner w Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy

Wiele z nich stało się ASI niespodziewanie dla samych siebie. Dla innych status ASI stał się warunkiem uzyskania finansowania przez takie podmioty jak Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, czy Polski Fundusz Rozwoju. Wszyscy musieli się dopasować. Niepewność i zamieszanie było ogromne. ASI rodziło się w bólach.

Weź udział w warsztacie “Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI) - studium przypadku” 5 października, online >>

Fundusze inwestycyjne też nie miały łatwego życia. Musiały dostosować się do zmian prawa, które dotknęły w zasadzie wszystkich sfer ich działalności. Doszło do rewolucji w zasadach opodatkowania funduszy, zmian zasad wyceny ich aktywów i znacznego rozszerzenia zasad odpowiedzialności za szkody. Do tego doszły niekorzystne orzeczenia sądów, takie jak to kwestionujące dotychczasowe praktyki likwidacji funduszu. Regulator również bywał bardzo rygorystyczny, a jego interpretacje prawa nie należały do najbardziej liberalnych. Posypały się wielomilionowe kary od KNF.

Im więcej zaufania na rynku tym lepiej

Problem w tym, że ostatnio zostało ono mocno nadszarpnięte. Konflikty i spory inwestorów z zarządzającymi nie sprzyjają budowaniu dobrej atmosfery. Kolejne skandale i przestępstwa pozbawiły oszczędności dziesiątki tysięcy ludzi.

Certyfikaty i akcje kupowane po 100 zł po kilku latach są warte kilkadziesiąt. Tyle że groszy. Taka inwestycja. O odzyskanie pieniędzy trudno. Prokuratura nie rozumie. Sądy też nie bardzo, albo rozumieją, tyle że nie za szybko. Co najmniej kilka lat.

Mimo tych wszystkich trudności rynek rozrasta się. Powstają nowe ASI i fundusze. Pozyskują setki milionów złotych, inwestują je i wychodzą z inwestycji. Udane transakcje rozbudzają wyobraźnię i nakręcają starą dobrą chciwość.

Pieniądze płyną na rynek. ASI okrzepły. Wypracowały procedury i praktyki. Sprzyjać zaczęły im przepisy podatkowe. I ASI i fundusze inwestycyjne znajdują specjalizacje. I inwestorów. Perspektywy są dobre.

Wojciech Chabasiewicz, radca prawny Partner w Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.