Czy w polskich firmach przyszedł już czas na dojrzałe podejście do Customer Experience? 5 wskazówek na CX Day

Obchodzimy dzisiaj CX Day, czyli Dzień Doświadczeń Klientów. To doskonała okazja do refleksji nad dojrzałością firm w podejściu do Customer Experience (CX). Czy zastanawiałeś się, na ile rozwinięta jest twoja firma w obszarze zarządzania CX?

Trzy etapy rozwoju firm: gdzie jesteś w podejściu do CX?

Ujmując rzecz prosto, w zależności od stopnia zaawansowania w zarządzaniu doświadczeniami klientów, firmy można podzielić na trzy grupy. Przyjrzyj się poniższym opisom i sprawdź, do której z nich najbliżej twojej organizacji.

Firma 1: CX jako "dodatek", brak zaangażowania innych działów i Zarządu

Firma ma dedykowany Zespół CX, który odpowiada za badania, analizę głosu klienta oraz rekomendacje, ale brak wsparcia ze strony innych działów hamuje postępy. Inicjatywy CX traktowane są jako dodatkowe obciążenie, a Zarząd skupia się na innych priorytetach. Zespół CX jest przeciążony i ma małe szanse na sukces, ponieważ brakuje mu zasobów i wsparcia.

Firma 2: Częściowa współpraca, punktowe działania pro-CX

W tej firmie pojawiają się pierwsze oznaki współpracy między Zespołem CX a wybranymi działami. Niektóre zespoły widzą korzyści płynące z analizy głosu klienta i wprowadzają punktowe usprawnienia. Zarząd zaczyna dostrzegać znaczenie CX, ale wciąż traktuje je jako dodatkowy element działalności, przyznając budżety losowo i nieregularnie.

Firma 3: CX wpleciony w strategię i operacje firmy

W pełni dojrzała firma traktuje CX jako integralną część strategii, którą operacyjnie realizuje. W takiej firmie praktycznie wszystkie działy samodzielnie analizują głos klienta i wprowadzają usprawnienia na tej podstawie. Zespół CX centralnie zarządza wspólną listą inicjatyw biznesowych poprawiających CX, a Zarząd aktywnie monitoruje efekty działań. Każda podróż klienta (ang. Customer Journey) ma swojego biznesowego właściciela i dedykowany budżet na usprawnienia.

Jeśli pracujesz w firmie przypominającej Firmę 3, gratulacje! Osiągnęliście wysoki poziom dojrzałości CX i macie szansę na uzyskanie efektu skali w zarządzaniu doświadczeniami klienta oraz szybkie zwiększenie wyników.

Jeśli twoja firma przypomina Firmę 2, jesteście na dobrej drodze do klientocentryczności, choć jeszcze daleko do pełnej odpowiedzialności za CX w każdym dziale. Powinniście podjąć działania, by podejście CX stało się elementem strategii.

Jeśli pracujesz w firmie, która przypomina z opisu Firmę 1, a waszą aspiracją jest bycie klientocentryczną firmą - musicie przygotować się na długą drogę. Przed Wami ciężka praca nad wypracowaniem procesów i wdrożeniem narzędzi CX w codzienną pracę wszystkich działów i Zarządu.

Weź udział w konferencji "Customer Experience Transformation", 10-11 grudnia 2024, Warszawa >>

Warto grać poważnie

W wielu firmach CX wciąż jest traktowane jako projekt, który można realizować, gdy są dostępne zasoby, czyli czasami. Tymczasem prawdziwa transformacja CX to proces systemowy, który musi przeniknąć całą organizację – od Zarządu po najniższy poziom operacyjny. Każdy w firmie musi wiedzieć, co ma robić, aby poprawiać doświadczenia klientów. Bo dzięki temu firma szybciej się rozwija i działa efektywniej.

Kluczem jest jasne przypisanie odpowiedzialności i zadań, a nie tylko deklarowanie, że "wszyscy powinni dbać o klienta". CX to system pracy, a nie dodatkowe zadanie, którym zajmie się Zespół CX. Prawdziwie dojrzała CX-owo organizacja właściwie nie potrzebuje zespołu CX do zarządzania doświadczeniami klienta, bo tym zajmują się wszystkie działy! Zespół CX skupia się wtedy na rozwoju kompetencji organizacji do zarządzania doświadczeniami klienta.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

5 wskazówek na skuteczną transformację CX

1. Wprowadźcie systemowe podejście do CX

CX to nie projekt, to sposób działania firmy. Stwórzcie procesy, takie jak analiza głosu klienta czy zamknięta pętla usprawnień (ang. voice of customer closed loop), które będą obowiązywać w każdym dziale. Każdy dział, nawet jeśli nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, ale wpływa na jego doświadczenia, powinien mieć zadania związane z CX i osoby odpowiedzialne za ich realizację, w tym szefa działu.

2. Wyznaczcie odpowiedzialnych za konkretne podróże klienta

Każda podróż klienta powinna mieć swojego właściciela. A nawet kilku, jeśli podróż dotyczy wielu segmentów, kanałów czy produktów. Odpowiedzialność nie może spoczywać tylko na Zespole CX – decyzje o koniecznych zmianach w produkcie, usłudze, procesie, komunikacji czy sposobie obsługi klienta muszą zapadać tam, gdzie jest najlepsza wiedza o danym obszarze i realna decyzyjność.

3. Zarząd musi egzekwować odpowiedzialność za CX od szefów działów

CX nie będzie skuteczny bez zaangażowania Zarządu. Zarząd musi monitorować działania CX, szczególnie wdrażanie usprawnień na bazie głosu klienta i raportowanie wyników, tak jak w przypadku wyników sprzedażowych czy operacyjnych. Regularne raportowanie przez szefów działów wyników CX w ich obszarach powinno być standardem.

4. Zadania związane z CX muszą być wpisane w codzienne obowiązki

Nie zakładajcie, że kadra menedżerska i pracownicy sami z siebie zaangażują się w analizowanie głosu klienta czy projekty związane z usprawnieniami. Wpiszcie zadania związane z CX w ich codzienne obowiązki, a także zapewnijcie szkolenia, które wzmocnią ich umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi CX.

5. Wprowadźcie Politykę CX

Organizacje, zwłaszcza te większe, potrzebują wewnętrznych zasad, najlepiej spisanych. Także tych dotyczących CX. Stwórzcie Politykę CX, która jasno określi odpowiedzialności w zakresie doświadczeń klientów. To pomoże kadrze zarządzającej oraz pracownikom lepiej zrozumieć, czego się od nich oczekuje.

Systemowe podejście kluczem do sukcesu

Transformacja CX to nie tylko modny temat, ale kluczowy element strategii biznesowej. Jak podaje raport „State of Connected Customer. Sixth edition (2023)” firmy Salesforce, aż 88% klientów uważa, że doświadczenia, które dostarcza firma są tak samo ważne jak jej produkt lub usługa. Dbanie o doświadczenia klientów (CX) to nie jest już dodatkowy element biznesu, to konieczność i warunek rozwoju.

Aby CX działał, firma musi podejść do niego jak do każdego innego systemu – z jasno zdefiniowanymi procesami, odpowiedzialnością i mierzeniem efektów. Zamiast stawiać na inspirujące, ale krótkotrwałe szkolenia, firmy powinny skupić się na systemowym podejściu, jasno określonych rolach i skutecznym monitorowaniu inicjatyw. Tylko wtedy można mówić o prawdziwej klientocentryczności w firmie.

Autorki: Marta Łukawska-Daruk, Aleksandra Jagiełło-Bono, CustomerMatters

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.