Fake news kontra reputacja. Jak firmy mogą się bronić w epoce dezinformacji

Żyjemy w dobie coraz szybciej postępującej cyfryzacji, a Internet należy do jednych z podstawowych zasobów dnia codziennego. Media społecznościowe dają firmom ogromny potencjał do komunikacji, ale też wystawiają je na ryzyko dezinformacji i kryzysów reputacyjnych. Czy istnieje zatem sposób, aby nie wpaść w ich sidła? Jak w świecie fake newsów możemy chronić zaufanie i reagować, zanim szkody staną się nieodwracalne?

Walk the talk, czyli spójność w przekazie

Jedną z podstawowych zasad jest spójność w działaniu i komunikacji – ważne jest więc nie tylko CO mówimy, ale również JAK to mówimy.

Zmieniające się otoczenie wymaga od firm ciągłego dopasowywania komunikatów i narzędzi, by uniknąć niejasności. Z pozornych niedopowiedzeń rodzą się clickbaitowe nagłówki, które potrafią uruchomić lawinę kryzysu reputacyjnego.

To jeden z kluczowych elementów w komunikacji ze stakeholderami. Spójność w działaniu i w deklaracjach, ale też wyrażenie ich w jasny i zrozumiały dla wszystkich sposób pozwala nam uniknąć dezinformacji i wątpliwości. Dlatego też w Coca-Cola nasze postępy weryfikujemy i przedstawiamy do publicznej informacji na łamach raportów ESG, czy też wpływu gospodarczo-społecznego, w odpowiednim dla konkretnych grup odbiorczy tonie.

Czy pracować należy ze wszystkimi?

Otoczenie polityczne to środowisko, o którym z pewnością możemy powiedzieć, że zmiana jest stałą. Zmieniają się nie tylko partie rządzące, ale również płynne stają się ich poglądy. Niezmienna i nieunikniona jest jednak współpraca pomiędzy rządzącymi a nami – przedstawicielami biznesu. To działanie, mimo, że stanowi wyzwanie, nie powinno pozostawiać pola do nadinterpretacji.

W kolaboracji z sekcją polityczną musimy przede wszystkim patrzeć długofalowo. Oznacza to, że potencjalna współpraca zarówno z partiami z głównego nurtu, ale też z tymi mniej tradycyjnymi powinna przede wszystkim uwzględniać długoterminowy wpływ na reputację. Skuteczne firmy utrzymują więc relacje z politykami na jasnych, biznesowych zasadach – bez wchodzenia w spory ideowe, które często stają się paliwem dla fake newsów.

Weź udział w 2. Kongresie Public Affairs - Od regulacji do reputacji: praktyczne nawigowanie w krajobrazie Public Affairs 2025, 11 grudnia 2025 r., Warszawa >>

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Uszyta na miarę strategia public affairs kluczem do sukcesu?

Tak kształtująca się rzeczywistość sprawia, że właściwie każdorazowo przy tworzeniu podejścia do public affairs firmy, które umocni jej wizerunek należy zidentyfikować konkretne czynniki kontekstowe i instytucjonalne na kilku poziomach:

  1. Wpływu – czy zaangażowane marki może przynieść realny efekt? Czy podmiot, z którym chcemy współpracować jest dla niej kluczowym decydentem?
  2. Zaangażowania ideologicznego – czy druga strona jest otwarta na rozmowę i poznanie innych punktów widzenia?
  3. Akceptacji – czy przedstawiciele partii z głównego nurtu współpracują z danym podmiotem?
  4. Zgodności wartości – czy zasady drugiej strony są zgodne z zasadami firmy w zakresie praw człowieka i praworządności?

Jeśli odpowiedź na którekolwiek pytanie brzmi „nie”, warto rozważyć inne podmioty o bardziej umiarkowanych poglądach, które pomogą osiągnąć cel bez ryzyka reputacyjnego. W tym miejscu warto również zaznaczyć, że wyzwaniem w podejmowaniu tego typu decyzji, z którymi dzisiaj mierzy się biznes jest brak przewidywalności regulacyjnej i legislacyjnej.

Rozważenie różnych scenariuszy, w tym relacji biznesowo-politycznych oraz wzięcie pod uwagę wszystkich potencjalnych ryzyk i korzyści pozwoli na jasne podjęcie decyzji o współpracy, ale również nie pozostawi pola na kryzysy wizerunkowe.

Stworzenie skutecznej strategii public affairs firmy, która zminimalizuje ryzyko reputacyjne, wymaga dziś więc zarówno budowania i utrzymywania relacji z interesariuszami, ale też umiejętności wypracowywania trafnych komunikatów z przekazami dostosowanymi do danego odbiorcy.

Autor:

Tomasz Czajkowski, public affairs director, Coca-Cola Polska

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.