Fragmentaryzacja i rozwój rynku eGrocery (spożywczego online) w ostatnich latach

Jeszcze dekadę temu zamawianie produktów spożywczych przez internet wydawało się czymś egzotycznym, zarezerwowanym dla mieszkańców największych miast. Przecież każdy z nas ma w sobie tego „odkrywce”, który poszukuje idealnego pomidora za pomocą wzroku, węchu i dotyku. Dziś jednak rynek „eGrocery”, czyli spożywczy online, zarówno w Polsce, jak i na świecie, przeżywa dynamiczny rozwój. Prawie każda sieć handlowa porusza się po sferze online lub mobile, a klienci mogą zamawiać produkty z dostawą prosto pod drzwi lodówki nawet do 15-30 minut. Co się zmieniło w ostatnich latach i jakie procesy stoją za fragmentaryzacją tego rynku?

Od hipermarketów online po quick commerce

Początki eGrocery były zdominowane przez duże sieci handlowe. Brytyjskie Tesco, które jako jedno z pierwszych w Polsce oferowało zakupy spożywcze online, wyznaczało kierunki innym graczom. W ślad za nim podążyły takie sieci jak Carrefour, Auchan czy jeszcze wtedy nasz lokalny Piotr i Paweł. Markety eksperymentowały z kanałami e-commerce. Był to czas, kiedy zakupy online dopiero budowały zaufanie wśród konsumentów. Kluczowymi barierami wskazywanymi w ankietach były wysokie koszty dostawy oraz ograniczona dostępność kategorii np. świeżych produktów. We Francji popularnym stawały się zakupy z odbiorem własnym. Leclerc niczym restauracja fast-food obsługiwała klientów „z okienka”, oferując z przymrużeniem oka – „może frytki do tego”.

Zmianę napędzał ciągły rozwój technologii oraz ewoluujące nawyki i przyzwyczajenia konsumentów. Dynamiczny rozwój platform marketplace, budował konsekwentnie zaufanie do zakupów online, rozwijając formy i szybkość dostaw, czy inwestując w świadomość. Pojawiło się jednak coś innego co nadało nowego tempa rozwoju, szczególnie dla kategorii spożywczych…

Lokalni „pure players” kontra globalni giganci w czasach COVID-19

COVID-19 w 2020 roku znacząco nadał tempo rozwoju dla wielu kategorii spożywczych, jednocześnie wprowadzając w te formę zakupów nowych konsumentów, testujących kanał po raz pierwszy. To przyspieszenie zmusiło firmy do dostosowania się do nowych realiów, co z kolei zwiększyło konkurencję na rynku.

W tym czasie pojawił się nowy model biznesowy – quick commerce (q-commerce). Ten format opiera się na błyskawicznych dostawach, realizowanych często w czasie od 15 do 30 minut. Popularność zdobyły tzw. „dark stores” – miejskie magazyny ukryte w centrach miast, umożliwiające szybkie dostawy produktów potrzebnych „na już”, komu nie zdarzyło się zapomnieć o mleku czy chlebie na zakupach niech pierwszy rzuci kamieniem.

Weź udział w „E-commerce Evolution Summit 2025", 17 lutego 2025 r., Warszawa >>

Po okresie dynamicznego wzrostu w czasie pandemii rynek eGrocery wszedł w fazę stabilizacji. W Polsce według PWCStrategy& na 2024 prognozowany był 8% wzrost e-commercu przy udziale sprzedaży online w całości retailu na poziomie 14%. Na poniższym wykresie z raportu Santander, możemy zauważyć dynamikę obrotów eCommerce między latami 2021-2024. Kluczowymi kategoriami napędzającymi wzrost są nowe kategorie produktowe, takie jak żywność, napoje, farmaceutyki i kosmetyki.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Fragmentaryzacja rynku prowadzi do rywalizacji między globalnymi gigantami a lokalnymi platformami. Firmy takie jak Allegro czy duże sieci stacjonarne z rozwiniętą logistyką przyciągają masowego klienta, wywierając presję na mniejszych graczy. Z drugiej strony lokalne platformy spożywcze, takie jak Frisco.pl, koncentrują się na personalizacji oferty, często rozszerzając ofertę o produkty niszowe, lub premium.

Na rynku pojawiły się sklepy bardzo wyspecjalizowane, jak BioBazar, PoraNaPola, LokalnyRolnik czy MiesnaPaczka które oferują produkty ekologiczne, regionalne... Te start-upy przyciągają świadomych klientów, dla których jakość i świeżość mają kluczowe znaczenie. Dzięki temu konsumenci otrzymują produkty niedostępne w dużych supermarketach, jednocześnie wspierając małych rolników i dostawców.

Podsumowanie

Fragmentaryzacja rynku eGrocery jest dowodem na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Błyskawiczne dostawy, ekologiczne produkty i personalizacja oferty to tylko niektóre z trendów, które napędzają rozwój tego sektora. Jednocześnie różnorodność ofert może prowadzić do wyzwań – zarówno dla klientów, którzy mogą czuć się zagubieni w gąszczu opcji, jak i dla firm, które muszą inwestować w technologię, marketing i obsługę klienta, by wyróżnić się na rynku.

Rosnące zainteresowanie kanałem e-commerce sprawia, że marki coraz częściej przesuwają budżety z tradycyjnych środków przekazu, takich jak telewizja czy billboardy, na rozwój obecności online. Digitalizacja staje się nieodłącznym elementem naszego życia, a zakupy spożywcze online – od świeżych produktów po gotowe posiłki – to trend, który będzie zyskiwał na znaczeniu. To nie tylko oszczędność czasu i wygoda, ale też zmiana, która może na stałe odmienić sposób, w jaki robimy zakupy… a przy okazji być może wpłynąć również na zdrowie naszych stawów i pleców.

Autor: Michał Jankowski, eCommerce Lead EE, Lipton

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.