Komunikacja bez e-maila i telefonu: jak dotrzeć do pracowników fizycznych?

Pracownicy fizyczni to nieodłączna część każdej firmy, jednak ich brak dostępu do tradycyjnych narzędzi komunikacji, takich jak e-mail czy telefony służbowe, stwarza nie lada wyzwanie w skutecznym przekazywaniu informacji. Jak więc dotrzeć do tej grupy, by nie tylko informować, ale także angażować ją w życie organizacji? Klucz do sukcesu tkwi w autentyczności, szacunku i zaangażowaniu. W efektywnej komunikacji wewnętrznej liczy się również ciekawy, przystępny format oraz przede wszystkim ludzka twarz biznesu – bo to właśnie relacje i dialog sprawiają, że pracownicy czują się częścią większej całości.

Pytaj, zamiast zakładać

Najciemniej jest pod latarnią – to stare przysłowie doskonale oddaje sytuację, w której wiele specjalistów ds. komunikacji zakłada, że zna potrzeby swoich pracowników, nie zadając sobie trudu, by je poznać. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek narzędzi komunikacyjnych, warto dokładnie poznać oczekiwania pracowników fizycznych. Zamiast domniemywać, jak najlepiej dotrzeć do tej grupy, warto zainwestować w badania, ankiety czy grupy fokusowe, by uzyskać prawdziwy obraz ich preferencji. Tylko wtedy można dobrać odpowiednią formę komunikacji, która odpowiada na codzienne wyzwania i jest naprawdę efektywna. Należy być także gotowym na to, że prawda o tym, co naprawdę działa, nie zawsze będzie łatwa do przyjęcia. Czasami rozwiązania, które wydawały się efektywne – jak np. drukowane materiały informacyjne – mogą okazać się mniej skuteczne, niż początkowo zakładaliśmy. Będąc otwartymi na zmiany i elastyczność w podejściu, możemy lepiej dopasować komunikację do rzeczywistych potrzeb pracowników.

Tu i teraz

W dzisiejszych czasach, kiedy przyzwyczajeni jesteśmy do szybkiej konsumpcji treści w mediach społecznościowych, naszą uwagę przyciągają przede wszystkim kolorowe, wizualnie atrakcyjne obrazy i proste, klarowne komunikaty. Tego samego rodzaju przekazy doskonale sprawdzają się w środowisku pracy, szczególnie w przypadku pracowników fizycznych, którzy często nie mają czasu na poszukiwanie informacji o firmie po godzinach pracy.

Wyświetlanie treści na ekranach w kluczowych punktach zakładu – takich jak stołówki, korytarze czy hale produkcyjne – stanowi efektywne narzędzie dotarcia do zespołu. Personalizacja komunikatów w zależności od lokalizacji (np. wyniki produkcji, dedykowane benefity) pozwala na lepsze zaangażowanie pracowników, wzmacniając ich reakcję wizualną i poprawiając zapamiętywanie istotnych informacji. Ważne jest, aby unikać nadmiaru ogólnych, globalnych informacji, które mogą przytłaczać odbiorcę – tu liczą się lokalne newsy. Pracownicy doceniają komunikaty, które dotyczą ich bezpośrednio, bo łatwiej się z nimi identyfikują. Dzięki temu komunikaty są zawsze aktualne i docierają do zespołu w czasie rzeczywistym.

W rozrywkowej formie

Wideo, jako jeden z najbardziej angażujących formatów, także odgrywa kluczową rolę w efektywnej komunikacji. Programy na żywo lub nagrane, emitowane przez wewnętrzną telewizję firmową, pozwalają pracownikom poczuć się częścią organizacji. Treści powinny być krótkie, z bohaterem, którego pracownicy dobrze znają – najlepiej jednym z nich. Takie podejście sprawia, że przekaz staje się bardziej osobisty i łatwiejszy do zapamiętania. Dodatkowo, napisy na ekranie pomagają w lepszym odbiorze wideo, szczególnie w głośnym środowisku, jak hale produkcyjne. Dostosowane do potrzeb pracowników treści, zwłaszcza w formie wideo, zwiększają atrakcyjność komunikatów i ułatwiają ich przyswajanie. Taka wewnętrzna telewizja może stać się regularnym wydarzeniem, na które pracownicy będą czekać z niecierpliwością.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Siła dialogu i interakcji

Nic jednak nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z człowiekiem. Spotkania na żywo – takie jak townhall meetings, nieformalne śniadania z dyrektorami czy wizyty zarządu w fabrykach – to prawdziwa okazja do budowania zaufania i głębszych relacji. Regularność tych spotkań, w których pracownicy mają poczucie, że ich opinie są ważne i wysłuchiwane, pozwala na zacieśnianie więzi z firmą i jej zarządem. Takie interakcje sprawiają, że pracownicy czują się doceniani, a ich zaangażowanie w organizację wzrasta, bo budują autentyczną więź, której nie zastąpi żadna technologia.

Content is king

Skuteczność komunikacji w dużej mierze zależy od jej dopasowania do grupy docelowej. Niezależnie od tego, czy używamy ekranów TV, spotkań z dyrektorem czy newsletterów, kluczowe jest, by treści były spersonalizowane. Komunikaty muszą odpowiadać na konkretne potrzeby pracowników i być dostosowane do ich roli w firmie oraz dostępnych narzędzi komunikacyjnych. Personalizacja jest fundamentem skutecznej komunikacji.

Kluczem do skutecznej komunikacji z pracownikami fizycznymi jest nie tylko dobór odpowiednich narzędzi, ale także dogłębne zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Inwestowanie w otwarty dialog, interakcję i przejrzystość pozwala nie tylko na skuteczne przekazywanie informacji, ale również na budowanie zaufania – fundamentu długoterminowego sukcesu organizacji. Zatem, skuteczna komunikacja to nie tylko wymiana informacji – to proces, który integruje zespół, motywuje do działania i wspiera rozwój organizacji.

Autorka: Daria Kuźnik, Corporate Communication Manager Henkel Polska sp. z o.o.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.