Własny sklep czy marketplace? Branżowe wyzwanie e-sprzedawców
Liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła na koniec 2022 r. o 10,7 proc., do 57,9 tys. – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland. O ile dynamika wzrostu jest nieco wolniejsza niż we wcześniejszych latach, o tyle jedno jest pewne - e-commerce to jeden z najlepiej i najszybciej rozwijających się segmentów handlu. Na co zatem postawić – własny e-sklep czy globalny marketplace, by internetowe przedsięwzięcie okazało się sukcesem?
Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl wskazuje, że nie ma jednej, właściwej odpowiedzi na pytanie o wybór między własnym e-sklepem internetowym, a sprzedażą za pośrednictwem marketplace’ów. Według ekspertki każda z tych opcji niesie ze sobą ogrom zalet, ale też pewne ograniczenia. Jednak, co najważniejsze, jedno nie wyklucza drugiego, a rozwiązania te można traktować jako komplementarne, skalując swój biznes, oparty na sprzedaży produktów przez internet.

Szereg zintegrowanych rozwiązań i kanałów sprzedaży pozwala rozszerzyć i wzmocnić interakcję z klientem, a to on jest absolutnie kluczowym motywem wszystkiego, co jako sprzedawcy powinniśmy robić. Nasze doświadczenia pokazują jednocześnie, że wielokanałowość daje przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom jeszcze większe możliwości wyboru, a to z perspektywy klienta jest najważniejsze
Własny e-sklep jest znacznie bardziej wymagającą inwestycją pod względem promocji marki i dotarcia do klientów. O ile daje nieco więcej swobody i decyzyjności, o tyle ograniczone możliwości pozyskiwania klientów i tym samym zwiększanie skali działalności, moga przemawiać za opcją współpracy z doświadczonymi, zwłaszcza globalnie, graczami e-commerce.
- Edukujemy, wspieramy operacyjnie, sprzedażowo i logistycznie, co stanowi o unikatowości oferty Amazon dla małych i średnich przedsiębiorstw. Priorytetowo podchodzimy bowiem do zapewnienie MŚP narzędzi i usług, które pomogą im zbudować silne, w tym międzynarodowe biznesy w długim okresie. Przedsiębiorcy mogą liczyć na kompleksowe wsparcie z naszej strony praktycznie w każdej sferze działalności handlowej – podkreśla Aleksandra Borycka z Amazon.pl i dodaje: - W Amazon naprawdę inspirujące jest to, że pozwalamy rosnąć małym i średnim przedsiębiorcom. Pomagamy skalować biznesy. Wydajemy setki milionów dolarów rocznie na wspieranie ich. Staramy się tym samym zachęcać przedsiębiorców do wychodzenia z ofertą poza Amazon.pl. Widzimy bardzo wiele firm, które chętnie inwestują w internet, ale boją się sprzedawać globalnie. Możemy w tym pomóc, wesprzeć – tak na poziomie narzędzi, jak też procesów.
Finalnie, to e-sprzedawcy, analizując swoją ofertę produktową i strategię rozwoju biznesu, muszą sami podjąć decyzję, z jakich kanałów sprzedaży korzystać. Pomocne w tym zakresie mogą być praktyczne informacje dostępne na stronie sell.amazon.pl, skierowane zwłaszcza do początkujących przedsiębiorców z segmentu e-commerce.
- Dbamy o to, by zarówno krajowa sprzedaż, ale też rozpoczęcie ekspansji międzynarodowej było dla polskich firm naprawdę łatwe. Przedsiębiorcy nie muszą poświęcać swojego czasu i energii na to, aby zdobyć odpowiednie doświadczenie i wiedzę na temat e-commerce. Nie muszą także dokonywać dużych inwestycji. Wystarczy, że sięgną po know-how Amazon i mogą zająć się tym, co dla nich najważniejsze, czyli rozwijaniem swojego biznesu – podsumowuje Aleksandra Borycka.
Liczba polskich MŚP sprzedających na Amazon.pl wzrosła w 2021 roku o 40 proc. względem 2020 r. Jednocześnie Amazon zainwestował w Europie w tym czasie ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy, które umożliwiają MŚP dostęp do milionów globalnych klientów Amazon z ponad 200 krajów i terytoriów.