Czy Dyrektywa NPL będzie rewolucją czy ewolucją na rynku zarządzania wierzytelnościami

Rozwój branży windykacyjnej w Polsce w najbliższych latach będzie w ogromnej mierze zależał od sposobu wdrożenia unijnej Dyrektywy NPL. Dlaczego jest ona tak ważna?

Ponad 80 proc. przedstawicieli firm zarządzających wierzytelnościami w Polsce uważa, że niejasne przepisy prawne mają bardzo duży bądź duży wpływ na ich przedsiębiorstwa. Jednoznacznie wskazują, że ten czynnik stanowi największą barierę ograniczającą rozwój rynku - to najnowszy wynik z cyklicznego badania ZPF Barometr Rynku Wierzytelności.

Weź udział w konferencji “Windykacja i zarządzanie wierzytelnościami 2023”, 19 października 2033, Warszawa >>

Tymczasem to właśnie sektor zarządzania wierzytelnościami jest jednym z kluczowych elementów gospodarki, m.in. dlatego że ogranicza zatory płatnicze i wspiera utrzymanie prawidłowego bilansu płatniczego przedsiębiorców w Polsce.

Dyrektywa NPL i transgraniczność usług w Europie

Komisja Europejska jest jedną z instytucji, które dostrzegają, że prawidłowo funkcjonujący rynek wierzytelności jest istotnym gwarantem dobrze działającego systemu finansowego.

Dlatego na poziomie unijnym powstała Dyrektywa NPL (Non-Performing Loans) - zdecydowanie najważniejszy akt prawny, który w najbliższych latach będzie wyznaczał wspólne ramy działania firm windykacyjnych w Europie. Podmioty zostaną poddane pod nadzór finansowy, zostaną wprowadzone jednolite zasady uzyskania zezwolenia na działalność, a Dyrektywa obejmie też uregulowanie stosunków prawnych z wierzycielami, w imieniu których działają.

Co również istotne, novum w stosunku do aktualnego stanu prawnego będzie także transgraniczność dokonywania czynności windykacyjnych. Wpis do rejestru firm windykacyjnych (zwanych w Dyrektywie „podmiotami obsługującymi kredyty”) w jednym kraju otworzy możliwość dokonywania czynności windykacyjnych w każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej (pod warunkiem notyfikacji tych usług).

W tym zapisie dostrzegam także szansę rozwoju polskich podmiotów z sektora zarządzania wierzytelnościami, które posiadają już znaczną renomę w Europie. O ile implementacja Dyrektywy NPL do polskiego porządku prawnego przebiegnie sprawnie.

Rynek rośnie w tempie 12 proc. rocznie. Teraz jest czas na dyskusję o jego przyszłości

Ministerstwo Finansów jako organ właściwy do wdrożenia Dyrektywy NPL przygotowało już pierwszą wersję projektu odpowiedniej ustawy - będzie ona podlegała szerokim konsultacjom publicznym, w których ZPF weźmie aktywny udział.

O potencjale rozwoju sektora zarządzania wierzytelnościami może świadczyć fakt, że 17 jego liderów (zrzeszonych w ZPF) w Polsce zarządza już wierzytelnościami o wartości sięgającej 160 mld zł (po I kw. 2023). Gromadzone od 2018 r. przez ZPF dane pokazują, że rynek rośnie w średnim tempie 2,8 proc. w ujęciu kwartalnym oraz 12,3 proc. w ujęciu rocznym.

O tym, jak tworzyć warunki do rozwoju branży, likwidować bariery i prawidłowo wdrożyć Dyrektywę NPL przedstawiciele firm będą rozmawiać podczas Kongresu Zarządzania Wierzytelnościami w dniach 14-15 września we Wrocławiu, największego w Polsce spotkania wierzycieli pierwotnych i wtórnych.

Skorzystaj z doświadczeń ekspertów rynku zarządzania wierzytelnościami podczas konferencji >>

Branża jest zgodna, że ustawodawca powinien się skupić na właściwej implementacji Dyrektywy NPL, z uwzględnieniem jej celu i faktu, że jest to pierwszy w historii i najważniejszy akt prawny, który wyznaczy ramy funkcjonowania sektora na wiele lat.

Autor: Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.