Automatyzacja i robotyzacja działu HR: dlaczego warto zautomatyzować proces HR?

Zarządzanie zasobami ludzkimi to złożone zagadnienie, które wymaga sporej wiedzy i kompetencji, zwłaszcza w niepewnych czasach. Warto postawić na automatyzację procesów HR i korzystać z możliwości, jakie dają nowe technologie.

Designed by pch.vector / Freepik

Zdaniem części komentatorów tak wrażliwy aspekt funkcjonowania każdej firmy, jaki stanowi zarządzanie zasobami ludzkimi, jest najmniej podatny na wdrażanie innowacyjnych zmian, w tym tych skupiających się głównie na automatyzacji i robotyzacji. Przykłady z całego świata pokazują jednak, że jest zupełnie inaczej, a wdrażanie nowych technologii staje się czynnikiem decydującym o jakości przebiegu procesów HR. Co więcej: szybki rozwój nowych technologii wspierających biznes sprawia, że nowoczesne narzędzia nie są już zarezerwowane wyłącznie dla najbardziej innowacyjnych i majętnych organizacji. Wiele rozwiązań można z powodzeniem implementować również w małych i średnich, a nawet mikroprzedsiębiorstwach. Warto poznać trendy panujące na globalnym rynku HR i rozpocząć ich wdrażanie jak najszybciej. Może stać się to przepustką do szybkiej optymalizacji, która okaże się szczególnie ważna w niepewnych czasach kryzysu.

Poznaj program konferencji online "Inteligentna automatyzacja i robotyzacja w procesach HR", 28 stycznia 2020 >>

Procesy HR: kolejny obszar dla automatyzacji

Praca działów HR wiąże się ze szczególnymi wyzwaniami i wymaganiami. Jednocześnie od przebiegających w nich procesów w znacznej mierze zależy efektywność całego podmiotu, znajduje to również bezpośrednie przełożenie na renomę marki i staje się fundamentem szerszych działań employer brandingowych. Automatyzacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi ma przy tym na celu osiągnięcie kilku kluczowych korzyści:

  • Ograniczenie zadań wymagających ingerencji pracownika: wiele aspektów pracy wewnątrz działu HR do dziś jest wykonywana ręcznie przez pracowników. Dotyczy to m.in. operowania na danych (także danych osobowych czy danych wrażliwych) czy raportowania.
  • Minimalizacja ryzyka popełnienia błędu: naturalnym efektem wymienionych działań jest zwiększenie ryzyka popełnienia błędu. Automatyzacja procesów HR wpływa bezpośrednio na jego redukcję.
  • Szybsze przetwarzanie: w czasach, w których rynek wymaga jak najszybszego działania, jeszcze więcej wymaga się również od działów HR. Rekrutacja, selekcja, wdrożenie pracownika i zadbanie o wszystkie procedury formalne wymagają jednak czasu, najczęściej tylko automatyzacja może pozwolić na jego skrócenie.
  • Satysfakcja firmy i kandydata: oczywiście przywołane korzyści dają dużo nie tylko samej organizacji, ale również pozyskiwanym talentom. Im szybciej przebiegnie proces i im lepsze będą związane z nim doświadczenia, tym większa szansa na pozyskanie najbardziej wartościowych kandydatów oraz na to, że ci podzielą się pozytywną oceną z innymi.

Implementacja rozwiązań IT w dziale HR

Dostępne na rynku narzędzia pozwolą na udoskonalenie wielu obszarów pracy związanej z zarządzaniem zasobami ludzkimi: od samego procesu rekrutacji przez przetwarzanie danych, komunikację w zespole i kwestie kadrowe po analizę osiąganych rezultatów i raportowanie. Pozwala to na kompleksowe polepszenie jakości i warunków prowadzenia procesów HR, staje się przy tym doskonałym wsparciem zarówno dla pracowników, jak i kadr zarządzających. Warto dowiedzieć się więcej na temat tych możliwości i najnowszych trendów podczas konferencji Inteligentna automatyzacja i robotyzacja w procesach HR. Eksperci zajmujący się wdrażaniem innowacji podzielą się z uczestnikami najnowszymi informacjami oraz praktycznymi radami pozwalającymi na skuteczną implementację rozwiązań w organizacji.

Gdzie można wykorzystać automatyzację w HR?

Rynek rozwija się bardzo dynamicznie, dostarczając ciągle nowych rozwiązań wspierających zarządzanie zasobami ludzkimi. Jednocześnie coraz widoczniej rośnie także rola, jaką odgrywa robotyzacja. Ta obejmuje nowe obszary i jest coraz chętniej wykorzystywana również w tych segmentach, które do tej pory wydawały się zarezerwowane wyłącznie dla człowieka. Dotyczy to m.in.:

  • Komunikacji z kandydatami: wielu rekruterów używa autoresponderów umożliwiających zautomatyzowanie odpowiedzi na wiadomości w kolejnych etapach procesu HR. Coraz częściej robotyzacja wkracza jednak już do etapu pierwszego kontaktu: inteligentne boty są w stanie m.in. odpowiadać na pytania kandydatów czy przekierowywać ich do odpowiednich miejsc.
  • Multipostingu: aktywne poszukiwanie kandydatów często wiąże się z koniecznością opublikowania ogłoszeń na wielu portalach, co zabiera sporo czasu. Również w tym aspekcie można jednak zastosować automatyzację. Specjalne oprogramowanie umożliwi publikowanie ogłoszeń w wielu miejscach równocześnie, a cały proces będzie zdecydowanie prostszy i – co najważniejsze – szybszy.
  • Wyszukiwania kandydatów: to oczywiście najważniejsze zadanie rekruterów, które pochłania przy tym najwięcej czasu. Sporym problemem jest również rozproszenie portali i baz, z których mogą korzystać. Obecnie automatyzacja umożliwia jednak łatwe filtrowanie wyników, które pozwoli na dotarcie do ściśle określonych kandydatów. Coraz więcej narzędzi oferuje przy tym dostęp do wielu portali jednocześnie, co znacznie skróci czas potrzebny na poszukiwania.
  • Inteligentnej selekcji: robotyzacja w HR coraz śmielej wkrada się również do zadań, które wydawały się do tej pory zarezerwowane wyłącznie dla człowieka. Oprogramowanie jest w stanie porównywać ze sobą kandydatów, analizować ich dokonania oraz wspierać proces decyzyjny, co pozwala na podjęcie lepszej (i szybszej) decyzji.
  • Gromadzenia danych i komunikacji: bez gromadzenia informacji i możliwości ich monitorowania w czasie rzeczywistym bardzo łatwo o błędy, które mogą doprowadzić do poważnych problemów. Narzędzia pozwalają na tworzenie baz danych, oznaczanie kandydatów, gromadzenie informacji na temat procesu rekrutacji i sprawne wymienianie danych wewnątrz zespołu, wykorzystując w tym celu chociażby potencjał chmur.

Skuteczniejsza analiza i KPI

Ewaluacja efektów realizowanych procesów HR, pozyskiwanie danych i raportowanie to jedne z największych problemów działów zarządzania zasobami ludzkimi. Bez nich natomiast bardzo trudno o wyciąganie wniosków i korygowanie błędów, co znajduje przełożenie nie tylko na ich dalsze działania, ale również pośrednio funkcjonowanie całej organizacji. Również w branży HR można wykorzystywać jednak zaawansowanie oprogramowanie służące tworzeniu miarodajnych analiz i raportowaniu. To może brać pod uwagę KPI takie jak:

  • Retencja pracowników,
  • Rotacja pracowników,
  • Średni czas procesu,
  • Źródło pozyskania kandydatów,
  • Efektywność poszczególnych pracowników,
  • Średnie koszty procesów,
  • Wskaźnik zadowolenia pracowników.

Oczywiście dobre oprogramowanie pozwoli na skonfigurowanie bardziej spersonalizowanych profili informacji. Można więc w łatwy i zautomatyzowany sposób m.in. prowadzić statystyki dotyczące wysokości zarobków, wypracowywanego przychodu, absencji w pracy i na dobrą sprawę objąć systemem niemal wszystkie informacje niezbędne do ewaluacji zarówno pracy działu HR, jak i wszystkich zatrudnionych pracowników czy kandydatów biorących udział w procesie rekrutacji.

Automatyzacja HR nie zastąpi człowieka

W kontekście rozmów o automatyzacji zawsze pojawiają się obawy o rolę człowieka w świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję i nowe technologie. Warto mieć jednak świadomość, że wdrażanie zaawansowanych narzędzi do działów HR to olbrzymia szansa, która okaże się wsparciem a nie konkurencją dla pracownika. Zarządzanie zasobami ludzkimi to przy tym obszar, który zawsze będzie opierał się na działaniach podejmowanych przez ludzi. Automatyzacja pozwoli im przede wszystkim skupić się na tych zagadnieniach, które zyskują szczególne znaczenie dla procesów HR, oraz jeszcze intensywniej się rozwijać. Wobec tego zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów nadal będzie wysokie, na pewno coraz ważniejszą rolę będzie odgrywać przy tym znajomość narzędzi i umiejętność korzystania z ich potencjału, dlatego tak ważna jest wiedza i pozyskiwanie nowych informacji.

Autor: Paweł Łaniewski

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.