Ewolucja Centrów Usług Biznesowych w świetle nowych technologii

Jednym z głównych wyzwań Centrów Usług Biznesowych w tym roku są problemy kadrowe. Pomimo że masowe odejścia (ang. Great Resignation) w skali całego rynku pracy słabną na sile, rynek Centrów wciąż zmaga się z dużym wskaźnikiem odejść pracowników. Wiele organizacji postawiło na przyspieszenie procesów pozyskania nowych specjalistów oraz zwiększenie atrakcyjności pracy poprzez ekspozycję pracowników na nowe rozwiązania technologiczne.

W Polsce funkcjonuje obecnie już blisko 1800 Centrów Usług Biznesowych. Coraz więcej z nich realizuje procesy określane mianem „knowledge intensive”, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności oraz charakteryzują się niską schematycznością. Centra świadczące takie procesy nazywane są często GBS (ang. Global Business Services).

Weź udział w konferencji II Automatyzacja procesów w Centrach Usług Wspólnych, 12 września, Warszawa >>

Z obserwacji KPMG w Polsce wynika, że zarówno dla Centrów typu GBS jak i typowych SSC (ang. Shared Services Centers) głównym wyzwaniem w 2023 roku jest wysoka rotacja pracowników.

Część Centrów, zamiast skupić się wyłącznie na próbach zatrzymania pracowników, postawiła na minimalizację negatywnych skutków odejść. Centra te zoptymalizowały swoje procesy rekrutacyjne i onboardingowe oraz zadbały o jakość i kompletność dokumentów wspierających realizację procesów, aby jak najszybciej pozyskać i przysposobić do pracy nowych pracowników.

Umożliwienie pracownikom brania czynnego udziału w projektach związanych z nowymi technologiami pomaga zatrzymać tych najbardziej wartościowych.

Wielu dyrektorów zarządzających Centrami rozumie, że świadczenie usług wspieranych nowoczesnymi technologiami, a także prowadzenie projektów optymalizacyjnych z ich pomocą oferuje szereg korzyści. Nie tylko buduje silną pozycję Centrum w organizacji, ale także pomaga w zatrzymywaniu i przyciąganiu talentów.

Z naszych obserwacji wynika, że obok kultury organizacyjnej, pensji i prestiżu organizacji, wartościowi pracownicy cenią najbardziej ekspozycję na nowe rozwiązania technologiczne. W związku z tym, celem wielu dyrektorów Centrów jest transformacja SSC do GBS. Cel ten można osiągnąć poprzez stworzenie nowego Modelu Operacyjnego Centrum (ang. Target Operating Model). Zespół KPMG w Polsce wielokrotnie wspierał swoich klientów zaprojektowaniu i wdrożeniu nowych Modeli Operacyjnych. Tego typu projekty zawsze opieramy na współpracy z kadrą kierowniczą przedsiębiorstwa i kadrą Centrum. Często jednym z założeń nowego zoptymalizowanego modelu jest zagwarantowanie dużej niezależności i swobody w identyfikowaniu i wdrażaniu inicjatyw optymalizacyjnych opartych na nowych technologiach przez GBS.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rozwinięty GBS to nie tylko jednostka biznesowa świadcząca usługi, ale także często „motor napędowy” projektów transformacyjnych związanych z automatyzacją lub robotyzacją. Doświadczenie zdobyte przez Centrum podczas projektów wewnętrznych bywa docenione przez biznes. Sprawia to, że GBS dostaje mandat na prowadzenie podobnych projektów w całej organizacji.

Centra, którym udało się już zbudować silną pozycję wewnątrz firmy, będą miały szansę rywalizować z innymi jednostkami organizacji o pozycję lidera projektów opartych na nowych technologiach.

Poniżej przedstawiamy kilka porad, które pomogą w osiągnięciu sukcesu takich projektów.

Po pierwsze: Należy jasno określić co będzie miarą sukcesu - jakie są cele danej inicjatywy. Czy tylko poprawa czasu i dokładności procesu, czy może też poprawienie „user experience” klienta wewnętrznego i/lub zewnętrznego. Niezbędne jest oszacowanie i mierzenie zwrotu z inwestycji.

Po drugie: Optymalizacja przed automatyzacją. Tradycyjne rozwiązania RPA dzięki zmniejszeniu kosztów wdrożeniowych i utrzymaniowych oraz adopcji rozwiązań no code/low code pozostają cały czas popularne. Ponadto, nowe rozwiązania współpracujące ze sztuczną inteligencją zyskują na popularności (np. w obszarze obsługi klienta, gdzie coraz częściej stosuje się rozpoznawanie mowy). Wiele wdrożeń kończy się jednak niepowodzeniem z powodu braku odpowiedniego przygotowania.

Jeśli proces jest nieefektywny lub nieprawidłowo zaprojektowany, robotyzacja jedynie przyspieszy i utrwali te same błędy i niedoskonałości. Natomiast gdy proces zastanie najpierw zoptymalizowany, stanie się bardziej elastyczny i gotowy na ewentualne zmiany lub ulepszenia. Dzięki temu, gdy nowe technologie czy innowacje stają się dostępne, proces jest gotowy do dostosowania i wprowadzenia tych zmian.

Po trzecie: Należy odpowiedzieć na pytanie, czy rozwiązanie powinno być i czy jest skalowalne i elastyczne . Załóżmy, że wdrażamy narzędzie do automatycznego księgowania faktur. Czy dane rozwiązanie poradzi sobie, gdy liczba dokumentów wzrośnie X razy, czy będzie je można wykorzystać do faktur w innym języku, z innym alfabetem etc.

Po czwarte: Należy zadbać, aby metody prowadzenia projektów technologicznych zakładały ich odmienność od projektów, do których zapewne pracownicy Centrum przywykli. Projekty migracji procesów można prowadzić ze znakomitym skutkiem metodą kaskadową (ang. waterfall), ale przy projektach technologicznych, takich jak wdrażanie inteligent automation metodyki zwinne (ang. agile) oraz elementy design thinking przyniosą lepsze rezultaty. Ważne, aby nie tylko członkowie zespołu rozumieli założenia metodyk zwinnych, ale także sponsorzy projektu oraz kadra zarządzająca Centrum.

Po piąte: Konieczna jest analiza wdrażanych, nowych rozwiązań pod kątem cyberbezpieczeństwa całej organizacji. W obecnej rzeczywistości firmy nie powinny dziś stawiać sobie pytania „czy”, ale „kiedy” staną się ofiarą cyberataku. Jak pokazują analizy KPMG w Polsce w 2022 roku 58% firm w Polsce odnotowało przynajmniej jeden incydent polegający na naruszeniu bezpieczeństwa, a Centra Usług Biznesowych nie były wyjątkami.

Weź udział w konferencji II Automatyzacja procesów w Centrach Usług Wspólnych, 12 września, Warszawa >>

Autorzy: Radosław Jankie, Partner, KPMG Advisory, Igor Siedlarski, Associate Director, KPMG Advisory

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.