Kompleksowe podejście do DEI w organizacji

Maj to Europejski Miesiąc Różnorodności (1) organizowany przez Komisję Europejską. W całej Europie odbywają się wtedy wydarzenia związane z tematyką różnorodności, równości szans, oraz włączenia (DEI - Diversity, Equity, Inclusion). I bardzo dobrze - tego rodzaju inicjatywy są okazją do pokazania jak ważne jest prowadzenie działań w tym zakresie.

Ponad połowa obywateli_ek Unii Europejskiej biorących udział w badaniu Eurobarometru (2) w 2023 roku uważała, że dyskryminacja z uwagi na pochodzenie etniczne, kolor skóry, tożsamość płciową, oraz orientację psychospołeczną jest powszechna w ich kraju. 21% deklaruje, że osobiście doświadczyło dyskryminacji lub molestowania w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Efektywne działania mające na celu zbudowanie sprawiedliwego oraz włączającego miejsca pracy to jednak nie wydarzenia, ale długoterminowe kompleksowe działania prowadzące do systemowych zmian.

Mit neutralności i merytokracji

Zacznijmy od tego, że nasze miejsca pracy nie są neutralne (3) - polityki, procesy, oraz praktyki zostały stworzone uwzględniając potrzeby grup dominujących. Często nie widzimy, że employee experience w naszych organizacjach opiera się na wąskich założeniach na temat “idealnego” pracownika (forma męska jest tu intencjonalna). Te założenie nie są już prawdziwe dla różnorodnej grupy osób pracujących, a bazowanie na nich często nieintencjonalnie tworzy bariery. Na przykład, prosta praktyka organizowania spotkań w godzinach w których rodzice zawożą i odbierają dzieci z przedszkola nierównomiernie obciąża osoby odpowiedzialne za opiekę nad dziećmi.

Organizacje nie są również modelowymi merytokracjami, gdzie sukces i miejsce w hierarchii są wyłącznie pochodną kompetencji i wkładanej pracy. Badania społeczne oraz dostępne statystyki pokazują, że w Polsce na wyniki na rynku pracy wpływają takie cechy jak płeć, wiek, status rodzinny, rodzicielstwo, status zatrudnienia, poziom edukacji, orientacja seksualna lub tożsamość płciowa, niepełnosprawności, status zdrowotny, pochodzenie narodowe lub etniczne(4).

Mit neutralności sprawia, że do działań DEI podchodzimy z perspektywy “pomagania” różnym grupom marginalizowanym lepiej nawigować i wpasować się w standardy organizacji, które nie były stworzone dla nich. Dość zabawna wydaje się teraz anegdota o tym, że wczesne programy liderskie dla kobiet w Stanach Zjednoczonych obejmowały…. lekcję golfa. Niestety podejście fix the women wcale nie odeszło.

Mit merytokracji sprawia natomiast, że wierzymy, że “talent i ciężka praca sama się obroni”. Nie monitorujemy więc systemów związanych z zarządzaniem talentami, nie wyłapujemy ich tendencyjności (bias), nie identyfikujemy strukturalnych barier, które będą doprowadzały do i powielały nierówności, nie zapewniamy odpowiednich narzędzi, oraz nie budujemy kompetencji osób decyzyjnych. Co więc zrobić?

Poznaj program konferencji "Diversity&Inclusion w biznesie 3 - Różnorodność tworzy nową jakość sukcesu" >>

Kompleksowe podejście do DEI

Organizacja to pewien system - składa się z wzajemnie powiązanych elementów, które jako całość realizują pewien cel lub cele. Zmiana w jednej części systemu wpłynie na resztę. Kompleksowe podejście do DEI, w przeciwieństwie do fragmentarycznego i powierzchownego działania, bierze pod uwagę cały system. Dlatego niezmiernie ważna jest dobra diagnoza stanu obecnego i działanie w oparciu o dane.

Przede wszystkim musimy zrozumieć ludzi którzy dla nas pracują i przyjrzeć się różnym elementom organizacyjnego systemu. Dopiero mając odpowiednie dane możemy określić priorytety, planować działania, określić wskaźniki, oraz mierzyć rezultaty. Podobnie jak w innych obszarach - czy CFO odpowiedzialny_a za finanse organizacji działa bez całościowego oglądu sytuacji? Jeśli tak, to na pewno nie działa efektywnie.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na co zwracać uwagę zajmując się DEI? Kiedy przeprowadzam audyt praktyk, procesów i polityk pod kątem różnorodności, równości szans, oraz włączenia, używam całościowego modelu, który uwzględnia trzy obszary związane ze strategią organizacji:

- Fundament (m.in Wizja i Strategia, Pomiar i Odpowiedzialność)

- Twoi Ludzie (m.in Zarządzanie Talentami, Kultura Organizacji)

- Działania Zewnętrzne (m.in. Obsługa Klientów_ek, Komunikacja i Marketing)

Częstym nieporozumieniem jest ograniczanie DEI do trzech rodzajów działań - organizacji wydarzeń, prowadzenia szkoleń, czy rekrutacji. W ten sposób nie zbudujemy lepszego i bardziej sprawiedliwego miejsca pracy dla wszystkich osób pracujących. Musimy działać długoterminowo i kompleksowo czyli obejmując: wiele różnych elementów, uzupełniających się wzajemnie i składających na pewną całość (5).

Od czego zacząć? Jakich narzędzi potrzebujesz? Co jest największym wyzwaniem? Jak działać w oparciu o dane? Zapraszam na panel dyskusyjny na ten temat podczas Konferencji Diversity & Inclusion w biznesie 3 organizowanej przez Puls Biznesu, 6 czerwca 2024 roku w Warszawie.

Źródło:

  1. commission.europa.eu/news/celebrating-european-diversity-month-2024-04-30_en
  2. europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2972
  3. rowniteraz.ofeminin.pl/a/obalajac-mit-neutralnosci-nasze-miejsca-pracy-nie-zostaly-zbudowane-dla-kobiet
  4. Dr Kinga Wysieńska-Di Carlo (2023) Miarka za miarkę. Diagnoza i monitoring poziomów różnorodności i inkluzji. W: Różnorodność i kultura włączająca krok po kroku. Przewodnik Praktyczny Dla Organizacji. Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu.
  5. wsjp.pl/haslo/podglad/12629/kompleksowy

Autorka:

Anna Kostecka (ona/jej), Managing Director w What Works, Strateżka DEI z ponad 12-letnim doświadczeniem

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.