Wskaźniki HR. Jak może wykorzystać je pracownik HR?

Osiągniecie wyższej efektywności to klucz do sukcesu na wielu polach. Jednym z nich jest branża HR. Wykorzystywanie wskaźników może przynieść w niej znakomite rezultaty.

Część pracowników HR twierdzi, że tak delikatnej kwestii, jaką są zasoby ludzie, nie da się w sposób wymierny i rzetelny ocenić i poddać szczegółowej analizie. Nowe sposoby zarządzania dają jednak wiele możliwości również w tym zakresie. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, umożliwiają usprawnienie pracy w tym obszarze i wyciąganie wniosków, które przełożą się na podniesienie jakości w całej organizacji. Praca ze wskaźnikami HR bez wątpienia daje fantastyczne rezultaty. Aby gwarantowała zakładaną skuteczność, możliwości systemu muszą być jednak w odpowiedni sposób wykorzystywane. To spore wyzwanie dla pracowników HR, którzy muszą być skupieni na rozwijaniu swoich kompetencji i wprowadzaniu świata nowych technologii do codziennych obowiązków.

Kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, KPI) usprawniają zarządzanie w wielu sektorach działalności organizacji. O ile w tych związanych z wymiernymi wielkościami nie wzbudzają większych kontrowersji, część osób podchodzi do nich z mniejszą ufnością w przypadku branży HR. To w pełni naturalne: ten segment rządzi się w końcu swoimi prawami i wymaga zupełnie innego podejścia. Jednocześnie jednak wskaźniki HR dają olbrzymi potencjał, który można wykorzystać nie tylko w podnoszeniu jakości pracy tego działu, ale również usprawnić dzięki niemu działanie całej firmy. W zależności od wykorzystywanych narzędzi wskaźniki te pozwalają na weryfikację wielu aspektów jej funkcjonowania i mogą stać się impulsem do wprowadzenia poważnych zmian zarówno na poziomie zespołu odpowiedzialnego za zarządzanie zasobami ludzkimi, jak i całego podmiotu.

Umiejętne wykorzystywanie wskaźników HR pozwala na obiektywne przedstawienie danych. Tymczasem właśnie ten aspekt najczęściej generuje problemy w pracy tego działu. Brak wiarygodnych informacji o skuteczności rekrutacji i długofalowym zarządzaniu zasobami ludzkimi przekłada się zarówno na problemy z szacowaniem realnych kosztów, jak i określeniem stopnia profesjonalizacji prowadzonych działań. Bez nich natomiast praktycznie niemożliwe jest przeprowadzanie miarodajnej oceny, a co za tym idzie również wprowadzanie niezbędnych zmian i implementowanie nowych rozwiązań, które mogłyby przysłużyć się profesjonalizacji kultury pracy oraz podniesieniu efektywności działań podejmowanych we wszystkich aspektach, z którymi styczność mają pracownicy HR. Warto spojrzeć więc na wskaźniki KPI jako na olbrzymią szansę, którą dają nowoczesne sposoby zarządzania pracą.

Konferencja “Recruitment Days 2024”. Poznaj agendę wydarzenia >>

Wewnętrze zróżnicowanie branży HR znajduje odzwierciedlenie we wskaźnikach HR, które można wykorzystać w pracy działu. Należą do nich m.in.:

  • Rotacja pracowników
  • Przepływ pracowników wewnątrz organizacji
  • Absencja pracowników, w tym absencja chorobowa i niezapowiedziana nieobecność
  • Efektywność czasu pracy
  • Liczba nadgodzin
  • Poziom satysfakcji pracowników
  • Średni czas trwania rekrutacji
  • Średnie koszty rekrutacji
  • Koszty szkolenia pracowników
  • Średni czas niezbędny do realizacji projektu lub jego etapów
  • Liczba wypadków przy pracy i czas pracy stracony w związku z nimi
  • Liczba godzin przeznaczonych na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji.

Informacje zdefiniowane przez wskaźniki HR to jeszcze nie wszystko. Prawdziwą wartość dla organizacji przedstawiają dopiero po przeprowadzeniu ich właściwej interpretacji. Pracownicy HR powinni więc nabyć umiejętności pozwalające im w odpowiedni sposób oceniać KPI i określać, w jaki sposób przekładają się na kulturę pracy w firmie, a także osiągane wyniki finansowe i organizacyjne. Z punktu widzenia organizacji kluczowe są nie tylko skutki, ale również przyczyny. Na każdy z badanych segmentów można spojrzeć z różnych perspektyw. Skuteczna analiza wskaźników HR zakłada umiejętność wielopłaszczyznowej analizy danych, dzięki czemu umożliwia poznanie faktycznego stanu całej organizacji i obszarów, w których można poprawić efektywność.

Wystarczy przyjrzeć się bliżej kilku wskaźnikom HR, aby zauważyć, jak duże możliwości daje ich właściwa analiza. Jednocześnie jednak pobieżna interpretacja może być bardzo zwodnicza. Zbyt duża rotacja pracowników może być poważnym sygnałem alarmowym, świadczącym o tym, że problemem jest brak nowych perspektyw lub odejście od rynkowych standardów, uwzględniających także oczekiwania finansowe. Z drugiej strony może również świadczyć o dominacji starszej grupy wiekowej, co wpływa np. na zwiększoną liczbę przejść na emeryturę. Poza tym pozwala również ocenić kryteria wykorzystywane do oceny pracowników i efektywność działań podejmowanych w celu zachowania najbardziej doświadczonych z nich.

Komunikacja wewnętrzna w firmie. Poznaj doświadczenia ekspertów >>

Podobną zależnością wyróżnia się także wskaźnik HR dotyczący absencji pracowników. Szczególnie negatywnie na bieżącą działalność firmy wpływają zwłaszcza przedłużające się absencje chorobowe oraz nieobecności niezaplanowane, w tym urlopy na żądanie. Warto rozważyć, w jaki sposób można efektywnie minimalizować ryzyko wystąpienia tych czynników: dobrym sposobem może stać się np. wprowadzenie elastycznego czasu pracy, możliwości korzystania z home office albo wprowadzenie premii frekwencyjnej.

W każdym aspekcie wskaźniki HR pozwalają więc na wyodrębnienie przynajmniej kilku możliwych scenariuszy, które należy rozważyć przed wyciagnięciem wniosków i wdrożeniem konkretnych działań. Większość z nich wbrew pozorom dotyczyć będzie nie tylko efektywności pracowników HR, ale również całego zespołu czynników kształtujących obraz i skuteczność firmy w szerszym zakresie. Odpowiednia analiza wskaźników HR może więc stać się punktem wyjścia do wdrożenia skutecznych działań employer brandingowych, a przez to przełożyć się w pozytywny sposób na wizerunek całej marki i zaufanie do niej. Oczywiście jest także jednym z podstawowych kryteriów pozwalających na maksymalizację efektywności pracy w niemal wszystkich obszarach. Staje się przy tym niezastąpionym narzędziem pozwalającym na podejmowanie odpowiednich decyzji biznesowych i skuteczne zarządzanie organizacją.

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.