Dlaczego kompetencje są ważniejsze niż płeć?

Wiedza oraz kompetencje – to one mają dla mnie, jako pracodawcy, kluczowe znaczenie. Dlatego - choć w dzisiejszych czasach to pewnie niepopularna opinia - jestem przeciwna ustalaniu lub narzucaniu obowiązkowych parytetów płci. Podobnie w przypadku awansów czy nagród – istotne są osiągnięcia, motywacja i chęć do samorozwoju, a nie płeć pracownika.

Nie nakręcajmy spirali

W wielu badaniach dotyczących zarobków Polek i Polaków, z których od lat wynikają dysproporcje, nie podkreśla się jednej, istotnej kwestii: zwykle owe różnice to efekt kryteriów „stanowiskowych”. Praca mechanika wymaga przecież innych kompetencji niż praca w dziale produkcji.

Często jest też tak, że gdy kobiety wracają do pracy po urlopie macierzyńskim, a potem wychowawczym, okazuje się, że ominął je okres podwyżek czy proces rewaloryzacji wynagrodzeń. To powinno zostać uregulowane.

Poznaj program konferencji "Power to Women" >>

Pamiętajmy także o tym, że mężczyźni pracują dłużej niż kobiety. Staż także nie jest w tym wszystkim bez znaczenia.

Zanim padną mocne słowa o dyskryminacji, apelowałabym zatem o uczciwość i wnikliwą analizę wszelkich danych na ten temat

Oczywiście są miejsca, gdzie dysproporcje się zdarzają. Łatwo zweryfikować taką sytuację chociażby na przykładzie wynagrodzenia członków zarządu danej firmy.

Kobieta-pracownik

Dla mnie, jako pracodawcy, płeć nie ma znaczenia. Ważniejsze są kompetencje, wiedza i osobowość.

Oczywiście sposób pracy kobiet i mężczyzn bardzo się różni. Kobiety częściej zwracają uwagę na więcej szczegółów, są w stanie koordynować kilka tematów jednocześnie. Mężczyźni z kolei często są bardziej zadaniowi, poboczne, drobniejsze zadania, mogą im umknąć.

Dlatego u każdego lidera istotna jest umiejętność budowania zespołów. Tu kluczem do sukcesu jest różnorodność, ale i uzupełnianie się.

Z ciekawości zerknęłam jednak na statystyki dotyczące mojej firmy – Henkell Freixenet Polska, która w tym roku świętuje 35-lecie na rynku polskim. Okazuje się, że z 237 zatrudnionych u nas osób, 99 to panie. A zatem to prawie 42 procent załogi. O stopień zadowolenia z pracy trzeba by pewnie zapytać naszych pracowników, ale wyznacznikiem jest z pewnością średni czas pracy – u nas to aż 10 lat!

Przyjazne środowisko pracy, a wręcz – rodzinna atmosfera – to z pewnością coś, co wyróżnia naszą firmę. I nie są to tylko puste słowa. Na swoim pokładzie mamy wiele kobiet, które urodziły nawet kilkoro dzieci i po urlopach z radością wróciły.

Urlop wychowawczy czy macierzyński nigdy zresztą nie stanowił dla nas większego kłopotu. Wszystko to kwestia podejścia i dobrej organizacji.

Parytety

I choć w mojej firmie skład Zarządu to 2 kobiety i 2 mężczyzn, parytety nie miały tu żadnego znaczenia.

Istotne było, aby zapewnić firmie rozwój, stabilność i odpowiednie miejsce na rynku. Ważnym aspektem była umiejętność podejmowania kluczowych decyzji i dbanie o interesy firmy również na arenie międzynarodowej. Cierpliwość, zaangażowanie i gotowość do nieustannego rozwoju – to kolejne cechy, na które zwracano uwagę. Każdy z nas otrzymał też inny zakres zadań.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kluczem doboru nie była zatem płeć.

Jestem przeciwna narzucaniu parytetów z góry. Jeżeli cokolwiek jest narzucane, zawsze będzie negowane. Zastanówmy się nad psychologiczną postawą wobec narzucanych parytetów.

„Ona jest w zespole tylko dlatego, że jest kobietą, a nie dlatego, że jest kompetentna” – do takiego, niebezpiecznego sposobu myślenia często to prowadzi. Moim zdaniem będzie to źródłem konfliktów i prawdziwego dyskryminowania.

Głównym wyznacznikiem wyboru kadry powinny być kompetencje, wiedza, erudycja, wykształcenie, zasób wiedzy, zdolności oraz to, jak dana osoba wpisuje się w potrzeby organizacji.

Podobnie w przypadku awansów czy nagród – istotne są osiągnięcia, motywacja i chęć pracownika do samorozwoju, a nie płeć.

Szklany sufit

Jednocześnie, z moich obserwacji wynika, że rzeczywiście - im wyżej w strukturach dużych firm międzynarodowych, tym - mniej kobiet. Powód? Prozaiczny.

Pokolenie kobiet w moim wieku w znacznym stopniu nie wierzyło w siebie. Kobiety nie miały na tyle odwagi, by rozpychać się na ścieżkach kariery.

Pokutowało też patriarchalne myślenie: kobiety do garów i do wychowywania dzieci, bo to mężczyzna jest od utrzymywania rodziny i zapewnienia finansowego statusu. Takie podejście miało wielu mężczyzn zarządzających firmami. Na szczęście – w większości przypadków – to już przeszłość.

Dzisiaj młode kobiety są już zupełnie inaczej wychowywane. Mają więcej wiary w siebie, są przebojowe, potrafią zawalczyć o siebie, obronić swoje stanowisko, zaprezentować opinię czy prowadzić skomplikowane projekty. Z czasem właśnie one, bez potrzeby ustalania parytetów, będą zarządzać korporacjami, będą właścicielami własnych firm. To kwestia zmiany pokoleniowej, która dzieje się tu i teraz.

Wszystkie klisze myślowe typu: jeśli kobieta, to z pewnością delikatna i uległa, jeśli mężczyzna – to silny i zdecydowany, nie mają już dziś pokrycia w rzeczywistości.

Mój przypadek

Czy ja w swojej ponad 30-letniej karierze zawodowej spotkałam się z przypadkami gorszego traktowania tylko z racji bycia kobietą? Oczywiście że tak! Zdarzały się takie sytuacje.

Zawsze wtedy pytałam: dlaczego? Bo odpowiedź: „jesteś kobietą”, nigdy mi nie wystarczała.

Moją strategią było prowadzenie merytorycznej dyskusji. Powiedz mi, w którym miejscu byłam niekompetentna? W który miejscu popełniłam błędy? Pokaż mi miejsca, w których mężczyzna zrobiłby to lepiej.

Potrafiłam się przeciwstawić, oprzeć na wskaźnikach i konkretnych danych, a nie tylko subiektywnych odczuciach czy na emocjach

Droga dochodzenia do rozwiązań może być bowiem różna. Istotne jest to, czy osiąga się cel. A to nie jest już do zakwestionowania.

Autorka: Joanna Dolęga-Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.