Gdzie leży granica między odpowiedzialnością zarządów i pracowników_czek za dobrostan

Dane raportu Mindgram Polska "Badanie dobrostanu polskich pracowników" są zatrważające. 78,1% polskich pracowników_czek ma dobrostan na poziomie przeciętnym lub gorszym. 45% pracowników_czek jest wypalonych zawodowo z wysokim (26%) lub umiarkowanym (19%) nasileniem objawów. 39% respondentów_tek odczuwa wyczerpanie o średnim (28%) lub wysokim (11%) nasileniu. 44% respondentów_tek wykazuje objawy depresyjne o średnim (27%) lub wysokim (17%) nasileniu. 45% respondentów_tek ma objawy lękowe o wysokim (19%) lub średnim nasileniu (16%). "Zmagam się, by wykrzesać z siebie jakikolwiek entuzjazm do pracy", "czuję silną awersję do mojej pracy", "nie obchodzi mnie, co inni myślą o mojej pracy" to wybrane deklaracje pracowników_czek wynikające z badania. Kto odpowiada za taki stan rzeczy? I co możemy z tym zrobić?

To może od początku. Czym jest dobrostan?

Definicji jest wiele. Dobrostan, czyli wellbeing, to emocjonalny, społeczny oraz psychologiczny stan zdrowia i poczucia szczęścia. To ogólne poczucie satysfakcji i spełnienia w pracy. Może obejmować takie aspekty jak: zdrowie fizyczne, zdrowie psychiczne, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, zadowolenie z pracy i poczucie przynależności w miejscu pracy. Firmy często wprowadzają programy dobrostanu pracowników, które mogą obejmować inicjatywy związane z fitness, wsparciem dla zdrowia psychicznego, elastyczne godziny pracy i wiele innych, aby pomóc pracownikom_czkom czuć się dobrze i być produktywnymi. Dobrostan pracowników jest ważny, ponieważ szczęśliwi, zdrowi pracownicy_czki są często bardziej zaangażowani, efektywni i lojalni wobec swojego miejsca pracy.

Skąd wiemy, czy w firmie dbamy o dobrostan?

Instytut Gallupa we współpracy z firmą Healthways, opracował wskaźnik Wellbeing Index, czyli pięć kluczowych elementów, które zapewniają nam poczucie zadowolenia i spełnienia zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Są to:

  • sens: chęć do realizacji celów zawodowych, lubienie tego, co się robi,
  • relacje: przyjazna atmosfera, dobry kontakt ze współpracownikami opierający się na wzajemnej życzliwości, szczerości i otwartości, a także zaufaniu,
  • finanse: poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa finansowego, ale też przekonanie, że wynagrodzenie jest adekwatne do pełnionych obowiązków,
  • społeczność: wspólnotowość w miejscu pracy, poczucie dumy z bycia częścią firmy, więź ze współpracownikami,
  • stan fizyczny: dobre zdrowie i zasoby energii pozwalające na codzienną aktywność plus zdrowe odżywianie.

Wiele firm przeprowadza również cykliczne badania zaangażowania, które obejmują takie zagadnienia jak: komunikacja, praca w zespole, ocena przełożonego, zarządu, równość, inkluzywność, itp. Jest to bezcenne źródło wiedzy zarówno dla zarządu, jak i bezpośrednich przełożonych o potrzebach czy bolączkach pracowników.

Konkludując, nie ważne z jakiego narzędzia korzystamy. Ważne, żeby pytać, rozmawiać, bo skąd inaczej mamy się dowiedzieć, co czują nasi pracownicy i czego potrzebują?

Zadbaj o pracowników, by oni zadbali o firmę >>

Czy wellbeing to przepalanie pieniędzy?

William Flemming z Wellbeing Research Centre na Uniwersytecie Oksfordzkim przebadał ponad 230 firm z Wielkiej Brytanii i prawie 45 tysięcy pracowników, którym oferowano "programy wellbeingowe" typu kursy jogi, rezyliencji, mindfullness, warsztaty radzenia sobie ze stresem, itd. Z badania wynikało, że pracowników_czki, którzy korzystali z tych programów nie różnił istotnie odczuwany poziom stresu, poczucie dobrostanu, satysfakcja zawodowa, czy zadowolenie z życia od tych, którzy z programów nie korzystali. Wyjątkiem był wolontariat pracowniczy. Nie były to pierwsze badanie profesora Williama Flemminga. Poprzednie wykazało te same wnioski.

Z kolei najnowszy raport Personnel Service ujawnia, że zamiast tradycyjnych benefitów, 64% pracowników_czek preferuje podwyżkę swojego wynagrodzenia, a 54% premię. Potwierdzają to słowa mojej gościni, Magdaleny Warzybok, kierującej firmą Kincentric i członkini Kincentric Global Leadership Team, z którą rozmawiałam w podcaście Forbes Women. Jak pokazują badania i dane z rynku polskiego, wynagrodzenie stało się numerem jeden, jeśli chodzi o wybory związane z pracą i zaangażowanie pracowników. W czasach inflacji nie jest szczególnie zaskakujące, bo nasze wynagrodzenia netto zmniejszyły się, najpewniej pierwszy raz od 30 lat, co wpływa na nasz styl życia i poczucie bezpieczeństwa. Drugim czynnikiem jest kwestia związana z przywództwem w firmie, z poczuciem, że firma jest zarządzana przez osoby, które mają wizję przyszłości i umiejętność stabilizacji sytuacji w nieprzewidywalnym świecie. Na trzecim miejscu jest możliwość rozwoju.

Czy możemy zatem stwierdzić z pełnym przekonaniem, że milionowe inwestycje w dobrostan pracowników nie mają sensu, bo pracownicy_czki mają inne potrzeby, aby czuć zadowolenie z pracy i spełnienie zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym?

Potrzeby pracowników_czek na przykładzie sondy ulicznej

Kilkanaście lat pracy w komunikacji nauczyło mnie słuchać a nie słyszeć. Dlatego, odpowiadając na pytanie o sens inwestycji w dobrostan, posłużę się sondą uliczną, jaką przeprowadziłam w zeszłym roku, przygotowując się do prowadzenia panelu „Odkrywanie potencjału w trudnych czasach - jak zmienić mindset z negacji na adaptację i motywację?”.

Oto co usłyszałam w odpowiedzi na pytanie, czego potrzebujesz od swojej firmy, żeby chcieć w niej pracować i odczuwać satysfakcję z wykonywanej pracy?

  • docenienia w postaci: "dziękuję", "dobra robota", "świetna prezentacja",
  • autentycznego zainteresowania moją pracą i moją osobą w pracy: "fajnie jak się mnie zauważa i pyta co u mnie",
  • jasnego zakresu obowiązków: "chcę wiedzieć co konkretnie mam robić i za co konkretnie jestem odpowiedzialna/y oraz jaki mam zakres decyzyjny",
  • komunikacji wewnętrznej: "zwłaszcza gdy przychodzę do nowej pracy to nie wiem z czym do kogo uderzyć i tracę na to dużo czasu, a później nie wiem co się w firmie dzieje",
  • zarządzania talentami: "fajnie byłoby widzieć, co mogę zrobić, aby się rozwijać i iść do przodu w pracy", "staram się robić więcej niż się ode mnie wymaga ale często nikt tego nie docenia i nie mówię tu o kasie",
  • równości ze względu na: wiek, płeć, preferencje polityczne, szanse na awans: "czemu mając 45 lat czuję, że nie jestem już ważna w pracy i nie pyta się mnie o zdanie, tylko młodzi się liczą", "więcej kobiet na stanowiskach menedżerskich, mężczyźni nie są wszechwiedzący", "boję się przyznać na kogo głosuję", "jestem singielką/singlem i uważa się, że zawsze mogę zostać po godzinach pracy, bo nie mam rodziny/dzieci",
  • pakietów socjalnych: opieka zdrowotna, Multisport
  • tam gdzie to możliwe dodatkowo płatnych zleceń: "może zamiast zlecać coś na zewnątrz można by zapytać pracowników, czy nie mogą tego zrobić po godzinach?", "rozumiem, że nie ma teraz pieniędzy na podwyżki ale może w ten sposób moglibyśmy dorobić w tych trudnych czasach",
  • lidera/ki, który/a wie dokąd zmierzamy, ma pomysł na firmę, autorefleksję, jest obecny w pracy i otwarcie komunikuje zarówno sukcesy jak i wyzwania oraz to co nam się nie udało: "jak jest źle, to powiedz jak bardzo, jak nie ma kasy na podwyżki, to powiedz to otwarcie", "chcę wiedzieć po co pracuję, jaki jest sens mojej pracy".

Weź udział w konferencji Wellbeing w biznesie, 14 marca w Warszawie >>

Powyższe odpowiedzi pokazują, moim zdaniem, że strategiczne, systemowe inwestycje w rozwój kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu, w której czujemy się doceniani, również finansowo, wiemy dokąd zmierza nasza firma, czujemy sens naszej pracy, wiemy, czego się od nas oczekuje i jaki mamy wkład w osiąganie celów założonych przez firmę, czujemy się doinformowani, aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki, rozwijamy się, mamy równe prawa, równe szanse i równy głos, są absolutną podstawą dobrostanu pracowników_czek. Pozostałe działania wellbeingowe, takie jak różnego rodzaju warsztaty, joga, czy aplikacje pomagające w zdrowym odżywianiu, efektywnym śnie, itp. czy inne miłe dodatki, nie będą działać bez solidnej podstawy, tj. środowiska pracy, do którego chcemy przynależeć i z którego nie chcemy odchodzić. Mogą pomóc w leczeniu skutków nadmiernego stresu, obciążenia pracą czy wypalenia zawodowego, ale nie są skutecznymi działaniami prewencyjnymi. Pamiętajmy więc o tym, zwłaszcza gdy jesteśmy menedżerami_kami i mamy bezpośredni kontakt z ludźmi, że zaufanie, szacunek, również do wolnego czasu po pracy, w weekendy czy podczas urlopu, delegowanie zadań wraz z odpowiedzialnością, wyznaczanie priorytetów, dobre słowo, wsparcie w rozwoju i efektywna komunikacja mają bezpośredni wpływ na zaangażowanie naszych ludzi. Bo w końcu przychodzi się do firmy, ale odchodzi od bezpośredniego przełożonego / przełożonej.

Poczucie przynależności jako podstawa działań wellbeingowych

Wellbeing to coś więcej niż standardowe benefity. W Ringier Axel Springer Polska stawiamy na poczucie przynależności. Dążymy do niego prowadząc działania zgodne z naszą strategią różnorodności, równości i inkluzywności (DEI), która jest częścią naszej strategii biznesowej. Wierzymy, że "Naszą siłą jest nasz głos", głos naszych marek, produktów i usług. Nasza strategia DEI opiera się na 3 filarach: środowisko pracy, treści/produkty oraz społeczeństwo.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dzięki zróżnicowanemu i inkluzywnemu środowisku pracy, w którym każdy jest szanowany, doceniany i czuje się na swoim miejscu tworzymy treści, usługi i produkty, które są tak różnorodne jak ludzie, którzy z nich korzystają. W ten sposób nie pomijamy głosu mniejszości i tworzymy rozwiązania oraz treści wolne od uprzedzeń. Poprzez informacje i produkty, które dostarczamy społeczeństwu, uczymy, pomagamy zrozumieć i pokazujemy różne perspektywy.

W strategii poruszamy szeroko tematykę DEI, przy czym kluczowych jest dla nas pięć wymiarów: wiek, płeć, pochodzenie społeczne, zdrowie fizyczne i psychiczne, w tym neuroróżnorodność oraz wykluczenie cyfrowe. Wiek, płeć i pochodzenie społeczne to główne czynniki dyskryminujące w Polsce. Poprzez wyrównywanie szans i eliminację barier w tym zakresie chcemy jak najlepiej wykorzystać potencjał wszystkich osób u nas pracujących. Zdrowie psychiczne i fizyczne zwłaszcza od czasów pandemii stało się równie ważnym wymiarem DEI. Włączamy w to neuroróżnorodność w zakresie redukowania barier oraz wykorzystywania mocnych stron osób w spektrum autyzmu, z ADHD, dysleksją, zespołem Tourette’a czy dyspraksją, które często postrzegane są głównie przez pryzmat swoich ograniczeń. Wykluczenie cyfrowe to ostatni wymiar DEI w naszej strategii, ważny zwłaszcza w dobie sztucznej inteligencji.

Działania realizowane w ramach strategii DEI realizowane są przez zespół osób z działów: HR, marketingu i komunikacji, po to aby łączyć działania wewnętrzne na rzecz naszych pracowników_czek z działaniami zewnętrznymi skierowanymi na edukację społeczeństwa.

Zdrowie psychiczne i fizyczne jako jeden z wymiarów naszej strategii DEI

W obszarze zdrowia psychicznego i fizycznego badamy stan zdrowia pracowników_czek Ringier Axel Springer Polska za pomocą Indeksu Zdrowia Medonetu, naszej marki edukującej w tym obszarze Polaków i Polki. Badanie pozwala zidentyfikować i monitorować kluczowe wyzwania zdrowotne pracowników_czek w porównaniu do danych ogólnopolskich, które zbierane są za pomocą Narodowego Testu Zdrowia Polaków i Polek. Zebrane dane są pomocne w komunikacji z Zarządem i podejmowaniu decyzji o kolejnych programach i inwestycjach w zdrowie pracowników_czek. Badanie stanowi również motywujące narzędzie do dbania o zdrowie przez samych pracowników i pracowniczki, bo kończy się indywidualnym opisem stanu zdrowia dla osoby, która wypełniła ankietę wraz z rekomendacjami.

Na podstawie danych Indeksu Zdrowia Medonetu dla naszej firmy, przygotowaliśmy program wspierania zdrowia obejmujący edukację w postaci webinarów, quizów, wideotutoriali i e-booków, o tym jakie badania robić i jak utrzymywać wyniki badań w normie oraz planery, karty pracy i infografiki wspierające budowanie zdrowych nawyków. Edukowaliśmy się również w zakresie neurokreatywności, oferując jednocześnie diagnozę w obszarze szeroko rozumianej neuroróżnorodności (spektrum autyzmu, ADHD, itp.). Dodatkowo, menedżerowie i menedżerki uczestniczyli w programie neurozarządzania, zbudowanego na podstawie najnowszych badań z dziedzin nauki o mózgu, psychologii ewolucyjnej i kognitywistyki.

Liderzy i liderki uczestniczyli również w kompleksowym programie, którego celem było zdobycie wiedzy psychologicznej na temat dobrostanu i jego wpływu na nasze codzienne funkcjonowanie oraz najczęstszych trudności i zaburzeń psychicznych, z którymi mogą się zetknąć, jak na nie reagować i jaką pomoc oferować.

Wszystkim wymienionym działaniom edukacyjnym towarzyszyły i towarzyszą, udzielane w razie potrzeb, sesje psychoterapeutyczne w zakresie m.in. radzenia sobie ze stresem, efektywności pracy, żałoby, straty, stanów lękowych, depresyjnych, równowagi życia prywatnego i zawodowego, kłopotów w rodzinie, uzależnień, radzenia sobie z globalnymi zagrożeniami. Oferujemy również coaching zawodowy i osobisty oraz mentoring w zakresie zmian w karierze zawodowej i wyzwań związanych z pracą, awansem, itp.

W 2024 r. planujemy uruchomić program dotyczący neuroróżnorodności skierowany do członków_kiń zarządu i wysokiego kierownictwa, menedżerów_ek oraz pracowników_czek zainteresowanych tworzeniem i utrzymywaniem neuroróżnorodnych miejsc pracy. Program ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości, ale także praktyczne działania mające na celu tworzenie bardziej przyjaznego i neuroróżnorodnego miejsca pracy, co przyczyni się do rozwoju naszej organizacji i zwiększenia zadowolenia pracowników.

Miłym dodatkiem do wszystkich wymienionych działań edukacyjnych są m.in. różnego rodzaju zajęcia sportowe, w tym joga w biurze, aplikacja do medytacji, czy English Mindfullness, czyli zajęcia języka angielskiego w klimacie slow.

Odpowiedzialność za dobrostan w firmie to wspólna praca i edukacja

Odpowiedzialność za dobrostan w firmie leży zarówno po stronie Zarządów i menedżerów_ek jak i pracowników_czek i stanowi istotny aspekt zarządzania organizacją. Zarządy wraz z menedżerami_kami są odpowiedzialne za tworzenie strategii biznesowych, polityk związanych z dobrostanem pracowników, wynagradzaniem czy równością. To obejmuje inicjowanie programów wellbeing, dbanie o bezpieczeństwo pracy, a także tworzenie kultury organizacyjnej, która wspiera dobrostan. Zarządy powinny również śledzić efektywność programów wellbeing, dostarczać odpowiednie zasoby finansowe i ludzkie oraz podejmować decyzje dotyczące alokacji tych zasobów. Do zadań osób zarządzających należ również identyfikacja i minimalizacja ryzyk związanych z dobrostanem pracowników, takich jak stres, wypalenie zawodowe czy problemy zdrowotne.

Pracownicy również powinni dbać o swój własny dobrostan. To oznacza dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne, radzenie sobie ze stresem oraz korzystanie z dostępnych programów wsparcia. Pracownicy powinni aktywnie uczestniczyć w programach wellbeing, zgłaszać potrzeby i sugestie, a także współpracować z zarządem w tworzeniu kultury organizacyjnej sprzyjającej dobrostanowi. Bo w końcu nawet najlepsze programy wellbeingowe nie będą działać, jeśli pracownik_czka nie będzie czuł potrzeb i korzyści z dbania o swoje zdrowie. I w tym zakresie niezwykle ważna jest przede wszystkim edukacja.

Dołącz do uczestniczek i uczestników konferencji Wellbeing w biznesie, 14 marca w Warszawie >>

Autorka: Katarzyna Gaweł, Head of Diversity, Equity & Inclusion (DEI) w Ringier Axel Springer Polska, dziennikarka i współprowadząca podcast Forbes Women. Posiada 15-letnie doświadczenie w komunikacji. Od kilku lat wspiera równy głos kobiet i mężczyzn w mediach #EqualVoice, bo wierzy, że media mają ogromny wpływ na świadomość społeczeństwa w zakresie równości. Prelegentka na konferencjach biznesowych, gdzie dzieli się wiedzą i doświadczeniem z zakresu równych szans, praw kobiet i mężczyzn, komunikacji wewnętrznej oraz różnorodności, równości i inkluzywności.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.