Innowacje na właściwym torze: komercjalizacja w przemyśle kolejowym

Cyfrowe systemy sterowania, alternatywne napędy, internet rzeczy i sztuczna inteligencja zmieniają oblicze kolei. Ale sama technologia to za mało – kluczowe jest, jak przejść od prototypu do wdrożenia i nie utknąć w „dolinie śmierci”.

Kolej w Polsce przechodzi widoczną transformację, stając się coraz bardziej innowacyjną i nowoczesną gałęzią transportu. Nowe technologie zwiększają wydajność, bezpieczeństwo i zmieniają sposób projektowania pojazdów. Internet Rzeczy (IoT) pozwala na ciągły monitoring stanu technicznego pojazdów i infrastruktury, umożliwiając predykcyjne utrzymanie, które redukuje nieplanowane przestoje nawet o 30%. Sztuczna inteligencja (AI) wspiera przewidywanie awarii i optymalizację serwisowania, pozwalając firmom lepiej planować logistykę utrzymaniową pojazdów. Coraz większe znaczenie mają napędy akumulatorowe, hybrydowe i wodorowe – wpisujące się w transformację niskoemisyjną.

Poznaj program konferencji "R&D w przemyśle", 17 czerwca 2025, Warszawa >>

Autonomiczne systemy sterowania zmieniają sposób prowadzenia pociągów, redukując koszty operacyjne i zwiększając bezpieczeństwo. Zwiększa się także rola autonomicznych pojazdów szynowych, które są już testowane nie tylko na wydzielonych odcinkach testowych, lecz także na liniach regionalnych w Europie i Azji. W Polsce rozwijane są również systemy detekcji przeszkód, zdalnego zarządzania flotą czy komponenty napędowe nowej generacji. Pasażerowie oczekują dziś nie tylko komfortu, ale także dostępu do intuicyjnych rozwiązań cyfrowych jak np. cyfrowy papier – wykorzystywany w systemach informacji pasażerskiej, czytelny, energooszczędny i łatwy do zdalnej aktualizacji. Wszystkie te rozwiązania zmierzają w kierunku kolei bezpiecznej i niezawodnej. Innowacja przestaje być opcją – staje się koniecznością.

Wdrażanie innowacji w kolei to jednak proces kosztowny i złożony. Wysokie nakłady inwestycyjne, długie cykle homologacji oraz trudności z integracją nowych technologii z istniejącymi systemami to tylko niektóre z barier. Proces wdrożenia bywa czasochłonny: średni czas od prototypu do uzyskania certyfikacji to nawet 5 lat. Zbyt często dobre pomysły trafiają do tzw. „doliny śmierci”, czyli punktu, w którym kończą się środki, a technologia nie została jeszcze zweryfikowana rynkowo. Nawet 70% innowacyjnych rozwiązań w transporcie nie wychodzi poza fazę demonstratora.

Choć kolej bywa postrzegana jako branża konserwatywna, w rzeczywistości dynamicznie się zmienia. Sektor coraz śmielej otwiera się na technologie odpowiadające na wyzwania związane z efektywnością, bezpieczeństwem i zrównoważonym rozwojem. Przykładem mogą być systemy wspomagania maszynisty czy algorytmy do zarządzania energią w pojazdach elektrycznych. Kluczowe znaczenie ma wyraźna potrzeba rynkowa – rozwiązania, które realnie odpowiadają na problemy operatorów i pasażerów, mają największy potencjał wdrożeniowy. Liczy się też dojrzałość technologiczna i biznesowa oraz możliwość testowania prototypów w warunkach operacyjnych.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Znaczącym wsparciem w komercjalizacji są programy finansowania działań badawczo-rozwojowych – zarówno krajowe (np. FENG), jak i unijne, jak EU-Rail, który przewiduje na ten cel ponad 1,2 miliarda euro do 2031 roku. Europejski sektor kolejowy inwestuje ponad 50 miliardów euro rocznie w rozwój i modernizację, z czego część środków trafia bezpośrednio do projektów pilotażowych i testowych. Wdrożenie nowej technologii wymaga nie tylko zaawansowania technicznego, ale też sprawnego zarządzania, ochrony własności intelektualnej, dostosowanego modelu biznesowego oraz gotowości organizacyjnej po stronie partnerów.

Ważne jest również budowanie partnerstw. Współpraca między dostawcami, producentami taboru, uczelniami i operatorami ułatwia testy i walidację w warunkach rzeczywistych. Modele wspólnego rozwoju, finansowane przez zamówienia przedkomercyjne lub fundusze branżowe, pozwalają dzielić ryzyko i koszty między partnerów. Coraz częściej wykorzystywane są demonstratory technologii lub fazy proof-of-concept realizowane w rzeczywistym środowisku eksploatacyjnym.

Rosnące znaczenie mają też polityki publiczne wspierające B+R – w tym ulgi podatkowe na działalność innowacyjną, programy akceleracyjne oraz inwestycje w rozwój kompetencji cyfrowych w przemyśle. Warto zwrócić uwagę, że kolejnictwo to sektor o bardzo wysokim stopniu standaryzacji, co oznacza, że raz dopuszczona technologia może mieć potencjał wdrożenia w wielu krajach. To szansa, ale i wyzwanie – wymaga bowiem myślenia o skalowalności już na etapie projektowania.

To właśnie połączenie technologii, finansowania, partnerstw i odwagi strategicznej pozwala skutecznie pokonać „dolinę śmierci” i przejść od prototypu do rynkowego sukcesu. Kolej ma dziś wyjątkowe warunki do rozwoju: inwestycje w niskoemisyjność, digitalizację i automatyzację. Technologie takie jak inteligentne sterowanie ruchem, napędy alternatywne czy pojazdy autonomiczne będą mieć realny wpływ na konkurencyjność transportu szynowego. Firmy, które potrafią łączyć innowacyjność z dojrzałością rynkową i elastycznością operacyjną, będą kształtować mobilność XXI wieku.

Autor: Damian Goliwąs, R&D Manager, TechSolutions Group

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.