Innowacyjność przede wszystkim, czyli o strategicznej roli centrów usług biznesowych

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy centra usług wspólnych w Polsce postrzegać można było jako miejsce do outsourcingu powtarzalnych i manualnych procesów. Liczby nie kłamią – koszty zatrudnienia rosną. Z drugiej strony Polska ma potencjał na tworzenie eksperckich hubów o strategicznym znaczeniu dla międzynarodowych organizacji. Co więc dziś stanowi o przewadze konkurencyjnej naszego kraju? I co ta zmiana oznacza dla sektora?

Jak podaje przygotowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024”*, na koniec I kwartału 2024 r. w Polsce działało 1941 centrów usług biznesowych, reprezentujących 1167 firm. Podmioty z sektora nowoczesnych usług biznesowych zatrudniały ponad 457 000 osób. I choć tendencja jest wciąż wzrostowa, nie możemy mówić o ekspansji sprzed lat, kiedy co roku na otwarcie swoich hubów decydowały się dziesiątki międzynarodowych organizacji. Konkurowanie wyłącznie ceną z centrami zlokalizowanymi w Azji stało się po prostu niemożliwe. Dotyczy to przede wszystkim zadań skupiających się na realizacji niezłożonych procesów.

Weź udział w konferencji "Nowe horyzonty centrów usług wspólnych" >>

W takiej sytuacji warto sobie zadać pytanie — skoro tworzenie operacyjnych ról w Polsce przestaje się opłacać z ekonomicznego punktu widzenia, na jakiego rodzaju stanowiska warto postawić? Kluczowe będzie tu zarówno odpowiadanie na potrzeby firm, jak i zrozumienie lokalnego rynku talentów, aspiracji pracowników i cech wynikających z kultury i charakteru pracy w polskich centrach.

Polska ma atuty, aby być lokalizacją dla stanowisk i procesów wymagających analitycznego myślenia, odważnego podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i szukania usprawnień.

Oczywiście, role tego typu to pozycje specjalistyczne, wyżej opłacane, wymagające jasno sprecyzowanych umiejętności i doświadczenia. To też takie role, które – patrząc na automatyzację procesów, AI i upraszczanie procedur – będą w przyszłości stanowić główne zapotrzebowanie pracodawców. Tutaj przewaga konkurencyjna Polski w stosunku do wysokokosztowych lokalizacji wciąż się utrzymuje, a różnica może wynosić nawet ok. 40%-50%.

Polski rynek talentów jest bogaty w specjalistów, świetnie znających języki, często z międzynarodowym doświadczeniem. Ten potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystany – podobnie jak fakt, że w Polsce mieszka coraz więcej obcokrajowców. Według danych** Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) na koniec lipca 2024 r. w Polsce pracowało 1 041 600 cudzoziemców z ponad 150 krajów.

Wielokulturowość pozwala jeszcze lepiej pracować i budować długofalowe relacje z interesariuszami z różnych części świata. Wartością dodaną, którą wnieść mogą polskie centra usług, jest ponadto umiejętność otwartej komunikacji. Lokalne zespoły wyraźnie stawiają na partnerskie relacje i otwarte komunikowanie wyzwań – często działają bezpośrednio z kadrą zarządzającą, co jest doceniane przez kierujących firmami. Biorąc to pod uwagę, role, które mają obecnie największy ekonomicznie sens w Polsce, będą w mniejszym stopniu dotknięte „ryzykiem” automatyzacji.

Warszawskie centrum Standard Chartered powstało w 2018 roku. Już wtedy rozumieliśmy, że jeśli chcemy zapewnić naszym zespołom stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju zawodowego to nie możemy inwestować w role, które mogą zostać zastąpione przez nowoczesną technologię.

Uważam, że każdej kadrze zarządzającej powinno zależeć, aby Polska była postrzegana jako miejsce, w którym rodzą się pomysły na zmiany procesowe, powstają rozwiązania technologiczne i realizowane są procesy doradcze. Obszary, na które stawiamy w Standard Chartered to m.in. cyberbezpieczeństwo, zarządzanie ryzykiem, zapewnianie jakości, zarządzanie transformacją i innowacjami procesowymi.

Wciąż istnieją dziedziny, w których Polska ma przewagę ze względu na swoją europejską lokalizację. Przykładem są procesy związane z regulacjami prawnymi, które wymagają obecności w Unii Europejskiej. Ponadto, dogodna strefa czasowa pozwala na współpracę zarówno z rynkami w Azji, jak i obu Amerykach, co ułatwia prowadzenie procesów, gdzie niezbędna jest obsługa w modelu follow-the-sun.

Jakie wskaźniki należy stosować, aby pokazać złożoność i wartość dodaną polskich centrów usług biznesowych? Należy skupić się na kwestiach dotyczących jakości. Przykładem może być efektywność pracy i realizacja zadań z wysoką skutecznością – tzw. podejście First Time Right (FTR), czyli minimalna liczba błędów i zapobieganie defektom.

Kolejnym wskaźnikiem jest informacja zwrotna od stakeholderów, którą należy postrzegać jako jakościowy element oceniający pracę. Sama spotykam się z niezwykle budującymi komentarzami naszych wewnętrznych gości z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych czy Singapuru, którzy są pod wrażeniem kompetencji polskich pracowników.

Ważnym wskaźnikiem jest również zadowolenie samych pracowników. Kompetentni specjaliści chcą budować swoją ścieżkę kariery w miejscu, które ich wspiera. Chodzi tu nie tylko o wynagrodzenie czy benefity pozapłacowe. Musimy kłaść nacisk na rozwój kompetencji przyszłości, które pozwolą odnaleźć się w różnych sytuacjach i częściach organizacji. Nawet jeśli dany obszar biznesowy zostanie zautomatyzowany, to ekspercka wiedza będzie niezbędna, aby zadbać o wysoką jakość procesu i stale go usprawniać.

Duża liczba centrów na rynku oznacza konkurencję, a prawdziwie wysoką jakość są w stanie dostarczyć tylko ci, którzy stawiają na kompleksowe podejście do zarządzania zasobami ludzkimi w firmie. Ludzie i ich umiejętności to najcenniejszy zasób każdej organizacji – należy dbać o dobrostan pracowników, aby zyskać na transformacji obejmującej centra usług wspólnych w Polsce.

Temat przyszłości wciąż rodzi wiele pytań. O tym, jak w obliczu zmian działają liderzy sektora będziemy rozmawiać 14 kwietnia podczas panelu dyskusyjnego „Centra usług w Polsce na rozdrożu – jak automatyzacja i jakość operacji mogą wspierać konkurencyjność na globalnym rynku SSC” podczas konferencji „Nowe horyzonty centrów usług wspólnych”.

Autorka: Anna Urbańska, dyrektorka zarządzająca, Standard Chartered Polska

* ABSL Research - Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2024

** Główny Urząd Statystyczny / Statystyki eksperymentalne / Kapitał ludzki / Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w lipcu 2024 roku

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.