Legal to nie tylko Legal. O roli Dyrektora Działu Prawnego

I just met you and this is crazy, but I’m (your) lawyer, so trust me, maybe? Przywołany passus pochodzi z memu i nawiązuje do tekstu dość znanej – jak na muzykę pop przystało – piosenki „Call me maybe”. I w mojej ocenie bardzo trafnie podsumowuje relację na linii: dział prawny (Dyrektor Działu Prawnego) - biznes.

Bez zbudowanego zaufania (trust me), komunikacji/kontaktu (I (just) met you), dystansu (this is crazy) oraz naturalnie wiedzy merytorycznej, sektorowej i o organizacji (I’m (your) lawyer) będzie to relacja trudna, nieefektywna i kosztowna. Podobnie jak każda relacja, która ma wspólny cel, choć z pozoru interesy są rozbieżne.

W przypadku roli osoby zarządzającej działem/obszarem prawnym w spółce czygrupie kapitałowej, interesariuszy i relacji jest więcej – m.in. z Zarządem/Radą Nadzorczą/akcjonariuszami/właścicielem/kadrą menedżerską/prawnikami zewnętrznymi/organami państwowymi/osobami trzecimi i najważniejsza – z własnym zespołem.

Sprawny prawnik to za mało

W klasycznym ujęciu, Dyrektor(ka) Działu Prawnego jest z wykształcenia (i doświadczenia) prawnikiem/czką i myślenie kategoriami prawnymi będzie dla niej/niego naturalne. Ale bycie prawnikiem – nawet najlepszym – to za mało. Tytuł zobowiązuje i nakłada odpowiedzialność – w przypadku funkcji dyrektorskiej – także za zespół, jego rozwój, motywację i zaangażowanie, szacunek w organizacji i komunikację w ramach działu oraz na linii prawnicy (eksperci) - biznes.

Weź udział w kolejnej edycji "Forum Dyrektorów Działów Prawnych" >>

Legal v. Legal Management

Czy jest to łatwe i intuicyjne? Niekoniecznie. Z rozmów z prawnikami wewnętrznymi, także tymi zarządzającymi działami prawnymi wynika (ale i własne doświadczenie podpowiada (lub krzyczy)), że lista tematów i zadań nigdy się nie kończy, pomimo wdrożenia najbardziej książkowych rozwiązań dla menedżerów świadomych swej liderskiej roli, pożary nadal trzeba gasić, a każdy temat jest KRYTYCZNY i PRIORYTETOWY nawet w organizacjach globalnych czy grupach kapitałowych >40 spółek. A to wszystko w obliczu rotacji pracowników, wyzwań budżetowych, często rozbieżnych oczekiwań ww. interesariuszy.

Czy to się zmieni? Nie. Czy należy się poddać? Nie rekomenduję. Satysfakcja ze zrealizowanych projektów, samokształtującego się, zmotywowanego zespołu, wygranej sprawy (zwłaszcza skazanej na porażkę), poczucia realnego wpływu na biznes, jest niebagatelna.

Jak to zrobić?

Czy można sobie pomóc? Można – budując zgrany, merytoryczny, otwarty na nowe rozwiązania zespół, inwestując w jego rozwój, poszukując wsparcia w narzędziach, automatyzacji i chociażby sztucznej inteligencji. I co kluczowe – otwierając się na biznes, jego potrzeby i wyzwania, współpracę, w myśl zasady „jam jest Twój partner, nie bloker”. Realizując projekty krok w krok z biznesem (co wymaga zaangażowania obu stron), a nie „zabezpieczając tyły” (zwłaszcza jak się już palą), jesteśmy w stanie osiągnąć wspólny cel – dynamiczny, innowacyjny, bezpieczny i zrównoważony rozwój działalności. A przy okazji zdobywamy know-how, który często jest niedostępny dla prawników zewnętrznych.

Legal to nie tylko legal, ale Legal & Business, Legal Management & HR oraz Legal Tech Innovation. O tym więcej na Forum Dyrektorów Działów Prawnych, na którym będę miała przyjemność podzielić się swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami – z aktualnej perspektywy Dyrektorki Działu Prawnego grupy kapitałowej, ale i wcześniejszej – prawniczki transakcyjnej – in-house i doradcy zewnętrznego.

Autorka: Agnieszka Skowronek, Dyrektorka Działu Prawnego, Grupa Eurocash

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.