Mówić, czy nie mówić? Czyli dlaczego komunikacja wewnętrzna zaczyna się od Lidera

Wielu specjalistów od komunikacji wewnętrznej wprowadza najnowsze narzędzia, inwestuje w atrakcyjne newslettery, Intranet, rozwija aplikacje mobilne. Dwoi się i troi, wykonując najbardziej skomplikowane akrobacje, aby zaangażować ludzi. Jednak bez aktywnego uczestnictwa menedżerów efekty będą mizerne.

Prawda jest taka, że komunikacja, która nie płynie z góry, nie dociera w dół

Najlepsze strategie komunikacji wewnętrznej w organizacji mogą legnąć w gruzach, jeśli liderzy nie włączą się w ten proces. Dlaczego? Bo komunikacja to nie tylko narzędzia, ale przede wszystkim ludzie. Pracownicy chcieliby w pierwszej kolejności móc czerpać informacje od liderów, a także się jej od nich uczyć. Jednym z kluczowych zadań menedżerów jest, a może bardziej powinno być kaskadowanie informacji. Brzmi technicznie, ale w praktyce to nic innego jak przekazywanie strategicznych decyzji w dół organizacji w sposób jasny, transparentny i na czas. To liderzy są pierwszym źródłem informacji dla swoich zespołów. Jeśli milczą lub nie wiedzą, jak komunikować, ich zespoły zostają w próżni informacyjnej. A w takiej sytuacji zawsze wygrywają plotki, domysły i niepewność.

Słowa mają moc – zwłaszcza w ustach liderów

Menedżer, który otwarcie mówi o celach firmy, wyjaśnia decyzje i dba o dwustronną komunikację, buduje zaufanie i zaangażowanie. Pracownicy chcą wiedzieć, co się dzieje, ale też mieć poczucie, że ich głos ma znaczenie. Jeśli liderzy ograniczają się do roli biernych odbiorców komunikatów z góry, to tak, jakby firma mówiła do ściany. Nierzadko powodem unikania komunikacji jest brak pewności w roli mówcy. Ale komunikacja wewnętrzna to nie tylko przemawianie – to także słuchanie, zadawanie pytań, rozmowy w kuluarach, a nawet zwykłe „co u Ciebie?” rzucone w przelocie. Bycie liderem w komunikacji nie oznacza bycia showmanem – wystarczy być obecnym, otwartym i autentycznym. Nie oznacza to oczywiście, że cały ciężar spoczywa tylko na liderach. HR, employer branding, działy komunikacji – wszyscy są niezbędni, niemniej bez realnego zaangażowania kadry zarządzającej, nawet najlepsze inicjatywy mogą nie zadziałać.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Weź udział w dorocznej konferencji „Komunikacja wewnętrzna 2025 – Największe wyzwania i najlepsze praktyki”, 6 marca, Warszawa >>

To zatem jaka jest recepta na skuteczną komunikację liderów?

Warto postawić na regularne spotkania zespołowe, takie jak town hall meetings, w których omawiane są wyniki firmy, strategia i cele, budują zaangażowanie i pozwalają pracownikom lepiej rozumieć kierunek organizacji. Ważną rolę odgrywają także spotkania 1:1, które dają przestrzeń na omówienie indywidualnych celów, wyzwań i oczekiwań. Niezwykle istotny jest również konstruktywny feedback – liderzy powinni regularnie udzielać informacji zwrotnej, zarówno w formie pochwał, jak i wskazówek, aby wspierać rozwój pracowników. Skuteczna komunikacja to także umiejętność słuchania – otwartość na głosy zespołu, zachęcanie do dzielenia się pomysłami oraz reagowanie na potrzeby swoich ludzi. Spójność przekazu eliminuje chaos informacyjny, a autentyczność buduje zaufanie i pozytywną kulturę organizacyjną.

Liderzy muszą pamiętać, że ich słowa i działania są bacznie obserwowane przez pracowników. Dobra komunikacja wewnętrzna to nie tylko jednokierunkowy przekaz, ale codzienna, świadoma interakcja. Można wdrażać najlepsze systemy, ale bez ludzi, którzy potrafią i chcą rozmawiać, pozostaną one jedynie technologią. Jeśli kadra menedżerska chciałaby, aby firma mówiła jednym głosem, musi zacząć od siebie – bo komunikacja zaczyna się na szczycie i tam też powinna być priorytetem.

Autorka: Bernadeta Forgacz, Koordynator ds. Employer Brandingu, DACHSER Sp. z o.o.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.