Największe wyzwania logistyczne w 2023 roku

Planowanie transportu oraz zarządzanie łańcuchem dostaw to bardzo istotne zagadnienia z punktu widzenia całej gospodarki narodowej. Nic zatem dziwnego, że temat największych wyzwań logistycznych rokrocznie powraca na sceny największych sal konferencyjnych.

Rok 2022 nie był łaskawy dla branży logistycznej zarówno w Polsce, jak również na całym świecie. Pogłębiająca się inflacja, wysokie ceny paliw i energii zebrały spore żniwa wśród przedsiębiorców. Sytuacji nie poprawiało widmo przebytej pandemii i zahamowania gospodarczego, jakie ze sobą przyniosła. Obecnie logistyka stoi przed wyzwaniami związanymi bezpośrednio z trwającym kryzysem gospodarczym. Które z nich są najistotniejsze i z pewnością nie powinny umknąć Twojej uwadze? Zapraszamy do lektury, a głodnych większej ilości wiedzy na XX Forum Polskich Menedżerów Logistyki – POLSKA LOGISTYKA, które odbędzie się już 2-3 października.

Konflikt zbrojny za wschodnią granicą

Od wielu lat polska logistyka bardzo prężnie się rozwija. Zawdzięczamy to przede wszystkim korzystnej lokalizacji kraju, który posiada nie tylko dostęp do morza, ale również dobrze rozwiniętą sieć komunikacyjną pomiędzy wschodnią i zachodnią Europą. Mowa tutaj nie tylko o sieci drogowej, ale również kolejowej.

Niestety w ostatnich latach planowanie transportu oraz zarządzanie łańcuchami dostaw było silnie utrudnione przez pandemię, związanymi z nią nawracającymi lockdown’nami oraz wysoką i narastającą w szaleńczym tempie inflacją. Sytuacji nie poprawił też eskalujący konflikt ukraińsko-rosyjski.

Wojna za naszą wschodnią granicą skutecznie ograniczyła wymianę handlową z zaangażowanymi w nią państwami. Miało to bezpośrednie przełożenie na wzrost cen surowców energetycznych, a więc gazu LPG, gazu ziemnego oraz paliw oraz podwyżki cen żywności. Firmy z sektora TSL odczuły to od razu w podwyższeniu wysokości kosztów stałych i zmiennych. Niektóre z nich dodatkowo musiały się zmierzyć z odpływem na Ukrainę kadry pracowniczej.

Obecnie konflikt trwa i nic nie zwiastuje jego szybkiego zakończenia. Należałoby zatem zastanowić się nad podjęciem działań strategicznych hamujących proces pogarszającej się sytuacji finansowej firm logistycznych.

Weź udział w XX Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA >>

Wzrastające koszty utrzymania przedsiębiorstw

Kryzys gospodarczy, inflacja oraz konflikt pomiędzy Rosją i Ukrainą sprawiły, że drastycznie wzrosły koszty funkcjonowania przedsiębiorstw z branży transportu, spedycji i logistyki. Najbardziej dotkliwe są wzrosty cen: oleju napędowego, AD Blue, energii elektrycznej, napraw mechanicznych i części samochodowych. Nieuniknionym wydaje się podnoszenie cen świadczonych usług.

W świetle powyższego przedsiębiorcy stają przed koniecznością podejmowania działań w zakresie optymalizacji kosztowej. Pierwszym krokiem będzie tutaj zapewne przeszukiwanie rynku w poszukiwaniu bardziej atrakcyjnych ofert. Warto jednak zastanowić się nad bardziej efektywnym planowaniem tras kierowców oraz dążeniem do wykorzystywania pełnej ładowności pojazdów. Wśród pomysłów na obniżenie kosztów pojawiają się również: bardziej ekonomiczna jazda, która dąży do redukcji spalania, czy montowanie systemów fotowoltaicznych, które miałyby zmniejszyć zużycie energii przeznaczonej na wentylację czy ogrzewanie.

Niedobory kadrowe

Okazuje się, że największym wyzwaniem w branży nie jest systematyczne podnoszenie kosztów zatrudnienia, a znalezienie odpowiednio wykwalifikowanej kadry kierowców zawodowych. Wielu z tych pracujących dotychczas dla polskich przedsiębiorców, było zmuszonych powrócić na Ukrainę i brać udział w toczonej wojnie. Zgodnie z najnowszymi szacunkami w Polsce brakuje już około 150 tysięcy wykwalifikowanych i doświadczonych kierowców zawodowych, którzy byliby w pełni gotowi do natychmiastowego podjęcia pracy.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oczywiście znalezienie nowych pracowników nie jest problemem, ale najczęściej wymagają oni przejścia dodatkowych szkoleń i uzyskania uprawnień, co wiąże się bezpośrednio z ponoszeniem dodatkowych kosztów. Nie wspominając już o tym, że nowi pracownicy oczekują pracy za wyższe niż dotychczas oferowane stawki.

Konieczność wymiany tachografów

Firmy z branży TSL muszą się liczyć z koniecznością wymiany dotychczas stosowanych tachografów. Od sierpnia bieżącego roku prawo wymaga, aby we wszystkich nowo rejestrowanych pojazdach montowane były inteligentne tachografy. Do grudnia 2024 roku wymienić będzie trzeba wszystkie tachografy analogowe i cyfrowe. We wrześniu 2025 konieczne będzie posiadanie w pojazdach wyłącznie tachografów pierwszej generacji, a już w lipcu 2026 roku obowiązek wprowadzenia tachografów (drugiej generacji) obejmie również pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 tony.

Logistyka zrównoważona

Coraz poważniejszego znaczenia nabiera przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu poprzez ograniczanie śladu węglowego. Wdrażany Europejski System Handlu Emisjami (EU-ETS) obliguje firmy z branży TSL do zakupu uprawnień jasno określających ilość emisji.

W tym punkcie należałoby również wspomnieć o idei łańcuchów dostaw o zamkniętym obiegu. Mowa tutaj o odnawianiu zużytych produktów w celu ich dalszej odsprzedaży. Rozkładanie produktów na podzespoły i odzyskiwanie z nich surowców stanowi odpowiedź na rosnące koszty surowców oraz problemy z ich dostępnością.

Wysoka elastyczność w działaniu

W obecnej mało stabilnej sytuacji gospodarczej i politycznej logistyka powinna być maksymalnie elastyczna, aby sprawnie dostosowywać się do wymagań otoczenia. Firmy muszą podejmować kroki, które umożliwią im zwiększanie lub zmniejszanie skali łańcucha dostaw przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości świadczonych usług. Należy również być przygotowanym na ewentualne braki i przerwy w dostawach niektórych surowców.

Podsumowując, niestabilna sytuacja gospodarcza oraz polityczna powodują, że właściciele firm logistycznych stają przed licznymi wyzwaniami pozwalającymi im utrzymać płynność finansową i zatrudnienie na dotychczasowym poziomie. Najczęściej nie jest to łatwe i wymaga znacznego uelastycznienia dotychczas podejmowanych działań.

Materiały źródłowe:

* Omega Pilzno: 5 kluczowych wyzwań branży TSL na 2023 roku. Co nas czeka?, źródło: https://omega-pilzno.com.pl/transport-logistyka-2023/, dostęp: 21-09-2023 rok.

** Rotom: 7 Trendów Logistycznych w 2023 roku, źródło: https://rotom.pl/articles/post/7-trendow-logistycznych-w-2023-roku, dostęp: 21-09-2023 rok.

*** euroPiM: TSL – wyzwania branży w 2023 r., źródło: https://europim.pl/tsl-wyzwania-branzy-w-2023-r/, dostęp: 21-09-2023 rok.

**** Timocom: Trendy w logistyce 2023: 6 innowacji, które zdominują rozwój branży TSL, źródło: https://www.timocom.pl/blog/trendy-w-transporcie-i-logistyce-2023-494146, dostęp: 21-09-2023 rok.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.