Odpowiedzialność karna dyrektora administracyjnego – przykłady i sposoby minimalizacji

Dyrektor administracyjny to funkcja w organizacji, która w ostatnich latach bardzo dynamicznie zyskuje na istotności. To obecnie często na dyrektorze administracyjnym spoczywa szeroki zakres obowiązków zapewniających prawidłowe funkcjonowanie organizacji. Tym samym pozycja dyrektora administracyjnego już nie tylko sprowadza się do zagwarantowania właściwego funkcjonowania zaplecza administracyjnego biura, ale również stanowi istotne wsparcie organizacyjne dla zarządu w zakresie szeroko pojętych usług IT, działalności marketingowej, czy nawet nadzoru nad prawidłową realizacją obowiązków księgowo-rachunkowych w organizacji.

Tym samym, wraz ze wzrostem roli dyrektora administracyjnego, wzrasta także potencjalne ryzyko odpowiedzialności dyrektora, zarówno ryzyko odpowiedzialności wewnętrznej (korporacyjnej), ale także cywilnej i karnej.

Podejmując próbę zobrazowania możliwości narażenia się dyrektora administracyjnego na odpowiedzialność karną, zasadnym jest posłużenie się praktycznym przykładem. Mianowicie, dyrektorzy administracyjny często jako osoby nadzorujące funkcjonowanie administracyjne biura są uprawnione przez zarząd do zawierania wielu umów w zakresie zaopatrzenia administracyjnego organizacji czy też zawierania umów o współprace z kontrahentami zapewniającymi tzw. support (firm współpracujących). W sytuacji, gdy dyrektor administracyjny zdecyduje się na współpracę kontrahentem, który okaże się następnie nierzetelny i nieuczciwy, nawet jeżeli dyrektor administracyjny nie miał świadomości złych intencji takiego kontrahenta, fakt ten może istotnie eksponować dyrektora na ryzyko odpowiedzialności karnej.

Zgodnie bowiem z art. 296 § 1 k.k. odpowiedzialności karnej podlega ten kto, będąc obowiązany na podstawie przepisu ustawy, decyzji właściwego organu lub umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

Zawarcie umowy z nierzetelnym kontrahentem może stanowić niewątpliwie niedopełnienie obowiązków, które w efekcie może doprowadzić do wyrządzenia znacznej szkody majątkowej organizacji.

Weź udział w konferencji „Dyrektor Administracyjny – najlepsze praktyki, najnowsze technologie, najważniejsze trendy”, 24 lutego 2025 r., Warszawa >>

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dyrektorzy funkcjonujący w ramach organizacji, mimo że nie wchodzą w skład statutowych władz podmiotu (zarządu), z samego faktu pełnienia funkcji kierowniczych, posiadają określone władztwo kształtujące ich możliwości decyzyjne wobec mienia w ramach stosunku powierniczego, co przemawia za tym, że niezależnie od braku uszczegółowienia ich kompetencji w zakresie czynności, mają oni obowiązek zajmowania się chociażby działalnością gospodarczą w powierzonym im fragmencie globalnej działalności organizacji, którą niewątpliwie pośrednio kreowali, co sprawia, że mogą być oni uznani za podmioty kwalifikowane do ponoszenia odpowiedzialności, o jakiej mowa w art. 296 § 1 k.k.

Pojawia się zatem zasadnicze pytanie – w jaki sposób minimalizować ryzyko odpowiedzialności karnej dyrektora w takim przypadku? Podstawowym środkiem prowadzącym do minimalizacji takiej odpowiedzialności jest wdrożenie w organizacji procedur compliance, które winny określać sposób podejmowania współpracy z kontrahentami i obowiązki dyrektora administracyjnego w tym procesie. Coraz bardziej powszechne jest stosowanie procedur weryfikacji klienta (tzw. proces „KYC”), czy też procedur zawierania umów handlowych z partnerami biznesowymi. Dyrektor administracyjny wchodząc w relacje z kontrahentami musi w tym procesie zachować szczególną ostrożność i najwyższą staranność. Brak możliwości wykazania działania z należytą starannością i zgodnie z procedurami może istotnie eksponować dyrektora na ryzyko odpowiedzialności karnej.

Wdrażanie zatem procedur compliance pozwala na usystematyzowanie procesów, zaś w przypadku wystąpienia niepożądanych zdarzeń w organizacji, w prosty sposób pozwala na wykazanie działania dyrektora zgodnie z procedurami, z zachowaniem należytej staranności. To z kolei istotnie mityguje ryzyko odpowiedzialności karnej.

Autor: Marcin Ajs, adwokat w DCA Dziekański Chowaniec Ajs

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.