Robotyzacja procesów produkcyjnych

Robotyzacja procesów produkcyjnych jest bardzo często zestawiana z pojęciem automatyzacja procesów produkcyjnych. Wyjaśnijmy to od razu. Robotyzacja jest częścią procesu automatyzacji.

Pojęcie automatyzacji jest znacznie szerszym obszarem, w którym robotyzacja jest jedną z wykorzystywanych technologii. Z pojęciem robotyzacja wiąże się mit, który należy obalić, a mianowicie: głównym zakresem 3-ciej rewolucji przemysłowej jest właśnie robotyzacja i automatyzacja wykorzystująca do tego m. in. komputer i przetwarzane przez nie dane. Niech za potwierdzenie tej tezy posłuży fakt, że w 1961 r. w zakładach General Motors w Trenton w stanie New Jersey zainstalowano pierwszego robota, którego zadaniem była obsługa maszyny odlewniczej. Natomiast 4-ta rewolucja przemysłowa to już wprowadzenie takich pojęć jak Internet rzeczy, cyfrowy bliźniak, czy sztuczna inteligencja.

Weź udział w konferencji “Modern Production Summit”, 13 września 2022, Warszawa >>

Pandemia COVID-19 oraz brak „rąk” do pracy, znacząco zwiększył zainteresowanie robotyzacją w Polsce. Możliwość nieprzerwanej produkcji, niezależnej w znaczącym stopniu od czynnika ludzkiego, w czasach pandemii, niejednokrotnie decydowało o „być albo nie być” naszej firmy. Robotyzacja w czasach pandemii zyskała kolejny argument obok niezawodności, powtarzalności, czy jakości, przekonując kolejną grupę przedsiębiorców do inwestowania w roboty przemysłowe. Decydując się na inwestycję w pierwszego robota należy zastanowić się nad kilkoma aspektami.

Tomasz Mackiewicz, Kierownik Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii
Tomasz Mackiewicz, Kierownik Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii

Czy robot jest nam w ogóle potrzebny? Pytanie na pozór proste, ale gdy zgłębimy się w własny proces produkcyjny możemy przy odrobinie wiedzy dojść do wniosku, że nie. Co więcej, może to być wniosek jak najbardziej słuszny. Nie ma nic gorszego, niż zainwestowanie w jakąkolwiek technologię, która nie przynosi oczekiwanych efektów i jest nie efektywnie wykorzystywana. Nie inaczej jest w przypadku robotyzacji. Dlatego zanim przystąpimy do implementacji robotów na naszą linie produkcyjną zastanówmy się czy jest to ekonomicznie i technologicznie uzasadnione. Czy nasza linia produkcyjna jest technicznie przygotowana na rozwiązania związane z robotyzacją? Czy posiadamy odpowiednie kompetencje do obsługi i wdrażania robota? Czy półprodukty trafiające na naszą linie są odpowiedniej jakości by mógł je dalej przetwarzać robot? Na te pytania powinniśmy znać odpowiedź zanim przestąpimy do robotyzacji procesów produkcyjnych.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Czy robot zastępuję człowieka? Tak. Ramię robota zastępuję ramię człowieka w powtarzalnym, monotonnym i skomplikowanym procesie produkcyjnym. Czy robot zabiera człowiekowi pracę? Nie. W dobrze przygotowanej analizie wprowadzenia robota w proces produkcji, uwolnione dzięki temu zasoby ludzkie, czyli po prostu nasi pracownicy, mogą a nawet powinni być przeniesieni do czynności nie nadających się do zrobotyzowania lub m. in. do nadzoru nad pracą robota. Ważne jest uwzględnienie w procesie robotyzacji, finansowania rozwoju naszych pracowników, szkolenia etc. Dzięki „uwolnieniu” ich czasu, możemy wykorzystać ich potencjał do dalszego rozwoju naszej firmy, tak by można było dalej zrobotyzować i automatyzować naszą firmę w kierunku fabryki przyszłości.

Poznaj aktualne trendy w branży produkcyjnej >>

Robotyzacja jest procesem powszechnie znanym i wydawać by się mogło nie sprawiającym problemy firmom produkcyjnym. Niestety brak odpowiedniej wiedzy i przygotowania się do tego działania, powoduje w dalszym ciągu przestoje, awarie a w najgorszym wypadku niechęć do inwestowania w nowoczesne technologie, która to docelowo mają zwiększyć konkurencyjność naszego przedsiębiorstwa.

Autor: Tomasz Mackiewicz, Kierownik Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.