SEO PR, czyli pozycjonowanie wizerunku marki

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy to nie tylko spójny key visual, dobre zdjęcia i właściwe opisy produktów. Aby być widocznym w sieci, należy zadbać o SEO – to bardzo ważne, jeśli chcemy zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów i przyciągnąć nowych. Odpowiednie relacje z użytkownikami sprawią, że będą oni wracać na naszą stronę.

Adobe Stock / airdone

Cele public relations

Działania PR-owe to proces komunikacji strategicznej, który tworzy relację z mediami, społecznością oraz zapobiega kryzysom. Ich celem jest zarządzanie tożsamością organizacji, relacjami i zadaniami, jakie wyznacza strategia. Możemy je podzielić na trzy obszary:

● strategiczny – dotyczy ogólnych kierunków działań PR (celem strategicznym jest zawsze określony wizerunek firmy),

● operacyjny – wskazuje na konkretne efekty działań PR-owych, które powinny być osiągnięte w wybranych grupach docelowych, ale tak, aby można było je zmierzyć,

● taktyczny – ten typ działań jest stosowany w przypadku złożonych strategii PR, wymagających podziału taktyki ze względu na dotarcie do różnych grup docelowych.

Poznaj program warsztatów online “SEO dla specjalistów PR i content marketingu”, 17 listopada 2022 >>

Czym jest SEO PR?

W jaki sposób działania SEO mogą wesprzeć realizację celów PR-owych? Pozycjonowanie wizerunkowe, nazywane także SERM (z ang. Search Engine Reputation Management), czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych, to działania, których najważniejszym celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w wyszukiwarce Google. SEO PR odpowiada za wsparcie w tworzeniu silnych relacji między marką a klientem, witryną a użytkownikiem. W jaki sposób? Głównie opiera się na wsparciu działań PRowych w publikowaniu wartościowego content marketingu i dostarczaniu jakościowych treści użytkownikom w postaci: artykułów, zdjęć, grafik, opisów produktów, usług, materiałów wideo oraz newsletterów, które w świadomości odbiorcy budują pozytywny obraz organizacji, a nawet skłaniają go do wyrażenia pochlebnej opinii na temat firmy lub produktu. Dobrze poprowadzone SEO dla PR może być wodą na młyn dla podejmowanych w internecie działań wizerunkowych.

Działania wizerunkowe oparte na SEO PR

SEO wizerunkowe stanowi bardzo ważny element strategii public relations, a Internet jest dobrą przestrzenią do przekazywania informacji na temat organizacji. Wdrożenie SEO PR nie tylko zbuduje renomę firmy, poprawi widoczność w wynikach wyszukiwania, zwiększy ruch organiczny na stronie, ale także zintensyfikuje sprzedaż oraz wpłynie na pozyskiwanie nowych odbiorców. Stanie się również nieocenione w sytuacji pojawienia się kryzysowego PR marki. Publikacje pozytywnych treści w sieci na temat organizacji skutecznie zmniejszą widoczność niekorzystnych opinii o marce.

Narzędzia do analizy przydatne w SEO PR

Trudno ocenić skuteczność działań public relations bez analizy efektów. Warto jednak pamiętać, że te z obszaru SEO PR także dostarczają danych do wnioskowania. Ich efekt można zmierzyć za pomocą kilku kluczowych narzędzi.

Google Analytics – statystyki z tego narzędzia odpowiedzą na pytania: co się dzieje z użytkownikami, którzy wchodzą na naszą stronę internetową? Czy nasza witryna ich przyciąga, czy raczej zniechęca? Jaki jest średni czas spędzony na stronie i jaki jest współczynnik odrzuceń? Zmiany w Google mają coraz większe znaczenie dla SEO. Jeśli chcemy robić dobry PR, musimy wiedzieć, co się dzieje z użytkownikami, którzy wchodzą na naszą stronę.

Google Search Console – to narzędzie dostarczy nam informacji na temat tego, co dzieje się z interesującymi nas frazami kluczowymi. Czy nasze działania zwiększają ich pozycje w wynikach wyszukiwania? Dzięki analizie danych z GSC dowiemy się, co zrobić, aby zoptymalizować podejmowane przez nas czynności, poprawić widoczność witryny w Google oraz przyciągnąć więcej zainteresowanych użytkowników.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Inne narzędzia SEO – obecnie rynek oferuje wiele narzędzi do analizy danych, dzięki którym możemy osiągnąć lepsze efekty w fundamentalnych obszarach działań SEO, np.:

● Surfer SEO - narzędzie do optymalizacji tworzonych treści.

● Senuto – narzędzie do analizy fraz kluczowych i obserwowania widoczności domeny w sieci.

● Ahrefs – raporty z tego narzędzia pozwolą obserwować czy linki w publikowanych materiałach zostały opublikowane i jak długo się utrzymują.

SEO toolset nie pokaże nam, z jakim sentymentem użytkownicy patrzą na brand (choć i do takich działań istnieją narzędzia), ale zobrazuje ich zainteresowanie. Pomogą znaleźć interesujący trend i wykorzystać go do aktywnych działań promocyjnych.

Jak zbudować wizerunek w sieci?

Podczas kreowania wizerunku warto korzystać z narzędzi wspierających działania SEO. Chcąc dotrzeć do jak największej liczby użytkowników i zbudować renomę firmy, należy zadbać o jej opinię w sieci. Wsparciem dla pozycjonowania wizerunku będzie:

● Strona firmowa – tworzenie jakościowych treści na stronę internetową wskazujących na wartości, jakimi kieruje się firma, zwłaszcza na podstronach „O nas” czy „Historia marki”.

● Blog firmowy – wpisy pokazujące dodatkową działalność firmy, które korzystnie wpłyną na jej wizerunek np. informacje prasowe o działaniach CSR, bezpłatnych szkoleniach, organizowanych akcjach charytatywnych, udziale w zbiórkach, materiałach do pobrania dla użytkowników.

● Informacje prasowe – budowanie silnych relacji z mediami poprzez tworzenie komunikatów prasowych i publikacje na portalach o dużej rozpoznawalności uzyskujących wysokie wyniki w wyszukiwaniach Google.

●Artykuły sponsorowane – tworzenie komercyjnych treści wspierających działania z obszaru SEO PR poprzez płatne publikacje w nośnikach o dużych zasięgach.

● Marketing szeptany – dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów poprzez publikacje na portalach, wpisy na forach branżowych, komentarze na blogach tematycznych, recenzje w SoMe, wartościowe opinie np. w wizytówkach Google.

Podsumowanie

Pozytywne opinie o firmie w sieci są dziś najskuteczniejszą formą reklamy, zwłaszcza dla tych, którzy prowadzą działalność internetową. Dzięki działaniom budującym lub poprawiającym wizerunek w sieci, przy jednoczesnym dbaniu o widoczność strony w wynikach wyszukiwania, firma zyska zaufanie klientów. Realizacja przemyślanej strategii SEO PR wpłynie na dobrą reputację firmy oraz pozytywny odbiór produktów i usług w świadomości użytkowników.

Autor artykułu: Michał Ziach I Head of Polish Executive Department w Grupa iCEA.

Z wykształcenia informatyk. Dobrze czuje się w tematach technicznych i analitycznych. Lubi wyciągać wnioski z twardych danych, ale jednocześnie lubi rozmawiać. Po kilku latach w branży wciąż z ciekawością szuka odpowiedzi na niejedno pytanie. Stara się mówić coś więcej niż „to zależy” i wnosić wartość dodaną – do promowanych serwisów, do firmy, do zespołu. Wolne chwile spędza przy podcastach.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.