Silna, ale nie niezniszczalna - o sztuce przetrwania w świecie oczekiwań

Jeszcze niedawno mówiło się, że kobieta na stanowisku musi „udowodnić, że zasługuje”. Dziś, choć drzwi do gabinetów są otwarte szerzej niż kiedyś, to koszt bycia liderką bywa nadal wysoki.

Osiągnięty sukces nie chroni kobiet przed presją. Wręcz przeciwnie – często je w nią wpędza zmieniając w ofiary niewidzialnej sieci oczekiwań. Liderki mają być charyzmatyczne, empatyczne, świetnie zorganizowane, a przy tym... eleganckie, uśmiechnięte i zawsze dostępne. Tytanki bez prawa do zmęczenia. Problem w tym, że nawet tytanki mają mięśnie, które się męczą.

Weź udział w konferencji "Power to Women" >>

Maska perfekcji – oczekiwania, które wypalają

Od kobiet-liderek oczekuje się więcej niż tylko wyników. Często słyszą, że powinny dobrze wyglądać, nie zaniedbywać rodziny, mieć czas dla zespołu i nigdy nie okazywać frustracji. Taka lista wystarczy do obdzielenia nie jednego ale wręcz trzech etatów. A to wszystko ma być z uśmiechem na ustach.

Z badania Martin, Rachelle, "Pod powierzchnią perfekcjonizmu: Jakościowe badanie perfekcjonizmu u liderek" wynika, że ponad 50% kobiet w rolach kierowniczych odczuwa presję bycia „idealną” w pracy i życiu prywatnym. To potężny stresor, który wypala od środka.

Jedna ze znanych mi liderek, zapytana o to, jak radzi sobie z tą presją, powiedziała krótko: „Zaczęłam traktować perfekcję jak toksycznego współlokatora – nie wyrzucisz go od razu, ale musisz przestać robić mu herbatę”. W praktyce oznacza to świadome odpuszczanie rzeczy mniej istotnych. Czasem nieumyta podłoga to cena spokoju ducha a wyłączenie powiadomień w telefonie pozwala skupić się na tym, co naprawdę ważne. Inna strategia to delegowanie – nie tylko w pracy, ale też w domu. Nie dlatego, że „nie dajesz rady”. Tylko dlatego, że nikt nie powinien dawać rady... w samotności.

Gdy świat mówi „bądź silna”, ty zapytaj „dla kogo”

Jedną z najskuteczniejszych metod radzenia sobie z presją jest zatrzymanie się i zadanie sobie pytania: czyje oczekiwania właśnie spełniam? Odpowiedź często zaskakuje. I boli. Bo często nie są to nasze oczekiwania. Żeby odzyskać wpływ, potrzebujemy wyznaczyć granice – emocjonalne, czasowe, fizyczne. Asertywność to nie arogancja, to higiena emocjonalna. Każde „nie” wypowiedziane światu, to jednocześnie „tak” wypowiedziane sobie.

Kiedyś usłyszałam od dyrektorki zarządzającej korporacji, że dopiero po urlopie macierzyńskim zrozumiała, że jej ambicja nie musi oznaczać poświęcania życia osobistego. Dziś stawia granice i cieszy się równowagą, co sprawia, że jest bardziej efektywna w pracy.

Nie trzeba rewolucji. Wystarczy zacząć od małych rzeczy: notatnik emocji, kilka minut głębokiego oddechu w stresie, rozmowa z mentorką raz w miesiącu. Liderki, które patrzą na siebie z czułością, nie wypalają się tak łatwo, jak te, które próbują grać w cudzym scenariuszu.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kryzysy nie pytają o pozwolenie. One po prostu przychodzą

Kryzys nie uprzedza. Nie wybiera dobrego momentu. Po prostu wchodzi. Czasem przez drzwi, czasem przez okno. I zawsze zostaje, dłużej niż byś chciała. Pandemia była takim nieproszonym gościem. Dla wielu kobiet-liderek – prawdziwym testem na przetrwanie. Praca zdalna, niepewność, dzieci na kolanach, decyzje do podjęcia, ludzie, którzy czekali na odpowiedzi. I one pośrodku tego wszystkiego - bez podręcznika, bez instrukcji obsługi za to z drugim „domowym” etatem na barkach. Odpowiedzią okazała się improwizacja, bo w kryzysie ludzie nie szukają doskonałości - szukają obecności.

Liderzy, którzy okazują niepewność i ludzką twarz w trudnych momentach, budują większe zaufanie niż ci, którzy próbują wszystko kontrolować. Autentyczność to dziś nowa waluta zaufania.

Jak budować odporność, kiedy świat się chwieje?

Odporność psychiczna to nie talent ani predyspozycja, to trening. To suma codziennych wyborów – zamiast doomscrollingu - spacer z psem. Zamiast krytyki – odrobina wdzięczności. Zamiast perfekcji – obecność.

Odporność buduje się powoli: snem, ruchem, relacjami, dobrym jedzeniem i świadomym robieniem nic. Psychologowie polecają wizualizację – wyobrażanie sobie sukcesu zanim on się wydarzy. Albo afirmacje – ale nie te kiczowate typu „jestem królową”, ale realne: „mam prawo odpocząć”, „nie muszę być idealna, by być wartościowa.”

U mnie sprawdza się osobisty „zestaw ratunkowy” - lista prostych działań, które przywracają równowagę, własna mała rutyna. Może to być kawa w ciszy i w ulubionym kubku, kąpiel, podcast albo piosenka, telefon do przyjaciółki. Tylko twoje rzeczy i wyłącznie na twoich zasadach. Nie potrzebujemy zbroi. Potrzebujemy miękkiego środka, który nas utrzyma, gdy wszystko inne się wali.
To nie stal chroni. Tylko kontakt z sobą samą.

W moim niezbędniku ratunkowym jest coś, co przyszło do mnie w czasie słuchania Praktycznego kursu języka hiszpańskiego Beaty Pawlikowskiej - "Tú eres el actor y el director en la película sobre tu vida". Zabrałam ze sobą i w chwilach zwątpienia czy dylematu przywołuję i powtarzam jak mantrę: JESTEM AKTORKĄ I REŻYSERKĄ W FILMIE O MOIM ŻYCIU! Każde słowo w tym zdaniu znaczy dokładnie to co powinno i mówi dokładnie tyle ile powinno.

Na koniec – prawda, której nie mówi się głośno

Nie da się być doskonałą liderką, matką, partnerką, przyjaciółką, mentorką i joginką w jednym. To mit. Ale można być prawdziwą. Zintegrowaną. Uważną na siebie. Spójną. Odporną na cudze oczekiwania. Czułą wobec własnych potrzeb.

To nie znaczy, że będzie łatwo. Ale znaczy, że będzie twoje. A autentyczność to dziś najważniejsza kompetencja kobiety-liderki. Istotą odporności nie jest bycie niezniszczalną, to bycie żywą i prawdziwą!

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.