Sprężystość psychiczną można wyćwiczyć!

Sprężystość psychiczna to elastyczna zdolność do „odbicia się” po doświadczeniach stresowych. Małgorzata Warda – wieloletni praktyk biznesu, trenerka liderów, akredytowana mentorka biznesowa i executive coach oraz certyfikowana konsultantka kryzysowa z uprawnieniami do wsparcia w kryzysie psychologicznym – podkreśla, że to umiejętność, którą warto i można świadomie rozwijać. W obliczu zmian, rosnących oczekiwań biznesowych i presji oraz wyzwań związanych z modelami pracy hybrydowej, sprężystość psychiczna staje się kluczowym kapitałem zarówno dla pracowników, jak i dla organizacji, a budowanie kultury odporności to inwestycja w przyszłość firmy.

Czym jest sprężystość psychiczna?

Sprężystość psychiczna to zdolność człowieka do adaptacji i efektywnego radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami oraz szybkiego powrotu do równowagi po stresujących sytuacjach.

Choć w literaturze psychologicznej terminy „odporność psychiczna” i „sprężystość psychiczna” używane bywają zamiennie, można zauważyć pomiędzy nimi pewne subtelne różnice. Odporność psychiczna (ang. resilience) kładzie nacisk na zdolność jednostki do utrzymania zdrowego funkcjonowania w obliczu stresu oraz przeciwności losu. Innymi słowy osoba odporna potrafi nie tylko przetrwać trudne sytuacje, ale także ograniczyć negatywne skutki stresu. Dzięki temu jej działania i samopoczucie nie ulegają znaczącemu pogorszeniu. Sprężystość psychiczna natomiast podkreśla dynamiczną i elastyczną zdolność do „odbicia się” po doświadczeniach stresowych. Działa jak sprężysty materiał, który po odkształceniu wraca do swojego pierwotnego kształtu. Tutaj istotny jest proces regeneracji, czyli to jak szybko i efektywnie potrafimy wrócić do równowagi emocjonalnej i adaptacyjnej po przeżyciu trudności. W tym kontekście pojęcie sprężystości psychicznej odnosi się zarówno do umiejętności adaptacji jak i samego procesu zmiany oraz rozwoju wynikającego z trudnych lub kryzysowych doświadczeń. Oba pojęcia odnoszą się zatem nie tylko do bieżących umiejętności zarządzania stresem, ale także wykorzystywania doświadczeń kryzysowych jako bodźca do dalszego rozwoju.

W kontekście realiów współczesnego biznesu organizacje powinny inwestować w budowę odporności oraz sprężystości psychicznej swoich pracowników. Działania w tym zakresie tworzą bowiem środowisko sprzyjające innowacyjności i kreatywności, minimalizując równolegle ryzyko wypalenia zawodowego wśród pracowników.

Wpływ stresu na kreatywność i efektywność osobistą

Stres może być dla nas korzystny. Pod warunkiem, że jest dawkowany w umiarkowanej ilości. Mobilizujący stres (tzw. eustres), działa jak naturalny katalizator wydajności, kreatywności i koncentracji. W warunkach stresowych aktywacja osi podwzgórzowo-przysadkowo-nadnerczowej skutkuje wydzielaniem kortyzolu czyli hormonu stresu, który w krótkotrwałej perspektywie mobilizuje organizm do działania. Jednak przewlekłe podwyższenie poziomu kortyzolu wpływa negatywnie zarówno na funkcje poznawcze, pamięć jak i zdolność koncentracji. W optymalnym zakresie stresu nasza wydajność i zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami osiągają szczytowy poziom, ponieważ umiarkowana dawka stresu mobilizuje układ nerwowy do szybszego działania i stymuluje mózg do przetwarzania informacji, generowania nowych pomysłów oraz decyzji.

Kluczowe jest jednak utrzymanie równowagi. Podczas gdy zbyt niski poziom stresu może prowadzić do spadku motywacji i efektywności osobistej, dystres, czyli negatywny stres przekraczający określony próg, na dłuższą metę może przekształcić się w wypalenie zawodowe i przykre konsekwencje. Przykładem może być stres, którego doświadczamy przed egzaminem. Optymalny poziom stresu może pomóc nam skupić się na teście i zapamiętać informacje, których się uczyliśmy, ale zbyt duży poziom lęku przed egzaminem może osłabić naszą zdolność koncentracji i utrudnić udzielenie prawidłowych odpowiedzi.

Pozytywny i mobilizujący stres działa w biznesie jak naturalny katalizator wydajności i kreatywności. Pracownicy wykazują większe zaangażowanie w rozwiązywanie problemów i szybciej podejmują decyzje. W efekcie firmy mogą liczyć na wzrost kreatywności, lepszą adaptację do zmieniającego się środowiska biznesowego oraz wysoką jakość wykonywanych zadań. Właściwie zarządzany stres przyczynia się do wzrostu motywacji, a także długoterminowej innowacyjności, co korzystnie wpływa na wyniki finansowe i konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Na drugiej osi mamy jednak negatywny stres. Ma on szereg niepożądanych, potencjalnie kosztownych dla pracodawców konsekwencji. Nadmierne obciążenie przekraczające możliwości fizyczne i emocjonalne pracowników prowadzi do wypalenia zawodowego, zwiększonej absencji oraz rotacji. Pracownicy doświadczający chronicznego stresu w dłuższej perspektywie nie tylko tracą motywację, ale także ich efektywność i jakość pracy spadają. To z kolei przekłada się na słabsze wyniki finansowe, obniżoną satysfakcję klientów oraz pogorszenie ogólnej atmosfery w miejscu pracy. Dlatego kluczowe jest, aby organizacje umiały rozpoznać sygnały negatywnego stresu i w ramach działań prewencyjnych wdrażały programy wspierające zdrowie psychiczne, o których mowa jest w dalszej części artykułu. Takie działania pomagają nie tylko zmniejszyć negatywne skutki stresu, ale i przekształcić go w element mobilizujący, co przyczynia się do budowania zdrowszego i bardziej efektywnego środowiska pracy.

Wyniki badań – odporność psychiczna pracowników w Polsce na tle Europy

Według raportu Państwowej Inspekcji Pracy *, aż 85% ankietowanych pracowników w Polsce odczuwa stres w pracy, z czego 42% doświadcza go często. Dodatkowo 37% respondentów określa stres jako negatywny i paraliżujący, podczas gdy 48% traktuje go jako stały element pracy. Taki stan przekłada się na wzrost poziomu stresu, wypalenie zawodowe oraz obniżenie zaangażowania w pracę.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na tle Europy sytuacja w polskich firmach nie prezentuje się korzystanie. W krajach Europy Zachodniej i Północnej, gdzie istnieje silniejsza kultura wsparcia psychologicznego i długoterminowe strategie prewencji stresu, wyniki badań prezentują wyższe standardy dobrostanu pracowników. Polscy pracownicy, w porównaniu z ich zagranicznymi odpowiednikami, częściej wskazują na brak satysfakcji, mniejszą motywację i większe poczucie izolacji w miejscu pracy. Te zjawiska są konsekwencją zarówno wyzwań związanych z dynamiczną transformacją gospodarczą, ale również niewystarczającego wsparcia ze strony pracodawców w zakresie promocji zdrowia psychicznego.

Jak zwiększać odporność i sprężystość psychiczną pracowników?

Biorąc pod uwagę wyniki badań oraz realia funkcjonowania polskiego rynku pracy, niezbędne staje się wdrażanie kompleksowych programów rozwojowych wspierających zdrowie psychiczne pracowników. Przykładowe rozwiązania, które wdrażane są w organizacjach przez zespół ekspertów Warda & Partners obejmują m.in.:

  1. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa psychologicznego. To warsztaty i sesje edukacyjne, które kształtują kulturę otwartości i wzajemnego zaufania w zespołach.
  2. Psychoedukacja. Regularne szkolenia, oparte na najnowszej wiedzy z zakresu neurobiologii i i psychologii, umożliwiają pracownikom zrozumienie własnych reakcji na stres. Edukacja w tym zakresie zwiększa świadomość dotyczącą zarządzania stresem oraz dostarcza wiedzy i narzędzi do samodzielnej pracy nad odpornością i sprężystością psychiczną.
  3. Mentoring i coaching 1:1. Profesjonalne sesje mentoringu i executive coachingu pomagają liderom przyjrzeć się indywidualnym wyzwaniom i z pomocą profesjonalnego mentora lub coacha wypracować dla nich własne strategie. Zgodnie z zasadą „najpierw nałóż maskę sobie potem dziecku”, warto w pierwszej kolejności zadbać o kluczowe osoby w organizacji. Nie da się bowiem prowadzić innych, gdy samemu brak sił by iść. Z tego względu wsparcie coachingowo-mentoringowe połączone z indywidualnym podejściem do rozwoju sprężystości liderów przekłada się bezpośrednio na tworzenie zdrowszych i bardziej efektywnych zespołów.
  4. Programy mentoringowe i szkolenia z mentoringu dla liderów. Programy mentoringowe wspierają umiejętne dzielenie się doświadczeniami i wiedzą przez pracowników w ramach danej organizacji. Dzięki temu wewnętrzne programy mentoringowe budują poczucie wspólnoty w firmie i zmniejszają poczucie osamotnienia w stawianiu czoła wyzwaniom, a w konsekwencji przekładają się na większą sprężystość psychiczną i biznesową całych zespołów.

Prewencja to krok strategiczny

Reasumując, inwestycja w sprężystość i odporność psychiczną pracowników to nie tylko działanie prewencyjne, ale także strategiczny krok w kierunku zwiększenia efektywności oraz innowacyjności w organizacji. W obliczu rosnących wyzwań współczesnego rynku pracy i wyników badań dotyczących zdrowia psychicznego pracowników, firmy, które postawią na kompleksowy rozwój pracowników w obszarze zarządzania stresem, psychoedukacji i wsparcia ich poprzez mentoring lub coaching, zyskają nie tylko bardziej zmotywowany i efektywny zespół, ale również będą tworzyły zdrowsze środowisko pracy i będą budowały kulturę odporności przygotowaną na momenty kryzysowe.

Warto pamiętać, że sprężystość psychiczna to zdolność, którą można rozwijać zarówno poprzez systematyczną pracę nad sobą, jak i wsparcie otoczenia. Dlatego tak ważne jest, aby firmy tworzyły i wdrażały strategie promujące zdrowie psychiczne, wyposażając swoich pracowników w wiedzę i narzędzia niezbędne do radzenia sobie z codziennym stresem oraz wyzwaniami współczesnego świata biznesu.

Źródło:

* Państwowa Inspekcja Pracy, Agnieszka Kaszubska Raport: STRES W PRACY, 2023

Małgorzata Warda to mentorka biznesowa, executive coach oraz konsultantka kryzysowa, której działalność od lat wspiera liderów i organizacje w budowaniu skutecznych strategii rozwoju. Posiada międzynarodową akredytację wydaną przez European Mentoring & Coaching Council (EMCC), co potwierdza jej wysokie standardy pracy w zakresie mentoringu i coachingu. W 2024 roku została wyróżniona jako najlepszy Executive Coach i Mentorka Biznesu w Polsce przez AI Global Business Media, a także znalazła się w prestiżowym zestawieniu TOP 15 Coaches in Warsaw według Influence Digest.

Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w zarządzaniu zespołami, sprzedaży i rozwoju biznesu, Małgorzata Warda skutecznie łączy wiedzę praktyczną z nowoczesnymi metodami wsparcia psychologicznego. Specjalizuje się w neuroprzywództwie, komunikacji interpersonalnej oraz budowaniu odporności psychicznej, pomagając liderom w skutecznym zarządzaniu stresem i wyzwaniami zawodowymi. Jako akredytowana partnerka merytoryczna programów talentowych oraz superwizorka aktywnie wspiera organizacje w wdrażaniu programów mentoringowych, które przyczyniają się do długofalowego rozwoju talentów i kompetencji przywódczych. Jej podejście opiera się na holistycznym wsparciu, które łączy aspekty psychologiczne, biznesowe i strategiczne.

Dzięki swojemu doświadczeniu i działaniom Małgorzata Warda stała się jedną z najbardziej cenionych ekspertek w dziedzinie mentoringu i coachingu w Polsce. Jej działalność nie tylko wspiera rozwój liderów, ale także przyczynia się do budowania zdrowszego i bardziej efektywnego środowiska pracy w organizacjach. Założona przez nią firma Warda & Partners (www.wardateam.com) została wyróżniona jako najlepszy dostawca szkoleń biznesowych w Polsce w 2025 roku przez AI Global Media.

Więcej informacji znajdziesz na profilu Małgorzaty Warda na LinkedIn https://www.linkedin.com/in/malgorzatawarda/

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.