„Stałość i zmiana. Jak prawnicy in-house mogą budować wartość dla biznesu?”

Bycie dobrym prawnikiem in-house to mniej kwestia podążania za chwilową modą, a bardziej konsekwentnego rozwijania cech, które zawsze będą kluczowe.

Coraz częściej zadajemy sobie pytanie, jak zmienia się nasza rola i czego oczekuje od nas biznes. Skupiamy się wtedy głównie na nowych technologiach i narzędziach. Tymczasem

I. Czego nie zmieniać – cechy fundamentalne

„Se vogliamo che tutto rimanga com’è…”
(Jeśli chcemy, by wszystko pozostało tak, jak jest)

W mojej ocenie fundamentalne oczekiwania wobec prawnika wspierającego biznes – a więc najbardziej cenione cechy – pozostaną niezmienne. Należą do nich:

1) Zrozumienie biznesu,

• ogólnych reguł rządzących działalnością gospodarczą,

• specyfiki działalności wytwórczej czy usługowej,

• a także „zaplecza” konkretnej organizacji – jej struktury, sposobu działania i „ustawień domyślnych”.

2) Umiejętność oceny ryzyka i jasnego komunikowania tej oceny,

• dla partnerów biznesowych kluczowe jest nie tylko to, czy prawnik zna prawo, ale czy potrafi je „przełożyć” na język decyzji i ryzyk.

3) Niezależność i odwaga,

• gotowość do sygnalizowania kiedy dane pomysły idą zbyt daleko.

4) Proaktywność i samodzielność,

• zdolność do samodzielnego szukania drogi do celu, a nie jedynie podążania wyznaczoną ścieżką.

5) Umiejętność dostosowania komunikatu do odbiorcy i kontekstu.

II. Co powinno się zmieniać – ewolucja formy

„…bisogna che tutto cambi”
(…trzeba, żeby wszystko się zmieniło)

Świadomość, że wiele kluczowych cech pozostaje aktualnych, pozwala nabrać dystansu wobec tego, co z kolei będzie się zmieniać. A zmieniać będą się z pewnością:

1) Narzędzia,

• Warto testować nowe rozwiązania,

• ale nie popadajmy w technologiczną panikę. Wciąż wielu prawników nie wykorzystuje nawet jednej trzeciej możliwości Worda (o Excelu nie wspominając) – a mimo to świetnie sobie radzą.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

2) Sposoby komunikacji,

• Upraszczanie stylu komunikacji, także tej zewnętrznej, staje się koniecznością,

• Komunikacja wewnętrzna in-house’ów już od dawna zmierza w tym kierunku – i słusznie.

3) Model pracy i podejście do pracy,

• młodsze pokolenia prawników coraz asertywniej podchodzą do kwestii równowagi między pracą a życiem prywatnym, gotowości do „nadgonienia” zadania czy dyspozycyjności,

• pandemia pokazała wszystkim zalety (i wady) pracy zdalnej – wielu ją polubiło, inni wręcz przeciwnie. Niezależnie od preferencji – praca hybrydowa to dziś fakt. Trzeba wiedzieć jak samemu pracować w tym systemie, jak zarządzać pracą w tym systemie ale też jak współpracować z kimś kto pracuje hybrydowo czy w pełni zdalnie.

4) Zarządzanie wiedzą w zespole,

• rośnie liczba regulacji i stopień ich skomplikowania, co wymusza głęboką specjalizację w zespołach,

• konieczne staje się dzielenie wiedzy: eksperci powinni przekazywać „pigułki wiedzy” innym członkom zespołu,

• liderzy zespołów muszą natomiast mieć przynajmniej ogólną orientację we wszystkich głównych tematach prawnych – choćby po to, by wiedzieć, co jest istotnym ryzykiem dla organizacji w danym obszarze regulacyjnym.

Poznaj program konferencji XVIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych 23 ‑ 24 września 2025

III. Podsumowanie.

Zmiana narzędzi, stylu czy modelu pracy nie powinna przesłaniać tego, co naprawdę buduje wartość prawnika w organizacji: zrozumienia kontekstu, odwagi, niezależności i umiejętności bycia partnerem w rozmowie o biznesie. Zmieniają się formy – ale istota roli pozostaje niezmienna.

Autor: Jakub Kowalski, dyrektor Działu Prawnego Diagnostyka S.A.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.