System kaucyjny – czy sparaliżuje imprezy masowe i branżę HoReCa?

Czy nowy system kaucyjny będzie logistycznym koszmarem dla stadionów, kin i restauracji?

Już 1 października 2025 r. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć nowe regulacje mają zmniejszyć poziom zaśmiecenia przestrzeni publicznej, to jednak są ogromnym wyzwaniem dla wielu branż. O ile w sklepach detalicznych kwestia systemu kaucyjnego jest szeroko dyskutowana i dostępnych jest wiele dedykowanych rozwiązań, to w przypadku restauracji, barów, kin czy aren sportowych może oznaczać organizacyjną rewolucję.

Weź udział w konferencji "System kaucyjny w praktyce", 15 kwietnia 2025, Warszawa >>

Kaucję zapłaci każdy – nieważne na jakim etapie dystrybucji

Od kogo i kiedy należy pobrać kaucję? To pytanie od początku budziło wiele wątpliwości. Odpowiedź na nie zapewniła nowelizacja ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. W ramach niedawnej reformy systemu kaucyjnego wprowadzono szereg przepisów uszczelniających jego funkcjonowanie. I tak, od 1 stycznia 2025 r. ustawa jasno określa obowiązki związane z poborem kaucji. W myśl nowych przepisów „kaucję pobiera się na etapach dystrybucji produktu w opakowaniu (…) będącego napojem, poprzedzających sprzedaż tego produktu użytkownikowi końcowemu oraz od użytkownika końcowego nabywającego ten produkt.”

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 15c ustawy, użytkownikiem końcowym jest każda osoba, która kupuje napój w opakowaniu objętym systemem kaucyjnym w celu spożycia, a nie dalszej odsprzedaży. W praktyce system obejmie rozmaite napoje, oferowane w plastikowych butelkach do 3 litrów, puszki metalowych do 1 litra oraz w szklanych butelkach wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Nie ma przy tym znaczenia na jakim etapie łańcucha dystrybucji nastąpi sprzedaż. Cytowany przepis zapewnia „szczelność” systemu kaucyjnego, czyli obowiązek pobierania kaucji przy każdorazowym wydaniu napoju w opakowaniu objętym kaucją.

Oznacza to, że większość punktów gastronomicznych, kin, stacji benzynowych czy stadionów może zostać objętych nowym obowiązkiem. Mowa zatem o ogromnej ilości butelek i puszek napoje, które dotychczas trafiały do „zwykłych” koszy na śmieci, bez konieczności organizowania ich zwrotu.

Stadiony i kina w obliczu nowej rzeczywistości

Jednym z istotnych wyzwań związanych z wprowadzeniem systemu kaucyjnego będzie organizacja jego funkcjonowania na imprezach masowych. Podczas meczów piłki nożnej czy siatkówki, sprzedaż napojów odbywa się w krótkich interwałach czasowych – kibice mają zaledwie kilkanaście minut przerwy, aby kupić napój i wrócić na swoje miejsce. W takich warunkach każda dodatkowa procedura, np. pobieranie kaucji czy organizowanie punktów zwrotu opakowań, może prowadzić do gigantycznych kolejek i niezadowolenia kibiców.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Co więcej, obecnie napoje bezalkoholowe, jak woda czy soki, sprzedawane są na stadionach głównie w plastikowych butelkach. Jeśli zostaną one objęte kaucją, organizatorzy wydarzeń staną przed trudnym wyborem: czy wprowadzić system zwrotu opakowań na miejscu, czy może przelać napoje do kubków jednorazowych? Ta druga opcja również rodzi problemy – dodatkowe opłaty wynikające z regulacji dotyczących jednorazowych plastikowych kubków (opłata SUP), a także wzrost ilości odpadów do utylizacji.

Podobne problemy mogą wystąpić w kinach i teatrach, gdzie sprzedaż napojów jest częścią standardowej oferty.

HoReCa w potrzasku: restauracje i catering dietetyczny

Dla restauracji, barów szybkiej obsługi czy kawiarni system kaucyjny oznacza konieczność dostosowania się do nowych procedur. Podanie klientowi napoju w butelce z kaucją może wymagać pobrania dodatkowej opłaty i jednoczesnego zapewnienia zwrotu opakowania. Alternatywą jest przelewanie napojów do kubków, co wydłuża czas obsługi i zwiększa koszty związane z zakupem opakowań jednorazowych.

Inne wyzwanie czeka natomiast branżę cateringową, szczególnie catering dietetyczny. Obecnie wiele firm oferuje klientom świeże soki w plastikowych butelkach. Chociaż cateringi nie są zobowiązane do udziału w systemie kaucyjnym, to jednak wprowadzanie na rynek napojów w takich opakowaniach wiąże się z koniecznością osiągania określonych poziomów ich zbiórki (77% w 2025 r., licząc od 1 października). W rezultacie firmy cateringowe, ale także inni producenci napojów będą musiały podjąć decyzję – czy dołączyć do systemu kaucyjnego, czy ponosić opłaty produktowe.

Sporo zadań, a czasu coraz mniej

Teoretycznie system kaucyjny ma przynieść istotne korzyści dla środowiska – zmniejszenie liczby odpadów oraz zwiększenie poziomu recyklingu. W praktyce jednak może stać się ogromnym wyzwaniem dla organizatorów imprez masowych, sektora HoReCa oraz firm cateringowych. Pytania, które pozostają otwarte, dotyczą m.in. organizacji punktów zwrotu opakowań, logistyki związanej z ich odbiorem oraz wpływu systemu na komfort klientów. Dochodzą jeszcze kwestie formalne związane z zawarciem umowy z operatorami systemu kaucyjnego, nie wspominając o dodatkowych kosztach. Wbrew pozorom czasu na zorganizowanie tego wszystkiego zostało niewiele. Dlatego warto już dziś zastanowić się jak zapewnić pełną gotowość na 1 października.

Autor: Mikołaj Maśliński, Prawnik | Partner Zarządzający Kancelarii Prawnej MMLC | MĄDRY MAŚLIŃSKI Law & Consulting

Specjalista w zakresie prawa opakowaniowego, BDO i rozszerzonej odpowiedzialności producenta

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.