Tradycyjnie czy zwinnie?

Dzisiejsze środowisko biznesowe, bez względu na branżę czy też rodzaj oferowanych produktów i usług, możemy z pewnością zdefiniować jednym słowem – zmienność. Firmy muszą mierzyć się z nieustannymi zmianami na rynku, dynamicznie rozwijającą się technologią i stale rosnącą konkurencją.

Ma to oczywiście odzwierciedlenie w realizowanych przez nie projektach. Te są coraz bardziej złożone i skomplikowane. Project Manager’owie starają się zapanować nad wiecznie zmieniającymi się wymaganiami, mieć pod kontrolą budżet projektu, przy okazji dowożąc je na czas i zgodnie z wymaganą jakością.

Właściwe podejście do zarządzania projektami wydaje się zatem kluczowe. Czy jesteśmy ograniczeni do wyboru wyłącznie pomiędzy modelem kaskadowym i zwinnym? Zdecydowanie nie! W poszukiwaniu coraz bardziej skutecznych i efektywnych pomysłów, zwiększających szansę na osiągnięcie sukcesu, coraz więcej firm decyduje się eksperymentować i stosować hybrydowy model zarządzania projektami. Takie podejście pozwala wykorzystać najlepsze cechy wybranych metodyk, jednocześnie odsuwając nieco na bok ich ograniczenia.

Co zatem stanowi o potencjale takiego podejścia?

Jedną z głównych zalet podejścia hybrydowego jest elastyczność i podatność na zmiany. Pozwala na szybką reakcję i dostosowanie się do zmieniających się wymagań projektu. Model ten świetnie sprawdzi się w projektach, gdzie mamy dobrze zdefiniowane wymagania – musimy zachować zgodność np. z wymaganiami regulatora rynku czy normami dotyczącymi bezpieczeństwa, jednocześnie tworząc produkt unikatowy dla konkretnego odbiorcy.

Miarą sukcesu każdego projektu jest zadowolenie klienta. Domeną podejścia zwinnego jest wczesne zaangażowanie i częsta informacja zwrotna, co pozwala mieć większą pewność, że produkt końcowy spełnia ich wymagania i potrzeby. Łącząc to z przewidywalnością metodyki kaskadowej, otrzymujemy większą kontrolę nad harmonogramem i budżetem.

Model hybrydowy to także kwestia kultury samej organizacji, co ma swoje odzwierciedlenie w optymalizacji podejścia do samego planowania i kontroli nad realizacją projektu. Myśląc o koherencji i spójności całego projektu wykorzystamy raczej podejście tradycyjne, ale już rozwijając i ulepszając poszczególne jego komponenty wybierzemy zapewne drogą zwinną.

To również doskonały sposób na zarządzanie ryzykiem. Być może części z zaplanowanych funkcjonalności nie uda nam się wdrożyć i dodamy ją wraz z kolejną aktualizacją oprogramowania, ale nasz produkt ujrzy światło dzienne zgodnie z pierwotnym planem.

Zasoby ludzkie są kluczowym elementem stanowiącym o sile każdej organizacji. Jednoczesne wykorzystanie podejścia zwinnego do szybkiego prototypowania, testowania koncepcji i iteracyjnego doskonalenia produktu oraz tradycyjnego do implementacji i wdrożenia np. nowego systemu na kilku rynkach jednocześnie, pozwala firmom optymalnie i długofalowo dysponować zasobami, a co za tym idzie, uzyskać przewagę nad konkurencją.

Fakt, jak model hybrydowy zyskuje na popularności i jest stosowany w organizacjach, pokazuje najnowszy raport[1] opracowany przez Project Management Institute.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat możemy zaobserwować stały wzrost stosowania modelu hybrydowego – z 20% w roku 2020 do 31,5% 2023 roku. Mimo iż model tradycyjny jest w dalszym ciągu najbardziej popularny, to widać wyraźny spadek do poziomu ok. 44%. W tym samym okresie, podejście zwinne utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie.

Z bardzo dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, iż trend wzrostowy dla modelu hybrydowego zostanie utrzymany. Jak wynika z dalszej treści raportu, ponad 70% badanych wskazuje na dalszy rozwój i stosowanie tego właśnie modelu; jednocześnie niecałe 35% badanych sugeruje całkowite wycofanie się ze stosowania modelu kaskadowego.

Co zatem powinno determinować wybór konkretnego modelu realizacji projektu? Tak naprawdę każdy projekt należy rozpatrywać indywidualnie.

Na ile jesteśmy w stanie określić jego wymagania? Na ile nasz klient tak naprawdę wie, czego chce i w jakim stopniu jesteśmy w stanie tym wymaganiom sprostać? Ilu zmian spodziewamy się toku jego realizacji? Na ile umiemy zdefiniować ryzyka i nimi zarządzać? Jakie mamy ograniczenia terminowe czy budżetowe? Jaka jest i jak zmienia się kultura naszych organizacji?

Osobiście jestem zdania, że powinniśmy mówić o zarządzaniu projektami. Po prostu. Bez definiowania konkretnych modeli, sposobów czy dróg do realizacji celu. Oczywiście ważne jest, żebyśmy znali mocne i słabe strony każdej z metodyk, bo tylko tak będziemy w stanie umiejętnie i racjonalnie wybierać ich poszczególne elementy. Ale świadomy Project Manager powinien umieć dostosować się do realiów każdego projektu i zaproponować szyte na miarę rozwiązanie, które pozwoli osiągnąć cel. Bo przecież po to realizuje się projekty!

[1] Pulse of the Profession 2024. The Future of Project Work: Moving Past Office-Centric Models. 15th Edition, Project Management Institute.

Autor: Tomasz Kaczor, Senior Project Manager, Aptiv Connected Services, wolontariusz PMI Poland Chapter

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.