Ważne w czasach kryzysu i nie tylko…

Mamy plan, strategię, a jednak to okazało się za mało w czasach pandemii, kryzysu oraz gwałtownie zmieniających się warunków. Niektórym nie udało się sprzedać, dostarczyć, a tym samym zarobić. Czy zatem organizacje dobrze odrobiły lekcje? - Czy cena to jedyne kryterium gwarantujące dostępność produktów ? Co tak naprawdę wpływa na sukces zakupowy, a tym samym przekłada się na zysk przedsiębiorstw ?

Przez lata działalności w okresie prospertity i stabilizacji, czujność wielu organizacji została uśpiona, a uwaga i nacisk zakupowy kierowany był głównie na ograniczanie kosztów. Automatyzacja, digitalizacja, bezduszne aukcje elektroniczne – zmora dostawców to wszystko spowodowało, iż wzajemne relacje zeszły nieco na drugi plan. Długofalowy rozwój, zaufanie – hasła, które zaczęły stawać się tylko sloganami i istniały głównie w sferze teoretycznej, a nie praktycznej. Podstawowa misja jaką działy zakupów realizują mówiąca o zapewnieniu ciągłości dostaw nigdy wcześniej nie okazała się tak krytyczna jak teraz. To właśnie pandemia uwypukliła te obszary najistotniejsze dla bezpieczeństwa działalności zakładów, a obecnie trwająca wojna na Ukrainie tylko potwierdza te zależności. Jednym z nich, a zarazem kluczowym są relacje z dostawcami, które pozwalają zapewnić ciągłość produkcji.

Sprawdź program konferencji online “Forum zakupy”, 23 marca 2022 r. >>

Obecnie firmy borykają się z problemami dostępności wielu komponentów, surowców czy materiałów do produkcji. Umowy pomimo tego, że funkcjonują, nie dają pewności dostaw oraz w wielu przypadkach nie gwarantują stabilizacji cen. Ważne były (i nadal są) nie tylko umiejętności, doświadczenie kupców, ale również istotna jest siatka kontaktów oraz dobre relacje z dostawcami. To właśnie budowa (czasami latami) wspólnych więzi w sposób znaczący pomaga w czasach kryzysu zapewnić niezbędne komponenty do produkcji oraz daje również (choć w ograniczonym zakresie) przetrwanie zakładom. Relacje, partnerskie podejście okazują się w kluczowych momentach krytyczne, a nawet zbawienne dla zapewnienia ciągłości produkcji.

Paweł Wąchała, Dyrektor Zakupów Lafarge Cement
Paweł Wąchała, Dyrektor Zakupów Lafarge Cement

Ostatnie dwa lata całkowicie zmieniły wymagania i role działu zakupów w organizacji. Nigdy przedtem ich waga nie była tak ogromna, a zarazem krytyczna dla przedsiębiorstwa. Odpowiednia organizacja zakupowa umożliwia efektywne zarządzanie priorytetami i sprawne dostosowanie się do sytuacji rynkowej. Jednak w tym wszystkim nie można zapomnieć o relacjach i kontaktach nie tylko z dostawcami ale i klientem wewnętrznym. Wzajemne zrozumienie potrzeb, trudności, do tego odpowiednia komunikacja, a często nawet wyrozumiałość oraz pomoc w trudnych momentach, pozwalają budować długofalowy wzrost i rozwój organizacji. Ludzie są kreatorami sukcesu, a inwestycja w kontakty zwraca się z nawiązką właśnie w czasach niepewności gospodarczej. Nie sposób przy tym wspomnieć iż budowa partnerstwa wymaga czasu i zaufania. Warto w to inwestować już teraz oraz pomimo kryzysu pielęgnować wzajemne relacje.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wojna na Ukrainie - agresja z jaką muszą mierzyć się nasi wschodni sąsiedzi potwierdza, że tylko sojusze, relacje, partnerstwo oraz umiejętność znajdowania kompromisów pozwala stawić czoła zagrożeniom. Reakcja całego świata w tym kontekście jest bezprecedensowa. Solidarność, współpraca, zaangażowanie partnerów w znaczący sposób wpiera walkę Ukraińców o wolność. Wydawało się, że pomału wychodzimy z kryzysu spowodowanego przez pandemię ale jednak napięta sytuacja jeszcze długo nie da wytchnienia działom zakupów. Aby przeciwdziałać nowym zagrożeniom i utrzymać zyski na odpowiednim poziomie, to organizacje powinny pamiętać iż strategie cenowe oraz sprzedażowe warto realizować w porozumieniu i konsultacji z osobami odpowiedzialnymi za realizację zakupów. Łańcuchy dostaw jeszcze nie zostały odbudowane, a już wiadomo że ich struktura na pewno ulegnie dużej zmianie. W tej chwili skala trudności z jaką mierzą się zakupy jest jeszcze większa, bo do ograniczenia dostępności doszła niespotykana od lat inflacja i skokowy wzrost cen. Właściwie ustalone priorytety, efektywna organizacja oraz relacje i stałe kontakty z partnerami biznesowymi są jednymi z kluczowych elementów do budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Autor:

Paweł Wąchała, Dyrektor Zakupów Lafarge Cement

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.