Zmiany na rynku pracy Business Intelligence: Jak efektywnie pozyskiwać talenty w dynamicznych czasach
Mamy ciekawe czasy dla obszaru business intelligence, co wpływa zarówno na rekrutację i poszukiwanie najlepszych kandydatów po stronie pracodawców, jak i na dążenie do znalezienia wymarzonej pracy po stronie pracowników. Z perspektywy pracodawców ograniczenie kosztów stało się szczególnie istotne. Dodatkowo Polska przestała być "tanią lokalizacją" - wynagrodzenie specjalisty ds. Business Intelligence przeliczone na euro może okazać się porównywalne z kosztem w Porto lub Amsterdamie.
Międzynarodowe korporacje potrzebujące ról BI zadają sobie pytanie, dlaczego mają zatrudniać specjalistów nad Wisłą, a lokalne firmy, dlaczego nie miałyby sięgać po talenty za granicą. Jedną z odpowiedzi jest świadome podejście do tworzenia wartości w obszarze business intelligence: kto i jak często, będzie korzystał z „dashboardów”, jaki będzie ich wpływ na operacje firmy: jakie decyzje będą na ich podstawie podejmowane oraz czy decydenci będą mieli zaufanie do tego, co zobaczą wykresach, tabelach i raportach.
Tam, gdzie analizy BI są traktowane jako 'towar' (commodity) celem staje się automatyzacja, przeniesienie działalności do bardziej kosztowo efektywnej lokalizacji, czy też w ogóle ograniczenie tej funkcji.
Jeśli za sformułowaniem „business intelligence” nie idzie konkretna strategia i działania, a jest to jedynie „ciekawa opcja” bez jasno określonej wartości, stanowi to jeden z pierwszych obszarów do cięcia kosztów i zatrudnienia.
Natomiast jeśli BI jest traktowany jako „usługa zaawansowana”, wspierana przez strategię i odpowiednie wdrożenie, zarządzanie danymi (data governance) itp., bieżąca sytuacja może spowodować wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tym obszarze. „Broni się” też dodatkowy koszt „polskiej myśli technicznej”, gdyż jest związany z większą wartością, produktywnością i zwrotem z inwestycji.
Polska stała się miejscem, w którym "dobrze się żyje" dla wielu utalentowanych osób z różnych stron świata, co sprawia, że dostęp do wielu kompetencji jest stosunkowo szeroki w porównaniu z globalnymi brakami w tych obszarach – warto to umiejętnie wykorzystać.
Za zmianami w technologii, też w obszarze BI, trudno jest nadążyć. Z jednej strony Excel ma się dobrze, z drugiej firmy używają też innych narzędzi do przedstawienia danych, wizualizacji, przekształcenia i automatyzacji „obróbki” danych. Spektrum rozwiązań jest tutaj bardzo szerokie.
Coraz większe znaczenie zyskują zagadnienia związane ze wzrostem ilości i źródeł danych, bezpieczeństwem i regulacjami prawnymi. Rola biura i mądre wykorzystanie przestrzeni biurowej, to także istotny element zmian. Jest to temat na osobny artykuł, a zarówno pracodawcy, jak i pracownicy mają ciągle sporo do zrobienia, aby przestrzeń biurowa przynosiła realną wartość.
Oczywiście obszar AI jest elementem zmian. Przykładowo, w samych procesach rekrutacyjnych można zaobserwować "wyścig zbrojeń".
Z jednej strony działy rekrutacji testują różne rozwiązania w tym obszarze, z drugiej strony kandydaci mają szereg narzędzi, które pomagają dostosować treść CV do wymagań dotyczących danej roli i ogłoszenia. Każdy z nas pewnie słyszał o trikach, takich jak umieszczanie w CV słów kluczowych napisanych białą czcionką o rozmiarze 1, mających na celu zwiększenie oceny kandydatów przez systemy rekrutacyjne.
Sprawdź program XVIII Kongresu Business Intelligence (26 listopada 2024 r, Warszawa) >>
Mamy też wiele innych wyzwań: geopolitycznych, związanych z szeroko rozumianą różnorodnością, gdzie w jednym miejscu pracują ludzie z różnych pokoleń, narodowości oraz z różnymi profilami neurologicznymi. Jak więc wybrać najlepszego kandydata?
Moja rada to najpierw „rozejrzeć się wokół” – może ktoś pracujący w innym dziale ma chęci i potencjał rozwoju w BI. Wewnętrzne programy rozwojowe są niezwykle pomocne w wyszukiwaniu i rozwijaniu „pereł analitycznych”.
Systemy poleceń także mają się dobrze, gdyż skracają proces rekrutacyjny.
Profil idealnego kandydata w obszarze BI z pewnością obejmuje znajomość i doświadczenie w narzędziach BI oraz SQL, ale coraz większą rolę odgrywają umiejętności miękkie, takie jak otwartość, niezależność, odpowiedzialność, dojrzałość, umiejętność zadawania pytań, krytyczne myślenie i zdrowy rozsądek.
Te cechy są tym ważniejsze, im bardziej nieprzewidywalne stają się czasy, gdyż dają nadzieję, że kandydatka lub kandydat odnajdą się w szybko zmieniającym się środowisku.
Autor: Damian Druzga, head of business analytics in EMEA business services organization, CBRE