Jak stworzyć aplikację, z której korzystają miliony
Od dawna nie dziwi, ani nie zaskakuje to, że telefon ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. Czy sprawy bardziej formalne też powinny być możliwe do załatwienia z dowolnego miejsca? W aplikacji mObywatel każdy może już m.in. zweryfikować swoją tożsamość, sprawdzić punkty karne i zastrzec swój PESEL. Dzięki temu aplikacja zmienia się w mobilnego asystenta obywatela.
Potrzeba matką… usług
Cyfryzacja usług publicznych to dosyć skomplikowane wyzwanie. Zaczyna się od prostych pytań: od czego zacząć? Co jest najważniejsze dla wszystkich obywateli? Co warto przenosić do przestrzeni cyfrowej? Zaczęliśmy od dokumentów - mDowodu i prawa jazdy. Przeniesienie tych dokumentów do aplikacji mObywatel sprawiło, że w Polsce nie musimy już pamiętać o portfelu.
Wiele dróg do jednego celu
Prace nad rozwojem aplikacji toczą się wieloma ścieżkami jednocześnie. Prowadzimy analizę biznesową, projektujemy i badamy nasze prototypy z użytkownikami. Równolegle zbieramy i analizujemy opinie użytkowników, które pomagają nam ulepszać aplikację. Na stronie info.mobywatel.gov.pl/rozwoj-aplikacji aktualizujemy backlog. W każdej chwili każdy może sprawdzić projekty, nad którymi pracujemy, które czekają w kolejce i te, które niedawno zrealizowaliśmy.
Razem z użytkownikami
Jednym z najważniejszych momentów procesu projektowego są badania z użytkownikami. Dbamy o to, aby grupa respondentów była zróżnicowana pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania, znajomości aplikacji, itd. Dzięki temu sprawdzamy odbiór proponowanych usprawnień z osobami, które mają różne doświadczenia, perspektywy i potrzeby. Podczas badań użytkownicy spontanicznie komentują testowane rozwiązania oraz wykonują zadania zaplanowane wcześniej w scenariuszu. Wnioski czasami zaskakują, co pozwala nam weryfikować pierwotne założenia projektowe. W razie potrzeby przeprowadzamy też badania ilościowe, którymi weryfikujemy wnioski z badań jakościowych.
Aplikację mObywatel tworzymy nie tylko dla obywateli, ale przede wszystkim razem z nimi. Zmieniamy ją w oparciu o potrzeby, o których sami nas informują.
Użytkownicy mogą zgłaszać też swoje pomysły na rozwój aplikacji w zakładce Więcej. Każde zgłoszenie analizujemy i sprawdzamy możliwość wdrożenia nowych proponowanych funkcji.
Szybkie kroki do przodu
Wiemy, że obywatele chcą załatwiać codzienne sprawy i formalności szybko i wygodnie. Cyfryzacja jest odpowiedzią na te potrzeby. Już teraz Polska na tle innych krajów europejskich wypada bardzo dobrze. Nie każdy obywatel Unii Europejskiej ma w swoim telefonie dowód osobisty czy prawo jazdy. Uczestniczymy w rozmowach międzynarodowych, w których dzielimy się swoimi doświadczeniami i wnioskami z dotychczasowych prac nad aplikacją. Konsultujemy się nie tylko z instytucjami publicznymi, lecz także z topowymi firmami technologicznymi, od których otrzymujemy pozytywne opinie dotyczące rozwoju mObywatela.
W aplikacji już teraz użytkownicy mogą m.in. sprawdzić liczbę swoich punktów karnych, mandaty, jakość powietrza w dowolnym miejscu, odebrać e-receptę, zgłosić naruszenia środowiska czy umówić wideorozmowę w ZUS. Mogą też dodać swoje dokumenty – nie tylko mDowód i prawo jazdy, ale też np. Kartę Dużej Rodziny, legitymację szkolną, studencką, adwokacką, radcy prawnego, pielęgniarki i położnej i inne. Pracujemy też nad możliwością dodania wielu innych dokumentów i nowymi funkcjami: podpisywaniem dokumentów swoim dowodem z warstwą elektroniczną, możliwością spisania oświadczenia po stłuczce drogowej czy złożenia wniosku o nowy dowód osobisty.
Autorzy: Ewa Wasilewska, Paweł Tkaczyk, Centralny Ośrodek Informatyki