Konsolidacja, decentralizacja i cyfryzacja. Najważniejsze zadania dla logistyki
Drogie paliwo, rosnące oczekiwania klientów i troska o klimat - przed branżą logistyczną nowe wyzwania. Najlepiej poradzą sobie jak zwykle najbardziej elastyczne firmy. Droga do sukcesu? Konsolidacja, decentralizacja i cyfryzacja - przekonuje Łukasz Zembowicz z DPD Polska.
Działalność w branży logistycznej wymaga umiejętności odczytywania nastrojów konsumenckich i udzielania szybkiej odpowiedzi na zmieniające się preferencje. Jednocześnie obecna sytuacja gospodarcza i zawirowania cenowe na rynku paliw i energii, z którymi mierzą się niemal wszystkie branże, wymagają ostrożności w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i handlowych oraz optymalizowania kosztów operacyjnych. Bez względu na wyzwania, obowiązkiem firmy kurierskiej jest oferowanie usług na najwyższym poziomie, a rosnące oczekiwania konsumentów stanowią bodziec motywujący do szukania usprawnień, które uproszczą rozwiązania oferowane nadawcom i odbiorcom oraz pozwolą zachować racjonalne mechanizmy cenowe.
Współczesny konsument prowadzi aktywny tryb życia, jest mobilny i oczekuje szybkiej realizacji zamówienia, coraz częściej w duchu zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. Coraz więcej firm z branży e-commerce w Polsce prowadzi sprzedaż cross border, a ich klienci chcą szybko i niedrogo otrzymać zamówione produkty w dowolnym miejscu na świecie. Chcą mieć także wpływ na to, gdzie, kiedy i w jaki sposób odbiorą swoją przesyłkę – z rąk kuriera, w punkcie DPD Pickup lub automacie paczkowym DPD Pickup Station.
Obecnie w logistyce kluczem do sukcesu są trzy czynniki: konsolidacja, decentralizacja i cyfryzacja, które pozwalają uprościć i skrócić procesy operacyjne oraz wykorzystywać dostępne zasoby osobowe i magazynowe firmy logistycznej w optymalny kosztowo sposób.

Dobrym przykładem takiego podejścia jest logistyka miejska, która skupia się wokół ponad setki DPD Pickup Oddziałów Miejskich - ważnego rozwiązania ostatniej mili w miastach, które usprawnia nadania, odbiory i zwroty m.in. przez skrócenie dystansu do odbiorców paczek, a tym samym maksymalne skrócenie czasu obsługi zamówień. Odbiorca sam wybiera najbliższe miejsce i termin odbioru lub zwrotu towaru. Oddziały miejskie są częścią sieci DPD Pickup, obejmującej obecnie blisko 15,5 tys. placówek, w tym ponad 3500 automatów paczkowych. Sieć konsoliduje przesyłki w punkcie – jest to zatem dobry przykład wspomnianego podejścia: konsolidacji, decentralizacji i cyfryzacji. Patrząc od strony odbiorcy i nadawcy widzimy, że usługa kurierska jest dostępna w bliskim sąsiedztwie, można z niej skorzystać przy okazji i nie wymaga generowania dodatkowej emisji CO2. Sieć DPD Pickup znacząco ogranicza ruch aut kurierskich w miastach i przejmuje sporą część wolumenu, którego doręczenie jeszcze kilka lat temu wymagałoby większego udziału floty kurierskiej.
Gęste rozmieszczenie punktów tworzy swego rodzaju zieloną mapę punktów, w których usługa kurierska dostępna jest przy okazji innych, codziennych aktywności. Sprzyja to znacznemu przyspieszeniu całego procesu logistycznego. Odpowiedź na wzrost e-commerce wymaga także konkretnych rozwiązań cyfrowych dla konsumentów, takich jak aplikacja DPD Mobile czy portal mojapaczka.dpd.com.pl oraz nadaj.dpd.com.pl
Kurierzy pracujący w oddziałach miejskich często dostarczają przesyłki za pomocą pojazdów nisko lub zeroemisyjnych oraz pieszo. Flota pojazdów elektrycznych stanowi także odpowiedź na obostrzenia emisyjne w zamkniętych strefach miast, co pozwala na systematyczne powiększanie rejonów obsługiwanych przez pojazdy, których eksploatacja jest neutralna dla środowiska. Z każdym rokiem zwiększamy flotę elektrycznych pojazdów. Ubiegły rok zamknęliśmy liczbą 300 elektrycznych busów kurierskich i 60 rowerów cargo.
O najnowszych rozwiązaniach logistycznych dla e-handlu będzie można posłuchać 16 marca podczas I Kongresu Cross-Border E-Commerce - jak skuteczniej sprzedawać przez internet za granicą, organizowanego przez Puls Biznesu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji.