Continuous improvement w firmie produkcyjnej – jakich błędów unikać

Efektywność działań to podstawowy czynnik przekładający się na biznesowe rezultaty. Zyskuje szczególne znaczenie w firmach produkcyjnych. Warto dowiedzieć się, jakich błędów unikać podczas wdrażania rozwiązań związanych z Continous Improvement.

Potrzeba ciągłego doskonalenia to nie tylko pusta deklaracja pojawiająca się bardzo często w ofertach rekrutacyjnych czy materiałach marketingowych większości firm. To również zobowiązanie, które jest na dobrą sprawę nieodzownym elementem funkcjonowania na trudnym i wymagającym nowoczesnym rynku. W szczególny sposób dotyczy to firm produkcyjnych, które muszą radzić sobie ze szczególnymi uwarunkowaniami oraz konsekwentnie wdrażać nowe usprawnienia, pozwalające na efektywną realizację procesów i konkurowanie z rynkowymi rywalami. Continous Improvement to jednak nie tylko deklaracja, ale również przemyślany i systemowy sposób działania. Troska o ten aspekt daje znakomite rezultaty i pozwala na dostrzeżenie zupełnie nowych możliwości.

fot. canva.com
fot. canva.com

Na czym polega Continous Improvement?

Continous Improvement (CI), określany również mianem Continual Improvement Process (CIP) to zespół działań i procesów mających na celu ciągłe doskonalenie jakości produktów, usług i procesów. Aby było to możliwe, musi być jednak oczywiście czymś więcej niż tylko założeniem – w ślad za tym musi iść również realne zaangażowanie, monitorowanie efektów, raportowanie i wyciąganie wniosków. Tej idei powinna być więc podporządkowana cała działalność firmy, która w jeszcze większym stopniu bazuje na kwestii kontroli jakości i szerszej polityce jakości. Oczywiście Continous Improvement dotyczy przy tym wielu branż i wielu sektorów działania. Szczególne znaczenie zyskuje przy tym w firmach produkcyjnych, w których ciągłemu doskonaleniu powinny podlegać zarówno procesy na zapleczu, jak i te technologiczne, odnoszące się bezpośrednio do działań produkcyjnych. Pod tym względem szczególne możliwości daje także zastosowanie Lean Management. Jednocześnie wiąże się to również ze sporymi wyzwaniami.

Korzystaj z wiedzy ekspertów

Wprowadzanie polityki Continous Improvement jest bardzo wymagające, ponieważ dotyczy wielu aspektów działania. Liderzy zmian muszą posiadać z jednej strony olbrzymią wiedzę, a z drugiej także zdolności managerskie i organizacyjne. Skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań jest bezpośrednio powiązane z rozwojem technologicznym i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, pozwalających na coraz bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów. Warto wobec tego bazować na wiedzy ekspertów i analizować przypadki skutecznych implementacji. Znakomitym sposobem będzie udział w konferencji Modern Production Summit 2021. Praktycy zarządzania produkcją podzielą się doświadczeniami i sprawdzonymi sposobami na udoskonalanie procesów oraz zastosowanie odpowiednich rozwiązań, dzięki którym możliwe będzie uzyskanie zdecydowanie wyższej efektywności.

Skuteczność wymaga strategii

Jednym z najpowszechniejszych błędów popełnianych w trakcie wdrażania szerszej polityki Continous Improvement jest brak odpowiedniej strategii, która umożliwiałaby systemowe wdrażanie nowych rozwiązań. Strategia powinna być przy tym długofalowa i zakładać zaangażowanie wszystkich komórek organizacji oraz wszystkich pracowników. Dobre planowanie umożliwi natomiast optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów. Dobrze opracowana strategia, dostosowana do realnych możliwości podmiotu oraz bazująca na rynkowych doświadczeniach i przemyślanych schematach, powinna zamienić się w jasne i konkretne scenariusze, uwzględniające krótko-, średnio- i długofalowe planowanie, a także konkretne działania podejmowane przez określone osoby.

Continous Improvement to szersza filozofia

Continous Improvement to nie tylko procedury, narzędzia i obowiązki, ale przede wszystkim zdecydowanie szersze pojęcie, które sprowadza się zasadniczo do fundamentalnych dla firmy wartości. Chęć ciągłego doskonalenia, wypracowywania nowych rozwiązań oraz ewaluacji wszystkich działań i procesów powinna być więc wpisana zarówno w tożsamość organizacji, jak i mentalność jej pracowników. Continous Improvement powinien więc stać się pewnego rodzaju dewizą, która będzie jedną z rozpoznawalnych cech firmy. Skupienie na polepszaniu jakości może być obecne już na etapie pozyskiwania nowych talentów oraz szerszych działań employer brandingowych czy marketingowych. Choć pozornie nie ma to większego związku z „twardymi” pracami produkcyjnymi, w rzeczywistości przekłada się na efektywność i pomaga w stworzeniu środowiska nastawionego na rozwój i poszukiwanie nowych możliwości.

Brak liderów i wsparcia

Częstym problemem w realizacji polityki CI jest również brak realnego wsparcia ze strony zarówno kadr zarządzających, jak i samych pracowników. Liderzy pełnią bardzo ważną funkcję w procesach Continous Improvement. Powinni inspirować, szukać nowych możliwości, otwierać przed pracownikami drzwi i pobudzać ich do ciągłego rozwoju. W wielu przypadkach jest to również powiązane ze zdecydowanie bardziej elastycznymi modelami zarządzania, co może – zwłaszcza na samym początku – rodzić pewnego rodzaju problemy organizacyjne. Z drugiej strony jednak zbyt skostniała struktura nie sprzyja poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań. Liderzy muszą wobec tego być zdecydowanie bardziej elastyczni i doskonalić zarówno twarde, jak i miękkie kompetencje. Mądre przywództwo odgrywa kluczową rolę w Continous Improvement.

Rezygnacja z technologii

Współczesny rynek, co oczywiste, jest trwale powiązany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Gama rozwiązań dla klientów biznesowych jest przy tym bardzo szeroka. Wiele z nich adresowanych jest również do firm produkcyjnych. Wśród nich wyróżniają się m.in. systemy MES (ang. Manufacturing Execution System), które łączą możliwości, jakie daje z jednej strony informatyka, z drugiej automatyka przemysłowa. Inwestycja w narzędzia tego typu (oraz nieustanny rozwój w tym zakresie) jest zasadniczo fundamentem w efektywnym działaniu. Bez niej niemożliwe jest także optymalne dbanie o Continous Improvement, które w znacznym stopniu skupia się na kwestii automatyzacji procesów oraz wykorzystywaniu cyfrowych możliwości w różnych aspektach działania, m.in. utrzymaniu ruchu, kontroli jakości czy obiegu dokumentów i informacji.

Oczywiście polityka CI nie ogranicza się do samego działu produkcji, ale dotyczy również zdecydowanie szerszego zakresu działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo. Zadbanie o wyższy wskaźnik workflow, w tym obieg dokumentów pomiędzy poszczególnymi działami i jednostkami, pozwala na odkrycie zupełnie nowych perspektyw. Dobrym rozwiązaniem może stać się np. implementacja systemów ERP, pozwalających na kompleksowe zarządzanie wszystkimi zasobami firmy.

Brak analizy informacji

Dane pełnią fundamentalną rolę w dzisiejszym biznesie. Nie inaczej jest również z firmami produkcyjnymi. Umiejętne pozyskiwanie i analiza informacji to klucz do podnoszenia jakości. Niestety bardzo często są to również aspekty, które sprawiają największe trudności i koniec końców nie pozwalają na dostrzeżenie pełni potencjału organizacji. W tym aspekcie również warto skorzystać z możliwości oferowanych przez nowoczesne narzędzia. Systemy Business Intelligence (BI) pozwalają na zautomatyzowane pozyskiwanie informacji pochodzących z różnych źródeł (m.in. oprogramowania i urządzeń), a następnie przetwarzanie ich i tworzenie zoptymalizowanych raportów. Inwestycja w ten obszar może stać się kluczem do prowadzenia spójnej i przemyślanej polityki Continous Improvement. Stały dostęp do zweryfikowanych danych pozwala przy tym na bieżące monitorowanie poszczególnych procesów oraz wprowadzanie korekt pozwalających na efektywną realizację długofalowej strategii.

Autor: Paweł Łaniewski, redaktor

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.